پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با استناد به رأی هیأت تجدید نظر شورای رقابت؛

با استناد به رأی هیأت تجدید نظر شورای رقابت، اعتراض خودروسازان به مصوبه ۵۴۳ خودرویی این شورا مردود اعلام شد.

منتشر شده در 21 خرداد 1402
در سرویس

از مرکز ملی رقابت، هیأت تجدید نظر شورای رقابت در تجدیدنظرخواهی اعتراض خودروسازان نسبت به مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت، طی رای ۱۲۷/۰۲/ه ت خود اعلام‌کرد: درخصوص تجدید نظرخواهی شرکت‌های ایران خودرو، مدیران خودرو، آتی موتور و بهمن موتور نسبت به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری نظر به اینکه به لحاظ اقتصادی، شاخص تمرکز بازار خودرو نشانگر درجه قدرت انحصاری بالا در بازار خودرو است و محدویت های ناشی از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قانون ساماندهی صنعت خودرو و ممنوعیت ورود خودرو نیز بر انحصاری بودن این بازار افزوده است. بنابراین در انحصاری بودن این بازار تردیدی وجود ندارد.

در ادامه این رای آمده است: با وجود ادعای تجدیدنظرخواهان، تعیین شرایط برای متقاضی خرید خودرو، با توجه به قید عبارت «مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها وخدمات انحصاری» در بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) در حیطه صلاحیت شورای رقابت است.

همچنین شورای رقابت راساً اقدام به تعیین قیمت نکرده است، بلکه بر اساس فرمول ارائه شده توسط کارگروه خودرو مبادرت به تصویب دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری کرده و استخراج قیمت بر اساس این فرمول را به سازمان حمایت به عنوان نهاد متولی تعیین قیمت ارجاع داده است.

شایان ذکر است هیأت تجدید نظر شورای رقابت در این رأی تبصره‌ای با مضمون «کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند وعمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از پنج سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند» به بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت الحاق داشته است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/5110

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی