پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 15 دی 1399
در سرویس

به گزارش جهت، این روزها که مصرف برق کشور بالا رفته و همه به سوزاندن یا نسوزاندن مازوت می پردازند کمتر کسی به سراغ دلایل بالارفتن مصرف برق نسبت به سال های قبل می پردازد.

بالا رفتن مصرف برق در سال جاری تبعات زیادی برای کشور داشت؛ در حالی که کشور ایرانی یکی از کشورهای سرشار از منابع طبیعی به شمار می رود اما مشکلات انرژی همچنان در کشور زباد است. تابستان سال جاری بود که بسیاری از صنایع به خاطر مصرف بالای برق به اجبار تعطیل شدند تا برق شبکه خانگی به خاموشی نرسد. در آن شرایط استفاده مردم از وسایل سرمازا علت افزایش مصرف برق مردم اعلام می شد. اما در روزهای گذشته رسانه ها خبر رکورد زدن مصرف برق در زمستان را اعلام کردند تا برای اولین بار رکورد بالاترین مصرف زمستانی ثبت شود.

سوال این است که علت شکستن رکورد مصرف برق در سال جاری چه بوده است و چرا باید در فصل گرما و سرما رکورد مصرف برق شکسته شود؛، طبق توجیه مسئولان در زمستان که وسایل سرمازا خاموش هستند باید مصرف برق کاهش پیدا کند اما چرا اینگونه نشد؟

شاید زمانی که مجوز استخراج رمز ارز ها از سوی وزارت نیرو صادر می شد، تصور قطعی برق خانگی مردم تقریبا غیر ممکن بود اما شواهد حاکی از آن است که استخراج ارز دیجیتال ۵۰۰ مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند و استخراج هر بیت کوین معادل مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال است.

در هفته های گذشته خاموشی شهرها به خاطر مصرف بالای برق بارها مساله ساز شده است اما از طرف دیگر خبرها حاکی از افزایش استخراج رمز ارزها و همچنین افزایش بی رویه مصرف برق در این بخش است؛ هرچند که وزارت نیرو در سال گذشته استخراج رمز ارز ها را قانونی اعلام کرده و از فعالان حوزه رمز ارز ها خواسته بود تا نسبت به اخذ مجوز برای این فعالیت خود جهت تعیین مصرف برق اقدام کنند اما بسیاری از فعالان در این حوزه از ثبت فعالیت خود سرباز زدند.

این روزها با به هم ریختن بازار بورس و رام شدن بازارهای مسکن، طلا، ارز و … غول نقدینگی مسیر بازار رمز ارزها را پیش گرفته است.

در شرایط نبود نظارت، برخی از فعالیت های صنعتی، تقریباً فعالیت خود را تعطیل کرده و با بهره مندی از تخفیف‌های برق در حوزه تولید در زمینه استخراج رمز ارزها فعالیت می کنند که این تغییر کاربری فشار زیادی را به شبکه برق کشور وارد می‌کند. در همین راستا برای جبران این فشار مضاعف، یا باید مازوت سوزانده شود و یا اینکه مردم در مصرف برق صرفه جویی کنند.

به نظر می رسد مصرف مازوت، تنها یک آدرس غلط است و باید پرسید چرا مصرف برق زمستانی مردم رکورد زده است و چرا دولت با وجود اطلاع از افزایش مصرف برق بعد از استخراج رمز ارزها تدابیر لازم برای تولید برق را نیندیشید؟

چرا برخی از رسانه های زنجیره ای تریبونی برای دولت شده اند تا تقصیر آلودگی را به گردن مصرف برق توسط مردم بیندازند و سوختن مازوت را نتیجه عدم صرفه جویی مردم در مصرف برق اعلام کنند؟

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/128942

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی