پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 2 اردیبهشت 1400
در سرویس

به گزارش جهت، با نزدیک شدن به تاریخ نامنویسی داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری، بازار حدس و گمان‌های مختلف درباره گزینه‌های احتمال اصولگرا و اصلاح طلب داغ و داغتر می‌شود.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

تشدید اختلاف در جبهه اعتدال_اصلاحات

روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران در شماره امروز خود، به خبر احتمال کاندیداتوری مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و از چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلب واکنش نشان داد.

به‌اعتقاد سازندگی، با توجه به مرزبندی تاج‌زاده و حلقه‌ای از اصلاح‌طلبان مانند سعید حجاریان و علیرضا علوی‌تبار که خود را رادیکال (ساختارگرا) می‌خوانند با اصلاح‌طلبان کلاسیک (بهزاد نبوی) و اصلاح‌طلبان عملگرا (مانند غلامحسین کرباسچی) و اصلاح‌طلبان محافظه‌کار (مانند محمدرضا عارف)، نامزدی تاج‌زاده در انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان اعلام موجودیت بلکه اعلام شکاف یک فراکسیون در جبهه اصلاحات قلمداد کرد.

ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران تاج‌زاده را نماینده طیفی از اصلاح‌طلبان تندرو (ساختارگرا) می‌داند که با تحرکات خود در چهار سال دوم دولت روحانی به‌ویژه پس از حوادث آبان 98 به‌نوعی یک انشعاب در جریان اصلاحات را هدایت می‌کنند که مشی آن نه صرفاً تندروی بلکه تک‌روی است.

 

 

پیروز حناچی هم سوداری ریاست جمهوری دارد؟

چند روزی است که در فضای مجازی اعلام شده که احتمال حضور پیروز حناچی شهردار تهران در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد. احزاب اتحاد و کارگزاران سازندگی، در حال تهیه برنامه ای هستند که پس از منتفی شدن کاندیداتوری سیدحسن خمینی و تاکید محمدجواد ظریف بر عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، از ظرفیت مدیران اجرایی فعلی استفاده کنند وحناچی با توجه به سابقه شهرداری تهران یکی از گزینه های این دو حزب محسوب می شود.

 

زنگ حمله به شورای نگهبان نواخته شد/ اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با جامعه رابطه برقرار کنند

اصغرزاده به بهانه خاطره‌گویی، باب حمله به شورای نگهبان در انتخابات 1400 را باز کرد و گفت: «در مجلس گفتم در قانون اساسی نباید شورای نگهبان اختیاراتی فراتر از قانون اساسی داشته باشد که بتوانند نظارت استصوابی‎شان را به مجلس خبرگانی تعمیم بدهد که آن هم بخواهد رهبر تعیین کند بعد از مجلس سوم، مرا از مجلس تحت عنوان رد صلاحیت شدن بیرون انداختند و بعد هم بازداشت کردند. هنوز هم بحث در این باره باقی مانده است، از این رو نه من جرأت می‌کنم چنین بحثی را مطرح کنم و نه هیچ کس دیگری.»

اصغرزاده همچنین گفته است: «اینکه چرا اصلاح‌طلبان به اینجا رسیده‌اند که نمی‌توانند با جامعه رابطه برقرار کنند اما به این معنا نیست که این پتانسیل این کار را ندارند. امکان دارد اولویت‌های گروه‌های مختلف اجتماعی با هم فرق کند، برای یکسری گروه‌های حاشیه‌ای، معیشت مهم است، برای یکسری گروه‌های طبقه میانی، امنیت مهم است و مثلا می گویند خدا را شکر که امنیت داریم ولی برای یکسری گروه‌های اجتماعی دیگر امکان دارد مسائل دیگری مهم باشد. بنابراین در اصلاح طلبان این ظرفیت وجود دارد»

 

 

یک ماه فاصله تا اعلام فهرست کاندیداهای اصولگرایان برای شورای شهر تهران

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه «شورای انتخاب» برای تعیین لیست نامزدهای شورای شهر، هنوز تشکیل نشده است اما لیست نهایی را همین شورا مشخص می‌کند،اظهار داشت: با توجه به آنکه روند پرکاری پیش روی ما است و هنوز اقدام خاصی برای آن انجام نشده، تشکیل شورای انتخاب و ارائه لیست نهایی در خرداد ماه محقق می شود.

چمران با تاکید بر اینکه اعضای شورای ائتلاف به جز تعداد محدود، از احزاب، گروه‌های دانشجویی و جهادی تشکیل شده است، افزود: اعضای شورای ائتلاف از طرف گروه‌هایی هستند که زیرمجموعه‌هایی دارند یا به نمایندگی از حزب خود در جلسات شرکت می کنند؛ در حال حاضر ۱۲ نفر از نمایندگان احزاب در شورای ائتلاف فعالیت دارند که ممکن است این تعداد افزایش پیدا کند.

 

پاسخ ربیعی به بعضی شبهات مطرح شده درباره نسبت دولت با انتخابات آتی

 

سخنگوی دولت در مورد سخنان آقای عراقچی که گفته بود به نظر می‌رسد یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن در وین است و در پاسخ به این سئوال که این مسیر چگونه است و از همان ظرفیت گام به گام بهره می‌گیرد یا خیر؟ و اینکه برخی معتقدند دولت به دنبال توافق برای اهداف انتخاباتی است گفت: آقای عراقچی در هفدهم فروردین در مصاحبه با پرس تی وی هم اعلام کردند که «ما علاقه‌ای به احیای برجام از طریق طرح گام به گام نداریم» و سیاست قطعی ابلاغ شده از سوی رهبری سرمشق مذاکراتی ماست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو کارگروه تشکیل شده سرگرم بررسی و ارائه لیست اقداماتی هستند که طرفین برای انجام کامل تعهدات خود باید انجام بدهند. مذاکرات با ۴+۱ بطور فشرده در همین خصوص ادامه دارد.

ربیعی گفت: دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم‌ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم که می‌تواند پیش درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کسانی که غیر از این زاویه، شائبه‌ی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می‌کشند، همان‌هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می‌گیرند و تصور می‌کنند که لابد دولت هم باید مثل آن‌ها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.

ربیعی اضافه کرد:، اما از نظر دولت، مسئله احیای برجام یک مسئله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده ای، هیچ وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.

 

تاکتیک پنهان‌سازی اختلافات درونی اصلاح‌طلب‌ها و حمله به اصولگرایان

 

عطریانفر طی مصاحبه‌ای گفت: ایرادی که به جریان اصولگرا مبنی بر اینکه برخی حس فرزندخواندگی خدا را دارند، وارد بود همان ایراد به بعضی از دوستانمان در ارتباط با آقای خاتمی هم وارد می‌دانیم. برخی احساس می کنند نسبت به ایشان فرزند خوانده تر هستند. این ایراد وجود دارد و مصداق آن دوستان اتحادی هستند ولی شخص آقای خاتمی اینگونه فکر نمی کند.

البته ممکن است یک اتفاقاتی رخ دهد و حتی بر آقای خاتمی تحمیل شود؛ البته انتظار ما این است که آقای خاتمی گاهی اوقات در این قضیه صراحت لهجه بیشتری داشته باشند و از این سوءاستفاده هایی که ممکن است از ناحیه امثال ما به ایشان روا شود فاصله بگیرند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115450

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی