پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترقی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد:

این روزهای فضای کشورمان در شور و شوق انتخابات و آمادگی برای برگزاری مهمترین اتفاق سیاسی و تاثیر گذار در سرنوشت کشور و به فرموده رهبری تحول آفرین است لذا حضور حداکثری در این انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منتشر شده در 1 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ این روزهای فضای کشورمان در شور و شوق انتخابات و آمادگی برای برگزاری مهمترین اتفاق سیاسی و تاثیر گذار در سرنوشت کشور و به فرموده رهبری تحول آفرین است لذا حضور حداکثری در این انتخابات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این میان تحرکات جناح ها و طیف های سیاسی هم قابل تامل و توجه است چرا که نقش مهمی در انتخابات و حضور حداکثری مردم در آن دارند. با این حال برخی طیف ها و جناح ها با تشکیل لیست های مختلف سرلیست هایی به عنوان پرچم داران آن جناح معرفی کرده و برخی از ارائه چنین لیستی مانند اصلاح طلبان خودداری کرده اند. در این خصوص با حمیدرضا ترقی، کارشناس سیاسی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

*جناب ترقی! چرا اصلاح طلبان از ارائه لیست شانه خالی کردند؟

در بین اصلاح طلبان اختلاف زیاد وجود دارد؛ یک جریان ساختار شکن که  حاضر  به فعالیت در چارچوب قانون اساسی نیست و در این گروه نوعا افرادی که شاخص ترند همه متهم ها و محکوم هایی هستند که زندان تحمل کرده و در اثر اقدام علیه امنیت کشور و خیانت به کشور و همکاری با بیگانگان و غیره دارای پرونده های متعددی هستند که از منظر قانون اصلا صلاحیت نامزدشدن برای مجلس را ندارند؛ اینها به طور طبیعی  از ابتدا هم انتخابات را شرطی کرده  و مشروط بر این کردند که بتوانند  در انتخابات شرکت کنند و قانون در مورد آنها اعمال نشود.

در حالیکه این انتظار، انتظار غلطی است و چنین چیزی وجود ندارد و در هیچ کشور دنیا حتی دموکراسی ترین کشورهایی که  ادعای دموکراسی دارند کسانی که مخالف قانون اساسی شان باشند و  یا مخالف سیاست های  کلان کشورشان باشند که انتخاب مردم است اصلا به مجلس و دولتشان راه نمی دهند حالا اگر این افراد چنین انتظاراتی داشتند که بر این اساس بیایند و وارد  ساختار قدرت شوند امکانش به لحاظ قانونی وجود ندارد.

در مورد بقیه  اصلاح طلبان  که در چارچوب قانون عمل می کنند هم مشکلی وجود ندارد، حضور پیدا می کنند و آنهایی هم که می گویند  لیست نمی دهند برای این است که اگر موفقیتی به دست نیاورند  شکست دوباره ای را در افکار عمومی متحمل نشوند  لذا  افراد را به صورت منفرد وارد صحنه می کنند و روی شهرستانها بیشتر دارند تلاش می کنند  و قطعا سعی می کنند  افرادشان را وارد مجلس کنند ولی برای اینکه به ظاهر  و مجدد در افکار  عمومی شکست نخوررند و نشان داده نشود که مردم به آنها اعتمادی ندارند اینگونه نشان داده   و اطلاعیه می دهند که ما لیست نداریم و نمی توانیم لیست داشته باشیم لذا در انتخابات آن مشارکتی که باشد را نداریم.

 * حضور حداکثری خصوصا در این دوره  و اهمیت  این انتخابات را از منظر سیاسی و دیدگاه جناحی چطور ارزیابی می کنید؟

اهمیت این انتخابات از ابعاد مختلف قابل بررسی و توجه است؛ نخست اینکه به هر حال نقش این انتخابات در تضمین امنیت کشور و حفظ اقتدار آن بسیار پررنگ و با اهمیت و موثر است. دشمن هم یک بعد دیگر  اهمیت این انتخابات را شامل می شود چرا که دشمن در تمام سال همه تلاشش را به کار برده که بتواند  مشارکت مردم را کاهش دهد و بتواند بین نسل جوان کشورمان با انقلاب  و ارزش هایش فاصله ایجاد کند و با بزرگنمایی ضعف ها  و کمرنگ  کردن موفقیت های نظام  جمهوری اسلامی، مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی بدبین کند و از همه اینها  بیشتر تلاش کرده که اعتماد  مردم را نسبت به نظام و مسئولین کاهش دهد.

دشمن انتظار داشت در  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همه این تلاش هایی که از  طریق دهها شبکه رادیو تلویزیونی و فضای مجازی علیه نظام جمهوری اسلامی اعمال کردند و صدها سایبر منافقین  در این زمینه با دروغ پردازی و انواع و اقسام شایعات  دروغ، مردم را در واقع تحت هجمه  قرار دادند، شاهد کاهش حضور مردم در صحنه  باشند همانطور که امید دارند شاهد کاهش مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند هم باشند؛ این برایشان بسیار اهمیت  دارد که بتوانند امسال در آمارگیری که می کنند بگویند این  درصد از مردم پشتیبانی اشان از نظام و انقلاب کمتر بوده است در حالیکه این امر بر عکس بوده و خوشبختانه ما شاهد حضور گسترده مردم بودیم لذا از این منظر هم انتخابات امسال اهمیت دوچندان دارد که ببینند در واقع نتیجه کارها و تبلیغات سو آنها چه شده است؟ آیا اصلا نتیجه ای در بر داشته است؟ که قطعا نداشته و نخواهد داشت و مردم مانند سالگرد پیروزی انقلاب در 22 بهمن باز هم حضور گسترده ای خواهند داشت و اهمیت انتخابات را به عنوان محور تحول در جامعه  را ثابت می کنند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/160375

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی