پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء) متشکل از ۲۰ جبهه، حزب، اتحادیه و تشکل سیاسی و اعتقادی، با هدف افزایش مشارکت و ارائه مشورت سیاسی به مردم در انتخابات ۱۱ اسفند اعلام موجودیت کرد.

منتشر شده در 21 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ ائتلاف،از جمله مفاهیم و واژه های سیاسی است که هر روز در خبرهای سیاسی و بین المللی رسانه ها یا در سخنان سیاستمداران و فعالان سیاسی تکرار می شود.

ائتلاف به معنی اتحاد موقت گروه‌ها و نیروهای سیاسی است که هدف‌های معینی را دنبال می‌کنند. این اصطلاح غالباً در سه سطح بکار می رود:

  1. دربارۀ احزاب سیاسی برای مقاصد پارلمانی و انتخاباتی
  2. در مورد گروه‌بندی‌های خارج از خطوط حزبی
  3. در مورد دولت‌های ملی به منظور اقدام به عمل مشترک

اما این روزها با نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در میان ائتلاف های جدیدی که بین احزاب و گروه های مختلف سیاسی شکل می گیرد، یک خبر مربوط به اعلام موجودیت یک تشکل سیاسی جدید به نام ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ( اٌمناء) بود.

اٌمناء با حضور ۲۰ حزب و تشکل سیاسی پا به عرصه سیاست نهاد تا در آوردگاه ۱۱ اسفند ماه از کاندیداهایی حمایت کند که در گذشته خود پایبندی به اصل شفافیت را نشان داده و برای دوره نمایندگی، میثاق نامه شفافیت این ائتلاف را بپذیرند و برای قانونی شدن مفاد آن تلاش کنند.

این ائتلاف، مرکب از مجموعه‌ای از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، احزاب، گروه‌های مردم نهاد و تشکل‌های تخصصی جوانان و زنان باورمند به انقلاب و دغدغه مند مردم است که با رویکرد تحول‌خواهی در پی ایجاد یک روند مستمر «رویش انقلابی کارآمد» به منظور ارتقای توانمندی نظام و ارکان آن و حل مشکلات مردم و تامین مطالبات آنها در عرصه های مختلف به ویژه اقتصاد و فرهنگ هستند. روندی که انتخابات ۱۱ اسفند و شکل گیری یک مجلس انقلابی، مردمی و کارآمد، طلیعه آن خواهد بود.

– جمع تازه تاسیس اٌمناء «شفافیتِ» آرای تصمیم گیران ارکان مختلف نظام بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را یک رکن مهم برای رفع بسیاری از مفاسد و ناکارآمدی های موجود می‌داند و معتقد است: البته تحقق شفافیت در مجلس، مطلوبی است که باید سوابق معرفی کنندگان و معرفی شوندگان و نه ادعاها و شعارهای انتخاباتی ضامن اجرای آن باشد. بر همین اساس این ائتلاف از کاندیداهایی حمایت خواهد کرد که در گذشته خود پایبندی به اصل شفافیت را نشان داده و برای دوره نمایندگی، میثاق نامه شفافیت این ائتلاف را بپذیرند و برای قانونی شدن مفاد آن تلاش کنند.

– نکته دیگر نفی «قبیله گرایی» و «پدرخواندگی سیاسی» بود که مورد تاکید این تشکل جدید قرار گرفت. آنها براین باور هستند که از نظر ما هیچ گروه و جریان سیاسی حق ندارد خود را صاحب و مالک مطلق و دائمی پایگاه اجتماعی انقلاب بداند و با ایجاد انحصار و برخورد حذفی، به صورت آمرانه و غیرشفاف، برای مردم و فعالان و بدنه جبهه انقلاب تعیین تکلیف کند.

ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اعلام موجودیت کرد تا این پیام را به کنشگران سیاسی منتقل کند که با وحدت انتخاباتی با هر گروه و ائتلاف دیگر بر مبنای سهمیه بندی باندی و بدون توجه به توقعات فکری و سیاسی مردم و بدنه نیروهای انقلابی مخالف هستند.

– استفاده از کلیدوژاه «رقابت مومنانه» نشان می‌دهد که این تشکیلات از رقابت با نیروهای انقلابی استقبال می‌کند، رقابتی که طی آن جوانان انقلابی و مجرّبان دلسوز میدان سیاست، در کنار یکدیگر، عادلانه و محترمانه، برای تحقق انتخاب بین خوب و خوبتر، مسابقه دهند و بر شور عاقلانه در فضای انتخاباتی جامعه بدمند و بیفزایند.

– تعامل مجلس با دولت راهبرد دیگری بود که ائتلاف مردم نیروهای انقلاب در بیانیه خود به آن اشاره کرد و نوشت: ائتلاف مردمی، هم افزایی و همکاری قوای سه گانه ذیل سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را یک اصل مهم در شرایط کنونی کشور دانسته و معتقد است یکی از بسترهای مهم رفع مشکلات موجود خصوصا در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی و فرهنگی، تعامل مثبت مجلس شورای اسلامی و دولت به عنوان قوه اجرایی کشور و عدم منازعه گرایی بین این دو قوه مهم در عین اعمال دقیق و کامل وظایف و اختیارات نظارتی مجلس، مطابق قانون اساسی و اصل استقلال قواست.

به هرحال محتوای بیانیه حاکی از آن است که اُمنا با تاکید بر سه عنصر کلیدی «آرمان، امید و تحول» می‌خواهد با رویکرد تحول‌خواهی در راستای ارتقای توانمندی نظام و ارکان آن و حل مشکلات مردم و تامین مطالبات آنها گام بردارد به همین جهت در صحنه رقابت حضوری جدی و فعال خواهد داشت.

با توجه به واکنش‌های فعالان حوزه سیاسی در فضای مجازی به تشکیل امناء، به نظر می‌رسد این تشکل سیاسی جدید، قرار است به عنوان یک رقیب جدید برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شورا) در صحنه انتخابات حاضر شوند.

واکاوی حامیان این تشکل جدید نشان می‌دهد که امناء به گروه‌های زیر نزدیکی سیاسی دارد:

۱- حزب‌جماران و جبهه‌شریان

۲- برخی اعضای هیأت‌رئیسه‌ مجلس از جمله سیدنظام‌ موسوی.

۳- برخی از تشکل‌های نزدیک به جبهه پیروان خط امام و رهبری از جمله جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی کارمندان و جامعه جوانان متحد اسلامی

«سید نظام الدین موسوی» پس از اعلام موجودیت اُمنا در صفحه شخصی خود با طرح این پرسش که «اُمنا چرا آمد و چه می‌گوید؟»، نوشت: اُمنا حرف هایی دارد که از جنس تحول است.

جبهه‌ها، احزاب، اتحادیه‌ها و جمعیت‌های تشکیل دهنده ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) عبارتند از: جبهه تلاشگران انقلاب اسلامی، جبهه شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب)، جمعیت رزمنده مدافع انقلاب (رزما)، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، حزب خدمتگزاران ایران اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی کارمندان، جامعه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی، حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی، جمعیت یاران انقلاب اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی، جمعیت تحول و پیشرفت اسلامی- ایرانی، جمعیت فرزندان انقلاب اسلامی، جمعیت هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی، مجمع اتحادیه نیروهای انقلاب اسلامی، انجمن اسلامی ورزشکاران، مجمع فرزندان شاهد ایران اسلامی، جمعیت تشکیلات انسجام اسلامی و جامعه جوانان متحد اسلامی.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/158703

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی