پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پس از ورود اولین فرد مبتلا به اومیکرون؛

با توجه به شناسایی یک مورد مبتلا به اومیکرون در ایران ، توصیه میکنیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش جدی بگیرند و در شب یلدا با دورهمی‌های خانوادگی به استقبال این سویه جدید کرونا نروند.

منتشر شده در 29 آذر 1400
در سرویس

یکی از اعضای عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود امیکرون به ایران و وسعت انتقال آن گفت: دولت محدودیت‌ها را برگردانده و دوباره دورکاری را مدنظر قرار دهد. باید با سویه جدید کرونا هوشمندانه و آگاهانه برخورد شود و جان مردم بازیچه تصمیمات غیرمنطقی و غیرعلمی قرار نگیرد.

 از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد شاهد ۵ پیک در کشور بودیم که مردم و نظام سلامت را با مشکلاتی زیادی مواجه کرد. اکنون سویه اُمیکرون از دیروز وارد کشور شده و خبرهای بدی به گوش می رسد.

طبق گزارش ها میزان سرایت پذیری اُمیکرون در برابر سویه دلتا پنج برابر است که این به معنای ایجاد مشکلاتی برای نظام سلامت خواهد بود.

از طرف دیگر سویه اُمیکرون کودکان را هم درگیر می کند که چنین موضوعی به این شدت در سویه های قبلی کرونا وجود نداشت و اگر هم بود نیز به ندرت دیده می شد.

یک پنجم نشان داد که ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و اگر بی احتیاطی شود خیلی راحت جان ما و عزیزانمان را می گیرد.

نوجوانان در تیررس اومیکرون

کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.اومیکرون بیشتر افراد سن پایین و جوانان را مبتلا می کند زیرا این محدود سنی در دورهمی های زیادی شرکت می کنند.

 محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

علائم اصلی ویروس اومیکرون

حسن صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره سویه جدید امیکرون در کشور گفت: قدرت واگیری بالا از مهم‌ترین ویژگی های امیکرون است که بر روی سطح پروتئین اسپایک تاثیر می گذارد، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است این نوع  از کرونا در عرض ۲ ماه تبدیل به کرونا نوع غالب شود.

او افزود: داده‌های فعلی درباره شدت امیکرون نسبت به سویه دلتا می گوید این نوع از کرونا خفیف‌تر است، اما به دلیل سرعت  بالای ابتلا امکان افزایش بیماران بد حال و تعداد بستری‌ها در مدت کوتاهی وجود دارد، احتمال ابتلای افرادی که تا به امروز واکسینه نشده اند بالا است.

وی بیان کرد:بسیاری از بیماران سویه امیکرون بدون علامت هستند و تنها قسمت عمده‌ای علائم خفیف دارند. گرفتگی بینی، عطسه، سرفه متناوب و خشک، کوفتگی بدن و سردرد از علائم واریانت امیکرون هستند، اما این علائم می‌توانند در برخی از افراد به خصوص افراد مسن و افرادی که نقص ایمنی دارند بیشتر باشد.

از دورهمی یلدا بپرهیزید

اوضاع کنونی بسیار حساس و شکننده است، بر خلاف سالهای گذشته قبل از شیوع کرونا مردم باید به خصوص در شب یلدا نه پذیرای مهمان باشند و نه اینکه به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را شروع نکنند.

محدودیت ها باز گردد

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به باز شدن مدارس گفت: در اغلب مدارس پروتکل ها رعایت نمی شود و شست و شوی دست و ماسک زدن جدی گرفته نمی شود. در سفرها هم محدودیت ها برداشته شده و مردم به راحتی تردد می کنند. شاهد دورهمی ها به روال قبل کرونا اعم از عروسی، ختم و عزا، کنفرانس ها و همایش ها هستیم. گویی کرونا اصلا وجود ندارد. حال اینکه هنوز کرونا از دنیا نرفته و نباید محدودیت ها به صورت کامل برداشته شود.

محمدعلی محسنی بندپی همچنین گفت: دولت محدودیت ها را برگرداند و دوباره  آموزش مجازی را مد نظر قرار دهد. طبق گزارش ها اُمیکرون ظرف ۱۷ روز جمع کثیری را مبتلا می کند پس باید با این ویروس هوشمندانه تر و آگاهانه تر برخورد کرد و جان مردم بازیچه تصمیمات غیرمنطقی و غیرعلمی قرار نگیرد.

 کارمندان دور کار شوند

در حال حاضر ادارات به صورت صددرصدی کار می کنند که آن ها باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد به صورت مجازی شوند تا با عدم تجمع کارکنان در ادارات سرایت پذیری کاهش پیدا کند. این روند را باید تا زمان از بین رفتن کرونا در پیش گرفت گرچه در جهت افزایش بهره وری می توان دورکاری را بعد از کرونا هم ادامه داد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/78711

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی