پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رسانه آمریکایی:

یک رسانه آمریکایی همزمان با تشدید تنش ها در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و به خطر افتادن منافع ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل و مقابله گروههای مقاومت با واشنگتن و تل آویو برای توقف بمباران غزه اعلام کرد که آمریکا برغم نگرانی از نفوذ چین در منطقه به دنبال ایفای نقش بیشتر این کشور به دلیل نفوذش بر ایران است.

منتشر شده در 7 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ تارنمای آمریکایی آکسیوس روز شنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت: نفوذ چین در خاورمیانه در حال افزایش است و آمریکا می‌خواهد جنگ در غزه به جنگی بزرگتر در خاورمیانه تبدیل نشود.

این رسانه آمریکایی افزود: نفوذ پکن در تهران به عنوان یکی از حامیان کلیدی حماس و حوثی ها (انصارالله ) در یمن، به این معنی است که چین می‌تواند نقش خاص تامین کننده صلح منطقه ای را ایفا کند.

بر اساس این گزارش، اگرچه آمریکا نگران نفوذ چین در منطقه است، اما اکنون به این نفوذ پکن نیاز دارد زیرا تلاش های واشنگتن برای کاهش تنش ها موثر نبوده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، جمعه و شنبه با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در تایلند دیدار کرد تا درباره حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) در دریای سرخ گفتگو کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف این نشست «حفظ ارتباطات راهبردی و مدیریت مسئولانه روابط» مطابق با تعهدات صورت گرفته در ماه نوامبر است.

آکسیوس ادامه داد: در هفته های اخیر، حمل و نقل در مسیرهای کلیدی کشتیرانی در دریای سرخ به دلیل حملات حوثی ها در یمن به کشتی ها در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه، متوقف شده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، حوثی ها (انصارالله یمن ) به رغم حملات ائتلاف به رهبری آمریکا به حملات خود ادامه داده اند و نگرانی از آغاز درگیری گسترده تر در منطقه افزایش یافته است.

پکن روابط نزدیکی با ایران دارد که به دلیل تحریم‌های آمریکا دسترسی آن به بخش عمده‌ای از اقتصاد جهانی مسدود شده و این کشور به روابط تجاری و فروش نفت به چین وابسته شده است.

به همین دلیل است که آمریکا از پکن می خواهد تا با تحت فشار قرار دادن ایران، از حماس و حوثی ها بخواهد، حملات خود را متوقف کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی هفته گذشته در یک نشست خبری گفت: چین بر تهران نفوذ دارد، آنها در ایران نفوذ دارند. ما از نقش سازنده چین برای کمک به جلوگیری از جریان تسلیحات و مهمات به حوثی‌ها استقبال می‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ادعا کرد که مقامات چینی چندین بار در هفته‌های اخیر از ایران خواسته‌اند تا حوثی‌ها (انصارالله) را مجبور به توقف حمله به کشتی‌ها کند، در غیر این صورت با پیامدهایی در روابط تجاری با پکن مواجه خواهند شد.

آکسیوس مدعی شد: اگر حملات حوثی‌ها ادامه پیدا کند، اقدامات پکن برای محدود کردن برخی روابط تجاری با ایران نشان می‌دهد که چین واقعاً با سرمایه گذاری خود به دنبال صلح در خاورمیانه است.

به گزارش ایرنا، با آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه و بمباران‌های بی وقفه مناطق مسکونی، آموزشی و درمانی این منطقه از سوی بمب افکن‌های رژیم تل آویو، هر یک از گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه وظیفه‌ای را در حمایت از مردم مظلوم غزه بر عهده گرفته است. در این میان، گروه‌های عراقی بیش از ۱۰۰ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه را هدف قرار گرفته اند تا به آمریکایی‌ها تفهیم کنند که هزینه حمایت از رژیم اسرائیل در کشتار مردم غزه بسیار بالا است.

نیروهای دریایی یمن نیز هشدار داده‌اند که عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تایید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ برابر با ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در بیانیه ای اعلام کرد واشنگتن بار دیگر جنبش انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های به اصطلاح تروریستی خود قرار داده است و این تصمیم پس از ۳۰ روز اجرایی می‌شود.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با بیان این ادعا که «آمریکا در واکنش به تهدیدها و حملات مستمر در دریای سرخ، انصارالله یمن را که به حوثی‌ها نیز معروف است، به عنوان تروریست ویژه جهانی معرفی کرد»، گفت: اگر انصارالله حملات خود را در دریای سرخ و خلیج عدن متوقف کند، آمریکا فورا در این نامگذاری ارزیابی مجدد خواهد کرد.

متیو میلر سخنگوی وزرات خارجه آمریکا گفت که انصارالله یمن یک گروه «تروریست جهانی ویژه» معرفی خواهد شد و این موضوع از ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲) به بعد اجرایی خواهد شد.

منبع : ایرنا
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/156923

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی