پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس ماجرای اخراج اساتید دانشگاه را بررسی می‌کند

چند روزی است موضوع اخراج اساتید با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و اظهارنظرهای متعدد چهره‌های اصلاح‌طلب، تبدیل به یک موضوع پرتکرار در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی کشور شده است.

منتشر شده در 20 شهریور 1402
در سرویس

زهرا لایق حقیقی؛ چند روزی است موضوع اخراج اساتید با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و اظهارنظرهای متعدد چهره‌های اصلاح‌طلب، تبدیل به یک موضوع پرتکرار در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی کشور شده است. در این میان همنوایی و بهره‌برداری رسانه‌های معاند نیز داستان تکراری این چنین مواقعی است.
ماجرا با انتشار توییت زارچی که از اخراج خود از دانشگا شریف خبرداد شروع شد.

زارچی

اندکی بعد روابط عمومی دانشگاه شریف طی بیانیه ای در واکنش به توییت زارچی اینگونه واکنش نشان داد، این اطلاعیه علاوه بر توضیح برخی تلاش‌های هیئت جذب در ۲۶ ماه گذشته برای ارسال درخواست تبدیل وضعیت استخدامی از طرف ایشان، به تنها درخواستی که وی در اسفند ۱۴۰۰ برای تبدیل وضعیت خود داده بود، اینطور پرداخته است:

متاسفانه، ایشان پس از دریافت مصوبه، در یک اقدام غیرحرفه‌ای و با استفاده از دسترسی‌های خود در فضای مجازی، مدعی شدند که در تاریخ 1400/12/23 از طریق یکی از سامانه‌های دانشگاه، درخواست تبدیل وضعیت استخدامی داده‌ شده است. در حالی که سامانه مذکور منحصراً برای درخواست ترفیع سالانه و تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی پیمانی در پنج سال اول است و برای تبدیل وضعیت استخدامی نیاز به تشکیل پرونده فیزیکی و ارائه همه مستندات مورد نیاز است و به همین سبب درخواست مورد اشاره، حتی در دانشکده نیز بررسی نشده بود.

 بخش دیگری از اطلاعیه هم ظاهراً باتوجه به انتشار سوابق آموزشی و پژوهشی از طرف ایشان بوده که واکنش دانشگاه به صورت زیر آورده شده است:

سوابق آموزشی، پژوهشی، اجرایی، اجتماعی و صنعتی هر یک از اعضای هیئت علمی دانشگاه، زمانی در روندهای استخدامی و ارتقاء علمی، قابل استناد از سوی فرد و بررسی از سوی دانشگاه است که به انضمام تشکیل پرونده علمی، به دانشگاه ارائه شود تا نقش این عضو هیئت علمی در یکایک مستندات علمی ارائه‌شده، توسط کمیسیون‌های تخصصی مربوطه مورد بررسی و ممیزی قرار گیرد. در غیر اینصورت، این سوابق فارغ از میزان اعتبار، تاثیری در وضعیت اداری-استخدامی و یا ارتقاء علمی ایشان ندارد. این فرآیند، یک فرآیند حرفه‌ای، مرسوم، و تخصصی در عموم دانشگاه‌ها است و در مورد تک تک اعضاء هیئت علمی به‌صورت یکسان اجرا می‌شود.

 این بیانیه به صورت تلویحی به حواشی تدریس امیرحسین ثابتی در یکی از درس‌‌های مرکز معارف که همزمانی آن با خبر قطع همکاری دکتر شریفی زارچی، به حاشیه‌های این روزها اضافه کرده بود هم اینطور اشاره کرده است:

عضو هیئت علمی در دانشگاه به کسی اطلاق می‌شود که صرفاً از طریق فراخوان عمومی وزارت متبوع به هیئت جذب دانشگاه معرفی و فرآیند مربوطه را در درون دانشگاه طی نموده و تاییدیه‌های لازم را از نهادهای مصرح در قانون اخذ کرده باشد. دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه، در هر نیم‌سال تحصیلی، ممکن است برای رفع نیازهای آموزشی خود، افرادی را برای ارائه یک درس، به‌صورت موقت و به‌عنوان استاد مدعو، دعوت به همکاری نمایند که این موضوع در چارچوب اختیارات قانونی ایشان است و ارتباطی با فرآیندهای هیئت جذب دانشگاه ندارد. اطلاق عنوان «استاد دانشگاه صنعتی شریف» به برخی اشخاص که در هر نیم‌سال تحصیلی به‌عنوان استاد حق‌التدریس مدعو به دانشگاه دعوت می‌شوند، به هیچ عنوان صحیح نمی‌باشد.

بعد از گذشت مدتی روز گذشته زارچی در توییتی از دعوت دانشگاه شریف در خصوص ادامه همکاری با وی نوشت:

رسانه

دکتر ابراهیم سوزنچی استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد و عضو هیئت جذب شریف در خصوص این توییت دکتر زارچی که گویا با منظور خاصی زده شده بود در توییتی با تویح کامل در این خصوص نوشت:

رسانه

به گفته وی، جلسه روز شنبه هیئت جذب به صورت فوق‌العاده و برای بررسی درخواست تجدید نظر دکتر شریفی زارچی تشکیل شده که در آن برای اولین بار در تاریخ، از متقاضی (و نه نماینده دانشکده) خواستند تا برای توضیحات به جلسه بیاید.

هرچند که آقای دکتر شریفی زارچی باید بابت فعالیت‌های خود در اغتشاشات سال گذشته در ایران پاسخگو باشند اما بنظر می‌رسد که هم متوجه شدند که هر کاری باید از طریق قانونی پیگیری شود تا به نتیجه برسد نه از طریق شلوغ کاری و رعایت نکردن قانون. 

خبر بازگشت دکتر شریفی زارچی از دید کاربران رسانه دور نماند و واکنش‌هایی خود را به این اتفاق منتشر کردند.

رسانهرسانهرسانه

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/165

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی