پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 29 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری افراد مختلف از جناح‌ها و احزاب گوناگون د رانتخابات ریاست جمهوری سیزدهم همچنان از موضوعات داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

مواضع سخنگوی شورای نگهبان درباره احزاب و انتخابات 1400

 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در دیدار جمعی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به موضوع بازنگری قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در کشور ما ارتباط احزاب با فرد کاندیدا به نحوی است که اگر آن فرد مورد حمایت حزبی، صاحب کرسی و دارای مسئولیتی شود و احیاناً از عهده مسئولیتش به خوبی برنیاید، آن حزب به هیچ عنوان پاسخگو نیست؛ لذا احزاب باید در انتخابات سهمیه روشن داشته باشند و پس از انتخابات ۱۴۰۰ هم نسبت به عملکرد نمایندگان حزبی خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست؛ چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است؛ در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات داشته است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به هزینه تبلیغات و پول‌هایی که از سوی ستاد‌های انتخاباتی و کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ خرج می‌شود، گفت: راجع به این پول‌ها و هزینه‌های که بعضاً به صورت هنگفت خرج می‌شود نیز هنوز راهکار نظارتی تعیین نشده و قانون در این خصوص ساکت است.

 

موضع شورای وحدت نیروهای انقلاب درباره رستم قاسمی

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت با ارائه توضیحی در خصوص اسامی ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری که آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز برای آنها نامه نوشت، گفت: شب گذشته در برنامه جهان آرا در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ابتدا نام ۹ نفر را به عنوان کسانی که به آنها نامه نوشته شده است، بیان کردم و سپس نام رستم قاسمی نیز به عنوان نفر دهم اضافه شد اما رسانه‌ها فقط نام ۹ نفر را منتشر کرده‌اند.

سخنگوی شورای وحدت افزود: بدین وسیله لازم است اسامی ده گانه با ذکر نام قاسمی تصحیح شود.

گفتنی است، چندی پیش آیت الله موحدی کرمانی با ارسال نامه‌ای به ۱۰ تن از کاندیداهای ریاست جمهوری از آن‌ها خواسته بود که رئوس برنامه ها و افراد شاخص در تیم کاری خود را معرفی کنند.

 

روح‌الامینی و وحدت در انتخابات

روح الامینی نماینده مجلس شورای گفت: بازیگران اصلی انتخابات، احزاب و تشکل های سیاسی هستند اما از آنجا که مشکل نظام حزبی ما، نبود احزاب گسترده ایدئولوژیک و بزرگ است، جبهه و ائتلاف‌ها اکنون نقش آن را انجام می‌دهند؛ در حال حاضر هم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که تجربه‌ی خوبی از خود در انتخابات ۹۸ به جا گذاشت با رویکرد وحدت در بین نیروهای انقلاب حضوری فعال در انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد داشت و همچنان به دنبال هم صدایی و همگرایی جریان انقلاب در آوردگاه ۲۸ خرداد است.

وی همچنین معضل کنونی را ناکاآرمدی و ضغف مدیران دولتی عنوان کرد و با بیان اینکه باید با اتحاد و همدلی در بین نیروهای انقلاب، با تیم قوی و برنامه ای کارآمد وارد صحنه انتخابات شد، تاکید کرد:تمام تلاش ما جهت حل مشکلات مردم و سربلندی ایران است است از این رو براین باور هستم برای حل مشکلات مردم تشکیل دولتی در تراز انقلاب اسلامی واجب است.

رئیس کمیته احزاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه اگر همه با هم یکی شویم باز هم گردنه های سخت و کارهای بسیاری برای تشکیل دولتی در تراز انقلاب اسلامی پیش رو داریم، اظهار داشت: کمیته احزاب و مجموعه احزاب انقلابی تمام تلاش خود را برای وحدت در انتخابات پیش رو به کار خواهند بست؛ وحدتی که رسیدن به آن ممکن است و دور از دسترس نیست.

 

لزوم دقت شورای نگهبان

 

فریدون عباسی دوانی نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ۲۹ فروردین روز ارتش است، از همه امیران، افسران، درجه داران، کارمندان و سربازان که در حفظ مرزهای کشور جانفشانی می کنند سپاسگزارم.

وی اضافه کرد: برای بهبود زندگی مردم بالقوه ثروتمند ایران، تقاضا دارم در تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری شورای نگهبان دقت بیشتری به عمل آورد تا بار دیگر شاهد تضعیف کشور از جنبه های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی نباشیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صنعت قابل ذکری در کازرون و کوهچنار وجود ندارد، عادلانه است نگرش مدیران کشور به این منطقه تغییر کرده و امکان پیشرفت را فراهم کنند،وجه به رشد شهرستانهای مجاور از اولویت‌های مردم منطقه است، اصل درآمد مردم کازرون و کوهچنار،از کشاورزی و باغداری بوده و نیاز است که آب لازم تامین شود، آب منطقه ما مدتهاست که به استان بوشهر داده شده حال که بوشهر توانمند شده و امکان تامین آب از دریا وجود دارد، اختصاص آب به این حوزه آسیبی به هموطنان در استان مجاور نخواهد زد، کازرون و کوهچنار نیازمند بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده، استفاده از الگوهای جدید در شهرسازی هستند،محیط زیست منطقه در خطر است و محیط‌بانان ابزار کار، خودرو و امنیت می‌خواهند.

 

 

عاقبت قانون جدید انتخابات

محمدصالح جوکار درباره با آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: هفته گذشته نقطه نظرات شورای نگهبان در جلسه علنی مطرح شد و ایراداتی که نسبت به اصلاح قانون انتخابات گرفته شده بود، برطرف و به شورای نگهبان ارسال شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر اگر شورای نگهبان نظرات خود را در مورد قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را اعمال و اعلام کند، یا ایراداتی که از قبل گرفته شده به قوت خود باقی بماند که باید اصلاحات صورت بگیرد و یا اینکه ایرادی وجود نداشته باشد و شورای نگهبان آن را تایید کند. در هر صورت تلاش براین است که قانون مذکور برای انتخابات ریاست جمهوری ملاک عمل قرار بگیرد.

جوکار در رابطه با ارسال قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط شورای نگهبان تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت مستقیم نظرات خود را اعلام نمی‌کند. در حقیقت این نهاد نظرات خود را به شورای نگهبان اعلام کرده و شورا نظرات مجمع را اعلام می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با ایراداتی که شورای نگهبان به قانون اصلاح قانون انتخابات وارد کرده است، خاطرنشان کرد: ایرادات شورای نگهبان به قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مربوط به برخی مصوباتی است که در داخل صحن مجلس به پیشنهاد نمایندگان در این قانون لحاظ شده بود و این ایرادات رفع شد و با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی که نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است، مواردی نظیر تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن بر عهده این شورا قرار دارد، که این ایرادات رفع و مجددا به شورای نگهبان ارسال شد.

جوکار در واکنش به اظهارات سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه « در صورت تصویب و ابلاغ نشدن قانون انتخابات اعمال آن شدنی است.» یادآور شد: فکر نمی‌کنم امکان چنین موردی وجود داشته باشد.

 

اصلاح طلب‌ها منتظر تصمیم ناسا

 

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات شوراها، گفت: احزاب اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات ایران [نهاد اجماع‌ساز] در حال فعالیت هستند و هماهنگی کامل با این نهاد انجام خواهد شد. نهایتاً با تأیید نهایی نهاد اجماع‌ساز، فهرست انتخاباتی مورد توجه احزاب اصلاحات قرار خواهد گرفت.

وی افزود: فرقی نمی‌کند افراد معرفی شده از چه حزبی باشند، هرکدام از احزاب جریان اصلاحات گزینه‌های مورد نظر خود را معرفی می‌کنند، این نهاد اجماع‌ساز است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری درباره ارائه لیست حزب متبوعش به نهاد اجماع‌ساز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تمام احزاب لیست خود را به زودی به اجماع‌ساز ارائه خواهند کرد وحزب واحدی مدنظر نیست که درباره استراتژی آن صحبت کنیم. تمام احزاب اصلاح‌طلب یک جریان واحد محسوب می‌شوند که در قالب نهاد اجماع‌ساز تحرکات انتخاباتی خود را ادامه می‌دهند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116004

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی