پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 24 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت،اگر چه با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و شروع نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در شورای شهر، تا حدودی از هیجانات خبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کاسته شده است اما همچنان فعالان سیاسی در این رابطه، اظهارات جالبی را بیان می‌کنند.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

غرضی: نظامی‌گری یعنی استفاده از قدرت برای اداره حکومت/ حضور نظامیان نتیجه‌ای جز گرانی نخواهد داشت!

سید محمد غرضی  گفت: از مشروطه به بعد چندین بار نظامیان در کشور به قدرت رسیدند، نخست در ۱۲۹۹ بود که رضاخان کودتا کرد و مشروطه را به سمتی که خواست برد و حتی بعد خودش شاه شد. بعد از آن در ۱۳۲۷ رزم‌آرا توسط شاه دوم پهلوی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد که در ادامه مسائلی ایجاد شد و بعد هم در سال ۱۳۲۹ کشته شد. نوبت سوم قدرت گرفتن آقای زاهدی در سال ۱۳۳۲ بود که سرنوشت آن مشخص است. در سال ۵۶ باز هم شاه یک نظامی را معرفی کرد. در مجموع وقتی این ادوار قدرت گرفتن نظامیان نگاه می‌کنیم هیچ موفقیتی در نگهداری قدرت یا جلب رضایت مردم نداشتند، لذا من امیدوارم که در این زمینه نظامیان جدید با نظامیان قدیم تفاوت داشته باشند.

وی افزود: اما اینکه این ۴۰ سال چه اتفاقاتی رخ داده، به نظر من همه کسانی که قدرت را به دست آوردند نوعی نظامی‌گری را همراه خودشان داشتند. البته باید توجه داشته باشیم که نظامی در نگاه مردم ایران خیلی محترم است چراکه جان خود را فدای کشور می کند و این قداست دارد؛ اما نظامی‌گری یعنی استفاده از قدرت برای اداره حکومت، اگرچه احزاب و گروه‌ها هم همین کار را کردند.

غرضی همچنین گفت: با توجه به اینکه هر بار قدرت از جناحی به جناح دیگر منتقل شد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، از مدیران همان طیف و جناح استفاده شده است؛ این نگرانی به وجود می‌آید که اگر یک عزیز نظامی برگزیده شود از همان طیف نظامیان مدیران خود را انتخاب می‌کند و این شرایط برای مردم جز گرانی و گرفتاری در پی نخواهد داشت.

 

وجود دلسردی در میان اقشار مردم/ پیروزی اصولگرایان به شرط اتحاد حتمی است

میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی طی مصاحبه‌ای گفت: با تشدید تورم و اوج گرفتن بی سابقه  گرانی که به فلاکت دهک‌های اول جامعه منجر شده و علیرغم افزایش برنامه‌های تبلیغی دولت در ماه‌های اخیر، امکان دلسردی و بی‌رغبتی وجود دارد. با عملکرد غیر مدبرانه‌ای که دولت در مورد بورس از خود نشان داد، فرصت بسیار خوبی را به تهدید تبدیل کرد؛ مگر این که غیرت انقلابی مردم بر لشگر یأس و حرمان غلبه کند.میرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی، همچنین گفت:  در حال حاضر زمام دولت در اختیار اصلاح طلبان است و عملکرد نامناسب دولت به حیثیت آن‌ها لطمه زیادی زده است و شاهد آن، مطالبات فراوانی است که مردم از روی استیصال برای نمایندگانشان، تقریبا بدون استثنا، مطرح می‌کنند. احتمال موفقیت اصلاح‌طلبان اندک است مگر این که تفرقه و تشتت شدید در بین اصولگرایان رخ بدهد. درصورتی که اصولگرایان اتحاد خود را حفظ کنند پیروزی‌شان قطعی است.

میرسلیم همچنین تاکید کرد: یادآوری می کنم شرایطی که موجب پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم شد، به صورت حادتری در سال جاری به ضرر اصلاح طلبان ادامه یافته است، بنابر این بی اعتمادی به اصلاح طلبان قطعی است ولی این به مفهوم رغبت بی چون و چرا به سمت اصولگرایان نیست.

 

 

محسن هاشمی  و خداحافظی به شورای شهر/ چشمک به ریاست جمهوری

محسن هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت می‌کنید یا خیر؟ گفت: در انتخابات شوراها شرکت نمی‌کنم و در انتخابات ریاست جمهوری نیز قرار شد گول نخورم. سال آینده بازنشسته می‌شوم و باید ببینم که من را به کار برمی گردانند یا نه. اگر برگردانند به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنم.

 

سفرهای استانی کاندیداها تبلیغات رسمی نیست/ ظورای نگهبان باید نظر بدهد
رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به نکاتی پیرامون انتخابات و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نیز اشاره کرده و گفت: اینکه برخی داوطلبان احتمالی سفر می‌کنند تبلیغات رسمی نیست بلکه به مشارکت مردم در انتخابات کمک می‌کند البته اشکال آن را شورای نگهبان باید مشخص کند. آنچه که بر عهده وزارت کشور است برگزاری انتخابات سالم و ایجاد فضای امن و قانونی است که طراحی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی درباره اینکه وزارت کشور اعلام کرده در انتخابات آینده ظرفیت هر صندوق هزار رأی است نیز گفت: به علت کرونا و جلوگیری از تراکم زیاد در پای صندوق‌های رأی ۸ هزار و اگر لازم باشد ۱۰ هزار شعبه اضافه می‌کنیم.

تکلیف نظامی‌ها مشخص شد/ منع قانونی نداریم

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تعدادی از آقایان نظامی برای کاندیداتوری در انتخابات به نوعی اعلام آمادگی کردند، آیا نظامی ها در تعریف رجال سیاسی و مذهبی می گنجند یا خیر و اگر می گنجند کجای این تعریف هستند، اظهار داشت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را بررسی بفرمایید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته و در ادوار مختلف هم افرادی که نظامی بودند حضور داشتند.

وی ادامه داد: البته دخالت نظامیان به معنای سوگیری سیاسی در انتخابات‌، خلاف سیاست‌های کلی انتخابات و ممنوع است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/119518

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی