پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 9 آذر 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار سیاسی جهت؛  عصر جمعه اخباری مبنی بر شهادت محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ای ایران در برخی از کانال های خبری منتشر شد. در برخی از اخبار منتشر شده آمده است که محسن فخری زاده در شهر آبسرد پس از انفجار یک خودروی نیسان در مقابل خودرو حامل وی، توسط چند تروریست مورد هدف قرار گرفت.

پس از این اتفاق، پیکر محسن فخری زاده به بیمارستان منتقل شد اما تلاش پزشکان نتیجه ای در برنداشت و وی به شهادت رسید. ساعاتی پس از انتشار خبر ترور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه ای خبر شهادت محسن فخری زاده را تایید کرد.

نام محسن فخری زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه فارین پالیسی منتشر شده ، آمده است.

نام فخری زاده تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC) » در تاریخ 24 مارس 2007 میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

محسن فخری زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

 

روایت رسانه‌های غربی از اوپنهایمر ایران 

منابع غربی، القابی مانند اوپنهایمر ایران، عبدالقدیر خان ایران یا پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران را به محسن فخری‌زاده داده‌اند. اطلاعات زیادی درباره محسن فخری زاده به صورت رسمی در دسترس نیست. بیشتر اطلاعات منتشر شده درباره فخری زاده مربوط به اخباری است که توسط رسانه های غربی منتشر شده است.

بررسی گزارش ها و اخبار رسانه های غربی درباره محسن فخری زاده که پیش از ترور وی منتشر شده، بیانگر آن است که این اطلاعات توسط سازمان های جاسوسی و امنیتی کشورهای غربی در اختیار این رسانه ها قرار گرفته است و این رسانه ها در راستای خبرسازی به نفع کشورهای غربی اخبار راست و دروغ را در توصیف وی به کار برده اند.

واشنگتن پست در سال 1387 گزارشی درباره شهید محسن فخری زاده نوشت. طبق گزارش واشنگتن پست «یک مهندس فیزیک به م محسن فخری زاده، سرپرستی برنامه های محرمانه اتمی را به عهده دارد. محسن فخری زاده در مقام استاد، هر هفته در دانشگاه امام حسین(ع) تهران، درباره فیزیک برای دانشجویان سخنرانی میکند. اما همین دانشمند به مدت ده سال است که سرپرستی برنامه‌های محرمانه کسب تکنولوژی‌های بسیار حساس هسته‌ای را برای حکومت عهده دار بوده است. در مدارکی که ظرف چندماه گذشته توسط دو دولت غربی (به غیر از ایالات متحده) در اختیار سازمان بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است، علاوه بر آقای فخری زاده، نام جمع دیگری از دانشمندان عالی رتبه وابسته به نظام ایران نیز ذکر شده است که طبق گفته مقامات سازمان ملل، طی سال‌های گذشته در کار گسترش امکانات و توانایی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی بوده‌اند.»

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، «محسن فخری زاده، 47 سال (در سال 2008) دارد و پس از سرنگونی شاه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عضو بوده است. او سرپرست سابق مرکز تحقیقات فیزیک ایران بوده است. این مرکز، به گفته مقامات سازمان ملل، نقش عمده‌ای در طرح‌های مربوط به کسب قطعات مورد استفاده در تأسیسات غنی کردن اورانیوم داشته است. نام آقای فخری زاده در فهرستی هشت نفری است که سال گذشته سازمان ملل برای مسافرت و نقل و انتقالات مالی آنها محدودیت اعمال کرده است»

کارکنان سازمان بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به خبرنگار واشنگتن پست گفته‌اند که آنها چندین بار از مسن فخری زاده برای صرف چای و صحبت درباره برنامه اتمی دعوت به عمل آورده اند، اما طی دو سال گذشته این دعوت ها همه رد شده است. دولت ایران به تازگی آقای فخری زاده را به یک آزمایشگاه جدید که به شدت محافظت می‌شود منتقل کرده است.
بازرسان سازمان انرژی اتمی تاکنون اجازه بازدید از این آزمایشگاه را پیدا نکرده‌اند. نمایندگان دولت ایران، پس از آنکه در مقابل اسناد و مدارک جدید قرار گرفتند، همه آنها را جعلی اعلام کردند.» به گفته واشنگتن پست، «تهران وجود برخی از دانشمندان (مورد بحث) را انکار کرد.»

نظارت هسته ای یا ابزار جاسوسی؟/ 92 درصد فعالیت های بازرسی آژانس در ایران است!

پیش از این بارها کارشناسان و رسانه ها از ارتباط بازرسان آژانس با سرویس های جاسوسی هشدار داده بودند، حتی برخی از مقامات دولتی از جمله بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صراحتا به این مسئله اشاره کردند. در گزارش واشنگتن پست درباره محسن فخری زاده نکته مهمی وجود دارد و آن نقش کارکنان سازمان بین المللی انرژی اتمی IAEA در ارایه اطلاعات مربوط به وی به سرویس های جاسوسی است.
نکته حایز اهمیت اینکه در سال های گذشته به ویژه پس از توافق هسته ای موسوم به برجام ، حجم بازرسی های آژانس به طور فزاینده ای افزایش یافت؛ به‌طوری که طبق گفته آقای ظریف، 92 درصد از فعالیت های بازرسی آژانس مختص ایران است. این بازرسی ها براساس یکی از تعهدات مهم ایران در برجام، یعنی اجرای پروتکل الحاقی انجام می‌پذیرد.

آژانس براساس ادعاهایی که رژیم صهیونیستی برمبنای آرشیو هسته‌ای ربوده شده از ایران مطرح کرده بود، درخواست بازرسی از دو سایت ایران را داد. بالاخره جمهوری اسلامی ایران درخواست این نهاد را پذیرفت واجازه دسترسی به این دو سایت را داد.

 

نطنز؛ اولین قربانی بازرسی‌های آژانس

این بازرسی‌ها باعث اشراف اطلاعاتی کامل طرف های غربی شده است. به همین دلیل بازرسی‌ها برای آنان بسیار مهم بوده و به دنبال حفظ و توسعه دسترسی‌ها هستند. تاکنون ایران ضربه‌های زیادی از درز اطلاعات محرمانه گزارش‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران خورده است. یکی از این ضربه‌های امنیتی، خرابکاری در سایت نطنز بود که هزینه بسیار زیادی به صنعت هسته‌ای کشور تحمیل کرد.

با وجود سوء استفاده هایی که از دسترسی آژانس شده است، اما اظهارات مقامات دولتی و بیانیه مشترک «سازمان انرژی اتمی- آژانس بین المللی انرژی اتمی» نشان می دهد که دولت همچنان این دسترسی ها را امتیازی برای ایران قلمداد می کند و در پی ارتقای همنکاری با آژانس است. حتی گفته می شود در سال های اخیر اجازه دسترسی مقامات و بازرسان آژانس به برخی از دانشمندان از جمله محسن فخری زاده داده شده است.

از سوی دیگر این ادراک در طرف آمریکایی ایجاد شده است که دولت ایران منتظر آغاز به کار بایدن است و به همین دلیل از هرگونه چالشی با آمریکا خودداری می کند و در برابر اقدامات آمریکا واکنشی نشان نخواهد داد.

در همین زمینه گروه بین‌المللی بحران از یک مقام ایرانی ایران نقل قول کرده است: « ایران باید اجازه دسترسی‌های مورد درخواست آژانس را بدهد تا بحران به وجود آمده تشدید نشود. اگر ایران تصمیم بگیرد که واکنش تندی به آمریکا نشان دهد، احتمالاً اروپایی‌ها نیز اقدامی متقابل نشان خواهند داد و همه اینها منجر به از بین رفتن بیشتر برجام و کاهش احتمال احیای آن در دولت بعدی آمریکا خواهد شد.» برگزاری رویترز نیز گزارشی تحت عنوان «علیرغم تلاش آمریکا برای تحریم، ایران قصد دارد برجام را زنده نگه دارد» منتشر کرده است.

برخی از مواضع دولتمردان تایید کننده این نظر آمریکاست. به عنوان مثال، عراقچی 4 روز پس از انفجار نطنز گفت: «نباید اجازه دهیم آمریکا ایران را مجددا به یک تهدید امنیتی معرفی کند، هر حرکتی که ایران را در عرصه بین المللی به عنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکا است. تحولات اخیر آمریکا وضعیت ترامپ را دشوار کرده و در چنین شرایطی هر اقدامی ممکن است و بنابراین نباید بهانه ای به آمریکا بدهیم که ایران را به وجه المصالحه رقابت های انتخاباتی آمریکا تبدیل کند.»

مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری نیز در گزارشی محرمانه پیشنهاد داده که جمهوری اسلامی درصورت بازگشت تحریم های شورای امنیت تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا «صبر استراتژیک» کند و واکنشی نشان ندهد. صبر استراتژیک اصطلاحی است که پس از خروج آمریکا از برجام و بی خاصیت شدن این توافق توسط غربگرایان داخلی استفاده می‌شود.

معنای عملیاتی این راهبرد معرفی شده نیز به عدم اقدام متقابل در برابر آمریکا و اروپا و دوری از بازگشت کامل به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته کشور بوده است. کارشناسان معتقدند این راهبرد منفعلانه حتی در زمان دولت اوباما و نقض های مکرر برجام در تحریمهای آیسا و کاتسا و … وجود داشته است و اگر در همان زمان بر اساس برجام دولت ایران دست به اقدام متقابل و کاهش تعهدات و محدودیت‌های هسته‌ای میزد، نه تنها دونالد ترامپ خروج از برجام را اعلام نمی‌کرد که دشمنی‌ها به این حد هم نمی‌رسید.

این دو مسئله یعنی اشراف اطلاعاتی حاصل از بازرسی ها و ادراک انفعال ایران، باعث شده است تا اندیشکده‌ها و مراکز تصمیم‌ساز آمریکایی صراحتا به دستگاه‌های اطلاعاتی غربی توصیه کنند که در تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران اقدام به خرابکاری کنند.

 

توصیه مشاور ارشد FDD: تا جایی که می‌توانید به تاسیسات هسته‌ای ایران ضربه بزنید

برای مثال «جاکوب نیجل»، مشاور ارشد و «مارک دوبوویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی FDD در مقاله ای در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری تحت عنوان مقابله با ایران قبل از انتخابات نوامبر، توصیه هایی را مبنی بر خرابکاری و اخلال در تاسیسات هسته ای زیر ساخت های موشکی و نظامی ایران به سرویس های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهای غربی انجام داده است و در توصیه ای به سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی بیان می کند: «در حالی که آژانس انرژی اتمی وظیفه خود را دنبال می کند، سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، اسرائیل و دیگر قدرت های غربی باید به تلاش های مخفیانه برای جلوگیری از برنامه هسته ای غیر قانونی ایران و فعالیت های هسته ای ادامه دهند» و صراحتاً عنوان می‌کند که ایالات متحده، اسرائیل و دیگر کشورهایی که احتمالاً درگیر آن هستند باید به ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران، زیرساخت های موشکی و نظامی ایران و همچنین نیروهای ایرانی و نیابتی در منطقه ادامه دهند.

 

دسترسی‌های بی سابقه آژانس و دردسر لو رفتن اطلاعات ایران

دسترسی‌های بی‌سابقه به آژانس و انفعال دولت، موجب تقویت گزینه‌های هزینه‎‌زا شده است. مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی به این ادراک رسیده اند که دولت آقای روحانی به دلیل حفظ نظم موجود و بهانه ندادن به ترامپ در روزهای پایانی دولتش ، رفتاری از خود نشان نمی دهند که ایران را بازیگر برهم زننده نظم موجود معرفی کند.
به بیان دیگر دولت آقای روحانی برای احیاء دوباره سیاستش نیاز به گذشتن بی سر و صدا نسبت به وقایع چالش برانگیز دارد. ماجرای حمله به تاسیسات نطنز نمونه آشکاری برای آزمایش رفتار دولت وی در برابر اقدام مستقبم علیه ایران است.
همانگونه که گفته شد دولت دوازدهم در برابر این ماجرا سیاست انفعال یا صبر استراتژیک را برگزید و اینگونه این پیام منتقل شد که به بهای بازگشت به برجام، حرکتی خلاف خواسته کشورهای غربی به وقوع نمی پیوندد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/131598

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی