پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشت تحلیلی

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی نوشت: آمريكا نگران است شرايط موجود بازار نفت تحت تاثير تخفيف كرونا و انرژيبر بودن فرآيند گذار انرژي به ايران امكان دهد جاى پاى دائمى در بازار خارج از معافيت آمريكا بيابد.

منتشر شده در 20 آذر 1400
در سرویس

مجید شاکری، کارشناس اقتصادی با اشاره به واکنش آمریکایی ها به مذاکرات اخیر وین نوشت:  آمریکا می‌خواهد ایران موقتا وارد بازار  نفت شود(١تا ٢سال) مشروط به آنکه این ورود کنترل شده باشد و ضمنا در بلند مدت (۶-٩ سال)ایران از بازار نفت خارج باشد. ضمنا تنها راه حل آمریکا براى مشکل جلوگیرى از بازگشت به دوران تورم های بالا، ورود نفت ایران به بازار نیست اما این راه حل ارزانترین و سریعترین راه ممکن است. مشروط به آنکه ورود کنترل شده باشد آمریکا با آن به سوالات متحدان خود( خاصه هند) هم پاسخ خواهد داد.
ضمنا آمریکا نگران است شرایط موجود بازار نفت تحت تاثیر تخفیف کرونا و انرژیبر بودن فرآیند گذار انرژی به ایران امکان دهد جاى پاى دائمى در بازار خارج از معافیت آمریکا بیابد که هم برای روایی تحریمها بد است و هم با اصل خروج دائمی ایران از بازار نمى خواند.
در نهایت اگر آمریکا بداند که مى تواند در زمستان جارى  مانع از ایجاد کانالهای خارج از معافیت فروش نفت شود و بداند که ایران برای ورود موقت به بازار بهای سنگینی مطالبه مى‌کند (مثلا ضمانت حضور بلند مدت در بازار نفت می خواهد) مذاکرات را بدون نتیجه ادامه خواهد داد تا از آن بعنوان ابزار کنترل تنش با ایران استفاده کند، و به سراغ راه دیگر با کشورهای دیگر خواهد رفت. در اینجا نکته مرکزى نه نرخ ارز و نه تنش امنیتی است.
بلکه مسئله توان ایران در استفاده از شرایط جارى برای ضمانت حدى از فروش نفت خارج از معافیتهای تحریمى آمریکاست. یک ایده دیگر مى تواند حتی این باشد که ایران در زمینی دیگر، ورود موقت به بازار انرژى را بگیرد/بدهد و مذاکرات هسته ای را بعنوان چارچوب کنترل تنش ادامه دهد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/80001

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی