پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشت تحلیلی؛

روزنامه اعتماد دیروز، تیتر اول خود را به عنوان «ناکامی در مهار تورم و رشد» اختصاص داد که به همین منظور محمد ایمانی کارشناس مسائل سیاسی اقتصادی یادداشتی در نقد آن نوشت.

منتشر شده در 15 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ محمد ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی اقتصادی در یادداشتی نقدآمیز درباره تیتر اخیر روزنامه اعتماد نوشت: روزنامه اعتماد دیروز، تیتر اول خود را به عنوان «ناکامی در مهار تورم و رشد» اختصاص داد. این روزنامه به قلم عباس عبدی نوشت: «در ابتدای سال گذشته شعار رشد اقتصادی و مهار تورم اعلام شد. اگر بخواهم داوری نهائی را در‌باره میزان موفقیت این شعار بگویم، شکست است، هرچند شکست قابل تحملی است. در ۵ سال گذشته سطح عمومی قیمت‌ها بیش از ۵ برابر افزایش یافته است. نه تنها تورم نصف و تک رقمی نشده که بیش‌تر هم شده. البته تورم در دو ماه پایانی سال حول و حوش ۲ درصد در ماه بود که قدری کاهشی شد. ولی در هر صورت وضعیت تورم هنوز بالاتر از تورم سال ۱۳۹۹ یعنی بدترین سال دولت آقای روحانی است. همچنین براساس آمار رسمی می‌توان گفت که رشد اقتصادی در وضعیت بسیار بدی است”.

درباره این تحلیل، چند نکته شایان یادآوری است. بنابر اعلام وزیر اقتصاد، «تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد در فروردین سال گذشته به ۳۲.۳ در اسفند ماه رسیده و تورم سالانه از ۴۵ به ۴۰،۷ درصد کاهش یافته است».
این در حالی است که روزنامه اعتماد خرداد دو سال قبل در تیتر اول خود، از قول برخی حامیان روحانی، «تورم سه رقمی» را پیش‌بینی کرد. آنها از میراث مخرب دولت روحانی خبر داشتند: تورم ۶۰ درصدی، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، معدل رشد اقتصادی ۶ دهم درصدی ظرف ۸ سال، و بدهی انباشته ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی.

آنها همچنین خبر داشتند که به اعتبار کاهش فروش نفت در حد چند صد هزار بشکه و خالی شدن خزانه ارزی در دولت روحانی، دولت رئیسی مجبور به توقف واگذاری ارز ۴۲۰۰ تومانی شده و همین، موجب تورم جدید خواهد شد.
دولتمردان روحانی در نشست اول خود با آقای رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ خبر داده بودند که دولت قادر به پرداخت حقوق سرِ ماه کارمندان خود نیست.
همچنین نویسنده اعتماد دو سال قبل، هر دو صورت ادامه یا توقف سیاست ارزپاشی دولت روحانی را «دو پوست موز زیر پای دولت رئیسی» خوانده بود؛ و روزنامه‌های حامی دولت سابق مثل سازندگی و اعتماد، آن را «استخوان در گلوی دولت رئیسی» نامیده بودند!

عبدی عضو اتاق تیتر روزنامه‌ای است که تیتر القایی و مخرب «تورم سه رقمی» را خرداد ۱۴۰۱ زدند. آنها بر اساس میراث ویرانگر دولت قبل، پیش‌بینی می‌کردند دولت نوپای رئیسی در میانه سال ۱۴۰۱ به زمین بخورد، به ویژه این که به تصریح مقامات دولت روحانی، فروش نفت بشدت کاهش یافته بود.
با وجود این وضعیت، دولت رئیسی توانسته بخش مهمی از صادرات نفت را احیا کند، رشد اقتصادی نزدیک به صفر را به بالای ۴ درصد برساند، چند هزار کارخانه تعطیل یا نیمه تعطیل را به چرخه تولید برگرداند و شتاب افزایش تورم بکاهد، هر چند که نرخ تورم همچنان بالاست.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/166004

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی