پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 31 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، عبدالرضا داوری مشاور سابق محمود احمدی نژاد در نشست صوتی در روبیکا در خصوص رفتارهای اخیر احمدی نژاد به سوالات داوری، قلهکی، کارآمد و ساجدی از فعالان فضای مجازی، پاسخ داد. محورهای بحث این نشست عبارت بودند از:

چالش رد یا تایید صلاحیت احمدی‌نژاد، دختر رفسنجانی معاون احمدی نژاد!؟ ، علت تخلف احمدی نژاد از نهی رهبر در انتخابات ۹۶ ، آیا احمدی‌نژاد برانداز است؟ ،احمدی نژاد و سقوط بورس ،مشایی و بقایی کجا هستند؟

گزیده سخنان داوری را در ادامه بخوانید:

اگر فرصت ریاست جمهوری نبود، سطح احمدی نژاد پایین تر از توکلی و باهنر می شد

*دولت برای احمدی نژاد این فرصت را ایجاد کرد که به منابع ثروت و قدرت و منزلت دست بیابد. مجموعه امکانات دولت سبب شد وی بتواند شبکه ارتباطی خود را در یک سطح وسیع، نهادینه کند. وی از این منظر در ترازی بالاتر از سایر کنشگران قرار دارد. اگر فرصت ریاست جمهوری نبود، احمدی نژاد در سطحی پایین تر از آقای توکلی و باهنر قرار می گرفت.

* نیروهای سیاسی امروز باید نسبت خود را از منظر شفافیت و حقیقت با مردم مشخص کنند. جریان های سیاسی اگر می‌خواهند بین مردم حضور داشته باشند، باید بین رویکردها و کنش های خود تعادل ایجاد کنند. به این معنا که اگر به دنبال قدرت هستند، باید تصویری از آن در موضع‌گیری های من وجود داشته باشد. نمی‌توانند بگویند با همه اجزای حاکمیت مشکل دارم اما حرکت من برای کسب کرسی های حکومتی باشد. نمی توان یک چهره انقلابی نشان داد اما در نهان، رویکردی غیر از مواضع انقلاب داشته باشیم.

*در مجموعه آقای احمدی نژاد خیلی کوشش کردم تا تناقض‌ها و دوگانگی‌ها را متذکر شوم. من ایده های احمدی نژاد در حوزه اقتصاد را مناسب می‌دانم. تصور من این بود که باید بستر مناسب سیاسی را برای اقتصاد ایجاد کرد. متاسفانه تذکرات خصوصی من در محافل محدود به جریان احمدی نژاد وارد جمع های عمومی شد و من متهم به انتقال خرده فرمایش های نهادهای امنیتی شدم. از بهمن ماه سال قبل با دروغگویی و اتهام زنی از سوی جریان حامی احمدی نژاد مواجه شد.

از آقای خورشیدی بابت اتهاماتی که وارد کرده‎‌اند به دستگاه قضایی شکایت خواهم کرد

*در رفتارهای احمدی نژاد و حامیان ایشان یک انحرافی وجود دارد. من خود را در برابر نخبه ها و دانشگاهیانی که به جریان احمدی نژاد متصل کرده بودم، در این موقعیت احساس مسئولیت کردم تا جریان احمدی نژاد به نقد و گفتگو گذاشته شود.اطرافیان واعضای جریان احمدی نژاد به جای نقد وارد اتهام زنی نسبت به من شدند. به عنوان مثال پدر آقای خورشیدی هم مرا مورد اتهام ارتباط با نهادهای امنیتی قرار دادند و هم به قوه قضائیه اتهام زدند. از آقای خورشیدی بابت اتهاماتی که وارد کرده‎‌اند به دستگاه قضایی شکایت خواهم کرد.

احمدی نژاد تصور می‌کرد نظام طی سه تا شش ماه از هم خواهد پاشید

*این تصور وجود داشت برای احمدی نژاد که نظام طی سه تا شش ماه از هم خواهد پاشید .بارها گفتم که با توجه به اراده حاکمیت برای بقا و نفوذ جمهوری اسلامی میان مردم، فروپاشی منتفی است. بارها در منزل حمید بقائی فیلم ها مربوط به روزهای آخر منتج به فروپاشی شوروی را تماشا می کردیم و از رفتار یلستین نکته برداری می کردیم. سه مسیر را برای فروپاشی جمهوری اسلامی متصور بودند که یکی از آنها درگذشت رهبری بود. در جلسات ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب و نحوه رفتار و نشستن ایشان را تحلیل می‌کردند. مسیر دوم برای فروپاشی که مدنظر هواداران احمدی نژاد بود، حمله آمریکا به زیرساخت ها بود که تصور می‌کردند در سه یا چهار روز جمهوری اسلامی از هم خواهد پاشید. آنها در انتخابات آمریکا معتقد به پیروزی ترامپ بودند. آنها در انتظار حمله آمریکا به ایران بودند مسیر سوم هم نارضایتی های عمومی بود.

احمدی نژاد از سقوط بورس استقبال می‌کرد

* روزانه سه بار شاخص های بورس را با احمدی نژاد در اتاق ایشان بررسی می‌کردیم. احمدی نژاد به وضوح از بهبود شاخص های بورس استقبال نمی‌کرد و برعکس از سقوط شاخص های بورس استقبال می کرد چون می توانست عامل نارضایتی شود.

احمدی‌نژاد آسانسوری بالا آمد

* اینکه آقای احمدی نژاد در سال 88 یک چارچوب جدیدی برای سخنان خود در نظر گرفتند تا بخشی از طبقه متوسط را جذب کند. این برمی‌گردد به مبانی سیاست ورزی محمود احمدی نژاد. به طور مشخص در دوره ریاست جمهوری ایشان، سیاست ورزی راهبردی وجود نداشت و سیاست ایشان کاملا اقتضایی بود. احمدی نژاد در ساختار جمهوری اسلامی همواره با کمک گرفتن از دیگران، یک رشد آسانسوری داشت.

حامیان یکی یکی از او جدا شدند

* احمدی نژاد، لاریجانی را از شورای عالی امنیت ملی برکنار کرد بعد برای ریاست مجلس از وی حمایت کرد و بعدتر دوباره با وی به مشکل خورد. احمدی نزاد در برابر جریان های سیاسی و هاشمی رفسنجانی و سپاه غیره هم اقتضایی برخورد می‌کند. رفتار اقتضائی احمدی نژاد موجب سردرگمی و سرخوردگی در میان طبقه حامی ایشان شد. نه تنها طبقه متوسط با تغییر گفتمان احمدی نژاد به سمت وی گرایش نیافت بلکه حامیان قبلی وی نیز از وی نا امید شدند.

احمدی نژاد تصور می‌کند اگر رد صلاحیت شود، جامعه در انتخابات شرکت نخواهد کرد

* احمدی نژاد ماموریت های درباره ارتباط گرفتن با افراد و تدوین برنامه های اقتصادی به من داده بود. من تا بهمن گذشته با ایشان بحث جدی داشتم. بحث من این بود که انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر فضای حاکم اجتماعی، نیازمند هماهنگی و تعامل منطقی و اعتمادسازی در نهادهای حاکمیتی نیز هست. من احمدی نژاد را دچار جهل سیاست ورزی و جهل نسبت به موقعیت خود در ساختار قدرت می دانم. وی درباره تحولات جهانی هم برآورد درستی ندارد.

*احمدی نژاد تصور می‌کند اگر رد صلاحیت شود، جامعه در انتخابات شرکت نخواهد کرد و مشارکت به زیر 20درصد خواهد رسید. به احمدی نژاد گفتم که سال 96 هم رد صلاحیت شدید اما هم نرخ مشارکت بالا رفت هم درصد مشارکت در انتخابات.

احمدی نژاد عکسی از حداد عادل ندارد

*احمدی نژاد معتقد بود که اگر بایدن انتخاب بشود، وی تحریم ها را بر خواهد داشت و نهایتا باعث باز شدن راه برای جریان احمدی نژاد خواهد شد. من ریاست جمهوری موسوی را محتمل تر از ریاست جمهوری احمدی نژاد می دانم. مجموع محاسبات غلط سبب انحراف در کنش‌های احمدی نژاد شده است. وقتی حداد عادل مواضعی درباره رد صلاحیت حتمی احمدی نژاد گرفت، با دوستان احمدی نژاد بحث مطرح شد که واکنش های شما درباره حداد عادل و عکس وی درباره دستبوسی از فرح پهلوی باعث کنار گذاشته شدن از قدرت می شود. احمدی نژاد عکسی از حداد عادل ندارد و طبق سخنان خانم سطوتی مطالبی را مطرح کرده است. من توئیت زدم و گفتم اگر احمدی نژاد فضا برای حضور در انتخابات ندارد، برویم سراغ گزینه هایی همچون ثمره هاشمی و ضرغامی و دیگران. بعد از آن بود که به شکلی سخیف توسط فرزند احمدی نژاد به همکاری با نهادهای امنیتی متهم شدم. می‌خواستم با سکوت کناره گیری کنم از جریان احمدی نژاد اما خود آنها باعث شدند که واکنش نشان دهد.

* هواداران احمدی نژاد باید تصویر واقعی احمدی نژاد و جریان او را بشناسند. رفتارهای طرفداران احمدی نژاد علیه من شکل فرقه ای گرفت. آدرس منزل مرا در اختیار افرادی قرار دادند که مزاحم خانواده من بشوند. وثیقه گذار مرا فرستادند تا وثیقه خود را پس بگیرد با این دروغ که من دارم از کشور خارج می شوم.درباره فکر و دیدگاه‌های بین المللی احمدی نژاد باید دیدگاه درستی ایجاد شود.

احمدی نژاد مخالف کمک به سوریه بود

*در پاسخ به سؤالی درباره بحث جن‌گیری، ارتباط بقایی و سردار شهید سلیمانی، موضع احمدی نژاد درباره درگیری‌های سوریه، تغییر احمدی‌نژاد در دوره دولت دهم و موضوع برخی اسناد موجود در اختیار وی گفت: یک 570 و 590 هزار دلار از بودجه اجلاس سران مربوط به نیروی قدس باقیمانده. یک 3.7میلیون یورو هم هست مربوط به روزهای آخر دولت احمدی نژاد که مربوط به یک موضوع خاص می‌شده است. این مبلغ به آقای احمدی نژاد و بقایی تحویل داده می‌شود تا برای یک موضوع مهم جابجا شود اما این مبلغ به مصارف شخصی، هزینه هزینه تیم رسانه ای و جاری دفتر احمدی نژاد می‌رسد. مجتبی و محمد سروش پور توسط بقایی در همین رابطه به شکلی زشت اخراج شدند. این یک مفسده بزرگ در سیستم آقای احمدی نژاد است.

*درباره جن‌گیری اطلاع دقیقی ندارم و چیزی هم ندیده ام. درباره سوریه احمدی نژاد با نیروی قدس اختلاف نظر داشت و معتقد بود که نباید برای حفظ بشار اسد هزینه کنیم.

معتقدم احمدی نژاد از یک جایی به بعد مدیریت شد

* تغییر رویکردهای احمدی نژاد بعد از سال 88 حاصل شناخت غلط از ساختار قدرت و ساختار اجتماعی بود. در این رابطه بحث نفوذ است. معتقدم احمدی نژاد از یک جایی به بعد مدیریت شد. بقایی از موضع بالا با پایین با احمدی نژاد برخورد می‌کند. بقایی به جناح چپ، تاجیک و حجاریان نزدیک بود.

ارتباط احمدی نژاد با نهادهای امنیتی بریتانیا

* ورود پریوش سطوتی به مجموعه نزدیک به احمدی نژاد در سال 87 و 89 به نظر می‌رسد برای انتقال یک مجموعه پیام ها از مجموعه‌های امنیتی بریتانیایی‌ها بود. خانواده دکتر فاطمی (وزیر خارجه مصدق) تحت پوشش نهادهای امنیتی قرار گرفته بودند.

پیشنهاد معاون اولی به فائزه هاشمی از احمدی نژاد بعید نیست!

* عبدالرضا داوری درباره پیشنهاد معاونت اولی ریاست جمهوری به فائزه هاشمی و شایعه هماهنگی احمدی نژاد با هاشمی در انتخابات 92 گفت: بحث معاونت اولی فائزه هاشمی در تکذیبیه آقای شیخ الاسلام در حقیقت تایید شد چرا که آنجا اصل خبر رد نشد. موضوع معاونت اولی در منش سیاسی احمدی نژاد موضوع عجیبی نیست. بعید نیست قول معاونت اولی فائزه هاشمی در جلسات احمدی نژاد با سیدحسن خمینی مطرح و از این طریق به فائزه هاشمی منتقل شده باشد.

* در انتخابات 92 لحظه خروج هاشمی از دفترشان توسط احمدی نژاد رصد می شد تا به محض خروج هاشمی، احمدی نژاد هم همراه مشایی خارج بشود و برای ثبت نام در انتخابات برود. احمدی نژاد گمان می‌کرد تحت پوشش تایید صلاحیت هاشمی، تایید صلاحیت مشایی را هم بگیرد. وی می‌خواست بگوید رد صلاحیت مشایی، رد صلاحیت رئیس جمهور است.

* یک رابط ثابت بین بقایی و احمدی نژاد از یک طرف با خانواده خانم هاشمی وجود داشت. این رابط، تلفن هاشمی و دیگر اعضای خانواده هاشمی را می‌گرفت تا با احمدی نژاد صحبت کنند. رابطه احمدی نژاد با اصلح طلبان و حتی براندازان چیز عجیبی نیست.

منبع هزینه تبلیغات پرحجم احمدی نژاد در فضای مجازی/ مشغول نگارش کتابی درباره جریان انحرافی هستم

*عبدالرضا داوری در پاسخ به سؤالی درباره محل تامین هزینه تبلیغات پرحجم احمدی نژاد در فضای مجازی گفت: ریشه این تبلیغات را در دلارهایی که از نیروی قدس گرفتند پیدا کنید. مفاسد اقتصادی بقایی و شیوه جابجایی پول توسط وی نیز مشخص است. بقایی پول نقد، سکه، کارت هدیه و یا حساب افراد غیرقابل شناسایی اقدام به انتقال پول می‌کند. اینکه یک کانال سرگرمی یا اصلاح طلب پست های مربوط به تبلیغ احمدی نژاد را در ازای میلیون ها تومان پول منتشر کند باعث تعجب من نمی شود. طیف احمدی نژاد می‌خواهد نشان دهد که پایگاه اجتماعی دارد تا نظام مجبور به تایید صلاحیت احمدی نژاد شود مشغول نگارش کتابی درباره جریان انحرافی هستم.

احمدی نژاد پیروزی بایدن را زمینه ساز بازگشت خود به قدرت می‌دانست

* عبدالرضا داوری درباره تغییر مواضع خود از بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری به نسبت بعد از زمان رای آوردن بایدن گفت: من تا دی ماه همه تلاشم برای بازگشت احمدی نژاد و مقابله با جریان گلوبالیست(مصداق آن دولت فعلی است) کردم. تاکید میکنم که همچنان از دولت احمدی نژاد در حوزه اقتصادی دفاع می‌کنم. احمدی نژاد پیروزی بایدن را زمینه ساز بازگشت خود به قدرت می داند. من با اتهام همکاری با آمدنیوز مواجه بودم. حدود سه روز با ادمین آمدنیوز درباره انتشار اسناد خانوادگی ام در کانال آمدنیوز صحبت کردم. همچنین آمدنیوز توئیت های من را نقل قول می کرد.در نتیج شبهه همکاری من با آمدنیوز به وجود آمد و نهایتا من بازداشت شدم. در ادامه پس از بررسی ها برای من قرار منع تعقیب صادر شد و در این رابطه تبرئه شدم.

ویترین رسانه ای جریان احمدی نژاد بودم/ به خاطر آنها زندان رفتم

* من توسط اطلاعات سپاه دستگیر شدم. در دوران بازداشت با توجه به رفتاری که علیه این سازمان داشتم گمان می‌کردم فورا به فکر تلافی در دوران بازداشت بیفتند. من دیدم که در طول مدت بازداشت با من کاملا قانونی برخورد کردند. این موضوع مرا تحت تاثیر قرار داد. به احمدی نژاد هم گفتم که آقای طائب و اطلاعات سپاه از فرصت پیش آمده برای تسویه حساب با من سوء استفاده نکردند. قبول دارم که توئیت هایم درباره ماجرای بنزین در آبان 98 تند بود. این تنها اتهام موجود علیه من است. من حداقل در یک دهه اخیر ویترین رسانه ای جریان احمدی نژاد بودم. به خاطر آنها زندان رفتم و برای آنها هزینه دادم. با این وجود بخاطر یک انتقاد به جریان احمدی نژاد انواع فشارها بر من وارد کردند. این‌ها اگر به قدرت برسند مردم را بدبخت می‌کنند و کشور را می فروشند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115702

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی