پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با جهت پرس:

کارشناس مسائل آمریکا گفت: برخی از نخبگان حزب جمهوری خواه معتقدند اگر ترامپ به عنوان نامزد نهایی وارد رقابتهای انتخابات سال 2024 شود، ممکن است در مواجهه با رقیب دموکرات شکست بخورد.

منتشر شده در 27 آبان 1401

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا نامزدی خود برای انتخابات 2024 را اعلام کرد. اعلام نامزدی ترامپ در حالی است که به نظر میرسد وی در این دوره از انتخابات مسیر سختی را پیش روی خود خواهد داشت، زیرا از یکسو جمهوری خواهان در درون خود دچار دو دستگی شده‌اند و اظهار نظرهای مختلفی را نسبت به حضور یا عدم حضور وی مطرح میکنند و از سوی دیگر نظرسنجیها نیز حاکی از ان است که میزان اقبال و تمایل مردم به ران د‌ی‌سانتیس فرماندار فلوریدا بیشتر از ترامپ است.

میزان موفقیت و شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا
در همین زمینه امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا در گفت و گو با جهت، ضمن بررسی و تحلیل درباره میزان موفقیت و شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا، اظهار کرد: گرچه دونالد ترامپ دیروز نامزدی خودش را در انتخابات آمریکا رسما اعلام و فرم‌های ثبت نام را امضا کرد اما در حال حاضر بسیار زود است چشم انداز روشنی از نتایج انتخابات سال 2024 آمریکا ترسیم کنیم. بدین ترتیب افرادی که از حزب جمهوری خواه مایلند در انتخابات حضور داشته باشند، به تدریج وارد رقابتها خواهند شد و پس از ان رقابتهای درون حزبی و مقدماتی شروع میشود. در اخر نیز تنها افراد قدرتمند در صحنه رقابتها باقی می‌مانند، کسانی که بیشترین توانایی جمع‌اوری ارا را دارند. 

اعتبار درون حزبی ترامپ از رقبایش بیشتر است
ابوالفتح افزود: به هر حال ترامپ رئیس جمهور سابق است و روسای جمهور در درون طیفهای خودشان افراد بسیار بانفوذی هستند، چه کسانی که یک دوره رئیس جمهور شده‌اند چه آنهایی که دو دوره رئیس جمهور بوده‌اند. بنابراین اعتبار ترامپ نسبت به دیگر رقبا از نظر اینکه رئیس جمهور سابق بوده، دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است. همچنین باید گفت ترامپ از حمایت زیادی هم برخودار است، زیرا باوجود اینکه در انتخابات سال 2020 شکست خورد اما میزان ارای وی نسبت به انتخابات قبلی که در سال 2016 برگزار گردید، بیشتر بود. 

انتخابات گذشته وزن کشی ترامپ بود
این تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: علاوه بر این، نظرسنجیها نیز بیانگر این است ترامپ حامیان قدرتمندی دارد. گرچه در نظرسنجی‌ها ترامپ بیشترین حمایت را در درون حزب جمهوری خواه دارد اما این الزاما بدان معنا نیست که در رقابت با رقبای هم حزبی خود به موفقیت دست پیدا کند. انتخابات هفته گذشته نیز وقتی برگزار شد، نوعی وزن کشی ترامپ در درون حزب جمهوری خواه و در مواجهه با رقبای دموکرات بود. برگزاری انتخابات مقدماتی برای کرسیهایی که به رای گذاشته شده بود، نشان داد نامزدهای مورد حمایت ترامپ در رقابتهای درون حزبی توانسته‌اند اکثر رقبای هم حزبی خودشان را حذف کنند. برای مثال شخص خاصی مورد حمایت ترامپ و در مقابل، رقیب هم حزبی نیز مورد حمایت جو بایدن بود، در این شرایط تمام افرادی که حمایت ترامپ را جلب کرده بودند توانستند در بسیاری از حوزه‌ها رقیب هم حزبی خودشان را شکست دهند.
وی همچنین ادامه داد: اما از سوی دیگر، وقتی افرادی که مورد حمایت ترامپ در درون حزب جمهوری خواه بودند در مقابل رقبای غیر هم حزبی قرار گرفتند و وارد رقابت با رقبای دموکرات شدند، نتایج به دست امده نتایج چندان مطلوبی نبود. این موضوع نشان میدهد ترامپ در درون حزب جمهوری خواه پایگاه مستحکمی دارد اما بدان معنا نیست که در سطح ملی و در مواجهه با رقبای دموکرات هم از چنین پایگاهی برخوردار باشد.

آیا جمهوری خواهان از ترامپ عبور می کنند؟
این کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: به همین دلیل در بین برخی از نخبگان حزب جمهوری خواه این زنگ خطر به صدا در امده است که اگر ترامپ به عنوان نامزد نهایی وارد رقابتهای انتخابات سال 2024 شود، ممکن است در مواجهه با رقیب دموکرات شکست بخورد. همین مساله موجب شده تا زمزمه‌هایی مبنی بر عبور از ترامپ مطرح شود و او دیگر نامزد مقبولی نباشد. چنانکه احتمال میرود حزب جمهوری خواه بر گرد افرادی مانند فرماندار فلوریدا یا سایر گزینه‌ها جمع شود و نامزد قدرتمندی را به مصاف بایدن یا جانشین وی ببرد. از این جهت وضعیت ترامپ اینگونه است که نوعی نوسان تاندولی بین حمایت گسترده از او در درون حزب جمهوری خواه و بی‌اطمینانی نسبت به رقیب دموکرات جریان دارد.

تاثیر حضور ترامپ در انتخابات آمریکا بر ایران
ابوالفتح همچنین درباره تاثیر حضور ترامپ در انتخابات آمریکا بر مسائل و تحولات مربوط به ایران، گفت: ترامپ رئیس جمهوری بود که امریکا را از برجام خارج و فشار حداکثری بر ایران اعمال کرد. وی همچنین موجب ترور سردار سلیمانی و شهادت ایشان شد. بنابراین میتوان حدس زد اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود و در ژانویه 2024 دوباره به کاخ سفید برگردد، رئیس جمهوری خواهد بود که رویکرد بسیار خصمانه نسبت به ایران خواهد داشت. البته در مجموع نمیتوان با قطعیت سخن گفت و شاید تحولات پیش رو موجب تعدیل یا تشدید مواضع ترامپ شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/25779

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی