پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک افسر سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) که بازجوی یحیی السنوار در دوره اسارت او بود، حقایق قابل توجهی را از او به زبان آورد.

منتشر شده در 18 آذر 1402
در سرویس

۶۴ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، مقامات اسرائیلی از ابتدای جنگ تاکنون بارها گفته‌اند که یکی از اهدافشان ترور «یحیی السنوار» رهبر حماس در غزه است، حتی نتانیاهو چندی پیش مدعی شد که نظامیان اسرائیلی خانه او را محاصره کرده‌اند.

در این راستا «مایکل کوبی» افسر سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) که روزگاری بازجوی «یحیی السنوار» در زندان‌های اسرائیل بود، به شبکه سی ان ان گفت که السنوار را بهتر از مادرش می‌شناسد و می‌داند که او تسلیم نخواهد شد.

بازجوی اسرائیلی در این مصاحبه گفت: «وقتی [در آن زمان] از یحیی السنوار پرسیدم که تو الان ۲۹-۲۸ سال سن داری چرا ازدواج نمی‌کنی؟ نمی‌خواهی تشکیل خانواده بدهی؟ او جواب داد: حماس همسر و فرزند من است، حماس برای من همه چیز است».

یحیی السنوار در سال ۱۹۸۸ به اتهام قتل دو نظامی اسرائیلی و چهار خائن فلسطینی و همچنین تشکیل گروه نظامی علیه اسرائیل، به چهار بار حبس ابد محکوم شد، تا اینکه در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل اسرا به همراه هزار فلسطینی دیگر در قبال آزادی «گلعاد شالیط» از اسارت رهایی یافت.

«مایکل کوبی» در مصاحبه دیگری به رادیو عمومی عبری‌زبان گفت: «یحیی السنوار را بسیار عالی می‌شناسم او مرد ی سرسخت و مصمم و با ایمانی راسخ است و به ضرورت نابودی اسرائیل ایمان دارد، تسلیم‌پذیری در قاموس او جایی ندارد و تا آخرین گلوله خواهد جنگید».

طبق گزارش وبگاه القدس العربی، منابع اسرائیلی در توصیف این رهبر حماس نوشته‌اند: «او تنها فرد در فلسطین است که رسیدن به توافق را تعیین می‌کند، او در رأس یک گروه کوچکی از اعضای با تجربه و کهنه‌کارِ شاخه نظامی حماس از جمله برادرش محمد، مرداون عیسی و محمد الضیف، فعالیت می‌کند، این گروه اولویت‌های حماس را پیش می‌برند و سیاست جنبش را شکل می‌دهند».

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، رهبران حماس در خارج از غزه عمدتا مسئول انتقال پیام‌های دیگر کشورها به سنوار و نیروهایش در غزه هستند.

القدس العربی در ادامه به نقل از رسانه‌های اسرائیلی نوشت: «السنوار در درخواست‌های خود خط سفت و سختی را دنبال می‌کند، اما برخی منابع ادعا می‌کنند که او در مواضع خود (به هنگام حصول توافق تبادل اسرا) انعطاف به خرج داد علی‌رغم اینکه معتقد بود او به یک پیروزی بزرگ و تاریخی بر اسرائیل در ۷ اکتبر دست یافته است. به نظر می‌رسد که بخشی از حوادث اخیر در این امر دخیل بوده است از جمله آوارگی یک میلیون نفر از شمال نوار غزه به جنوب، موج ترور رهبران ارشد حماس و دشواری‌هایی  که بازوی نظامی تحت فشار ارتش آن مواجه است».

به ادعای رسانه‌های اسرائیلی برادران یحیی السنوار، همانند مححمد الضیف، متولد خان یونس هستند و به احتمال قوی پس از ورود زمینی ارتش اسرائیل به شمال غزه، این منطقه را ترک کرده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو» نیز سه روز پیش مدعی شد که نظامیان اسرائیلی خانه یحیی السنوار را محاصره کرده‌اند. او ادعا کرد که ارتش اسرائیل دیر یا زود او را دستگیر خواهند کرد.

اما «ناحوم برنیا» تحلیل نظامی و سیاسی در روزنامه یدیعوت احارانوت، ادعاهای نتانیاهو را به سخره گرفت و نوشت: «فخرفروشی در مورد اینکه ارتش خانه السنوار را محاصره کرده، داستانی است که نخست‌وزیر برای ما تعریف می‌کند؛ جنگ به شدت ادامه دارد و هر روز در نتیجه حملات حماس یا آتش خودی متحمل تلفات می‌شویم».

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/150860

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی