پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

در اندک روزهای باقی مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی همچنان در حال لیست دادن هستند و برخی دیگر علارغم وجود لیست‌های متعدد ترجیح دادند که مستقل عمل کنند.

منتشر شده در 7 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _  انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی وارد مرحله اصلی مارتن شده است. میدان رقابتی که حضور طیف متنوعی از احزاب و تشکل‌های اصولگرا، اعتدالی و اصلاح‌طلب در آن نشانه روشنی از شکست معاندین بود، وطن‌فروشان داخلی که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه تغذیه می‌شوند، تلاش داشتند با تبلیغات گسترده وجه مردم سالارانه و چندصدایی رایج در نظام جمهوری اسلامی را تخطئه کنند و مردم را از اثرگذاری آرای خود برای تغییر و اصلاح امور ناامید کنند.

رقابت جدی فهرست‌های انتخاباتی
فصل مهم دیگری که در انتخابات مجلس دوازدهم رقم خورد شکل‌گیری فهرست‌های انتخاباتی بود که به واسطه مشخص بودن رویکرد و گفتمان حاکم بر تشکل‌های حامی‌شان کار مردم در انتخاب نماینده مورد اعتمادشان را تسهیل می‌کند و برگزیدن فرد یا افرادی که مطالبات اقشار مختلف را مورد توجه قرار دهند ممکن می‌سازد.
معرفی فهرست‌ها در این دوره متفاوت از ادوار گذشته انجام شد. انتخابات مجلس دوازدهم این ویژگی را دارد که دولت مستقر از هیچ جریان مشخصی حمایت نمی‌کند و بر خلاف ادوار گذشته هیچ حزب دولت‌ساخته‌ای قرار نیست برای کسب سهمی از مجلس وارد رقابت شود. در این دوره از انتخابات همچنین از دوقطبی اصلاح‌طلب و اصولگرا که سبب می‌شد هر دو جریان در تجمیع نیروهای خود و برنده شدن در مقابل هم به فهرست واحد متوسل شوند خبری نیست.
به همین دلیل بر خلاف گذشته در این دوره اصولگرایان دست کم با سه فهرست عمده شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امناء)، لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری در کنار دو فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و لیست جبهه صبح ایران در مقابل تک فهرستی که با عنوان «صدای ملت» مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالگرا قرار دارد وارد گود شده‌اند.
طیفی از اصلاح‌طلبان هم که ذیل جبهه اصلاحات ایران خود را تعریف می‌کنند و از حامیان جدی دولت گذشته و به تبع وارث شکست‌ها و ناکارآمدی‌های آن بودند از ابتدا ترجیح دادند با توسل به بهانه‌هایی از حضور در انتخابات خودداری کنند. اجتناب آنها از قرار گرفتن در برابر رأی مردم که از همان ابتدا با منع کردن نیروهایشان از حضور یافتن در مرحله پیش ثبت‌نام آغاز شده بود در ادامه با ادعای تکراری رد صلاحیت ادامه یافت.

اسامی جریان‌های سیاسی که از لیست‌های انتخاباتی خود برای تهران رونمایی کردند به شرح زیر است:

لیست شورای وحدت 

نن

پس از شورای وحدت فهرست «صدای ملت» بود که با سرلیستی «علی مطهری» رونمایی شد. گرچه بر سر نسبت داشتن یا نداشتن اصلاح‌طلبان با این لیست بحث‌های زیادی مطرح شد و آن‌ها که راهبرد جبهه اصلاحات را تدوین کرده بودند، رویاروی امضاءکنندگان بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب موسوم به «روزنه‌گشایی» قرار گرفتند و به نوعی از این لیست برائت سیاسی جسته و آن را طرد کردند، اما بنا به تصریح مطهری و شخصیت‌های شناخته شده اصلاح‌طلب، این لیست همراهی چهار حزب کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، اعتماد ملی، و اعتدال و توسعه را با خود دارد و بزرگان احزاب مذکور از لیست مزبور حمایت کرده و البته اعلام کردند گزینه‌هایی نیز در این لیست دارند.

نشست خبری معرفی لیست «صدای ملت» در سالن اجتماعات مسجدی در خیابان فرشته  برگزار شد و علی مطهری در این نشست اظهار داشت: از آنجا که احساس می‌شد برخی گروه‌ها در انتخابات مشارکت نمی‌کنند، این شرایط را مناسب ندیدیم و حضور خود را اعلام کردیم. چرا که اصلاح امور فقط با حضور مردم در انتخابات میسر خواهد شد و اینکه با عدم مشارکت به براندازی نظام یا ضعف نظام فکر کنیم، سیاست نادرستی است.

مطهری در این برنامه تأکید کرد: حزب اعتدال توسعه، حزب کارگزاران، حزب ندای ایرانیان و حزب اعتماد ملی چهار حزبی هستند که از ما حمایت کرده و اعلام کردند همه ظرفیت‌های خود را در اختیار خواهند گذاشت.

لیست صدای ملت

نن

پس از طرح اما و اگرهایی در جبهه اصلاحات درخصوص نسبت این جریان با لیست صدای ملت، حزب «اعتدال و توسعه» با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از لیست انتخاباتی صدای ملت با سرلیستی علی مطهری، رویکرد انتخاباتی خود را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: حزب اعتدال و توسعه علی‌رغم محدودیت‌های موجود، تعدادی از نامزدهای واجد شرایط را در سراسر کشور مورد حمایت قرار می‌دهد و از ملت بزرگ ایران می‌خواهد با شرکت در انتخابات به نامزدهای صاحب ایده و دارای تخصص و تجربه که به منافع ملی و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور می‌اندیشند رای دهند تا بتوانند در این شرایط خطیر نقش مسئولانه خود را در مجلس شورای اسلامی ایفا نمایند.

در دقایق پایانی دیروز از لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «امنا» نیز رونمایی شد و سید نظام‌الدین موسوی دبیر شورای مرکزی این تشکل اسامی زیر را به ‌عنوان گزینه‌های مورد تأیید امنا اعلام کرد:

نن

لیست ۳۰ نفره ائتلاف بزرگ فرهنگیان در حوزه انتخابیه تهران پس از نشست‌های مشترک جمعی از معلمان، کمیته ها و اصناف فرهنگیان و فعالان حوزه‌های تربیتی و آموزش و پرورش هم نهایی شد. یکی از نکات مهم لیست ائتلاف بزرگ فرهنگیان حضور افراد با سابقه در حوزه فرهنگی، تربیتی و سیاسی و همچنین رزومه پربار در حوزه عملی سیاستگذاری کشور است.احقاق حقوق معلمان و فرهنگیان از مهم ترین اهداف و شعار این جمع نخبگانی در مجلس است.

نن

در جریان انتشار لیست و تکاپوی تشکل‌ها برای ائتلاف و وحدت مهدی چمران عضو شورای شهر تهران و از اعضاء «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام کرد که این شورا با «جبهه پایداری» بر سر ارائه لیست مشترک به توافق رسیده‌اند. از این‌رو دیروز لیستی با این عنوان منتشر شد که البته ان‌قلت‌هایی نسبت به آن مطرح شد، ولی درنهایت امروز لیست مذکور با تغییری کوچک به‌ عنوان لیست نهایی شورای ائتلاف و جبهه پایداری منتشر شد و امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف با اعلام خبر وحدت نیروهای انقلابی لیست نهایی و مشترک «شورای ائتلاف» و «جبهه پایداری» را به شرح زیر بیان داشت:

۱. محمدباقر قالیباف

۲.حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی

۳.حجت الاسلام محمدحسین بحرینی

۴.زهرا قلن بر

۵.فاطمه قاسمپور

۶.فاطمه حائری شیرازی

۷.الهه عطایی

۸.زهره سادات لاجوردی

۹.زهره طبیب زاده

۱۰.اسماعیل کوثری

۱۱.حجت الاسلام علیرضا سلیمی

۱۲.حسن خجسته باقرزاده

۱۳.حسین نجابت

۱۴.امیرابراهیم رسولی

۱۵.رضاتقی پور

۱۶.عبدالحسین روح الامینی

۱۷.علی اصغر پورمحمدی

۱۸.سعیداحدیان

۱۹.مالک شریعتی نیاسر

۲۰.بابک نگاهداری

۲۱.حجت الاسلام محمود نبویان

۲۲.علی خضریان

۲۳. مرتضی کامل نواب

۲۴.غلامحسین رضوانی

۲۵.مجتبی صفایی

۲۶.مصطفی غفاری

۲۷.سعیدآجرلو

۲۸.مجتبی زارعی

۲۹.مهدی شریفیان(اسلامشهر)

۳۰.میلادمیرزایی(شهرری)

وهاب عزیزی هم با بیان اینکه لیست جبهه جهادگران ایران اسلامی، مستقل از جریان‌های سیاسی کشور است، کاندیداهای مورد حمایت این تشکل سیاسی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر را به ترتیب زیر اعلام کرد:

۱- الهه راستگو

۲- مهدی پویا

۳- غلامرضا ابن سعیدی

۴- سید محمد بطحائی

۵ – امیر اکبریان

۶- غلام محمد زارعی

۷ – علی رزم آور

۸ – محمد حاتمی

۹- سید حسین موشّح

۱۰- علی حسین ضرغام اینانلو

۱۱- علیرضا نصیری شرفی

۱۲- سید محمدرضا حاجی اصغری

۱۳ – قاسمعلی فلاحیان

۱۴- علیرضا شریفی نژاد

۱۵- سید محمد اکرمی

۱۶- سمیه ولیان

۱۷- صادق گلزاری نیکجه

۱۸- حبیب الله صفی پور

۱۹- فریدون رمضانی

۲۰- مهدی محمود اقدم

۲۱- مجید امرائی

۲۲- فرزانه جعفری

۲۳- حمید محمدی

۲۴- محمد حسن شفق

۲۵- علی گهواره

۲۶- سعید عبدالملکی

۲۷- علیرضا عمادی

۲۸- حمید رضا ترابی خالدی

برخی از افراد شناخته شده و سخنرانانی که با اتکا به هوادارانشان خواهان ارائه لیست مجزا بودند، خود را کنار کشیدند و انتخاب را به مردم واگذار کردند.

علاوه بر آن اصلاح‌طلبان مثل همیشه تعدد لیست‌های جبهه انقلاب یا به عبارتی اصولگرایان را با تمسخر یاد می‌کنند صرفا به این دلیل که اصلاح‌طلبان فقط یک لیست با سرلیستی علی مطهری ارائه دادند، شاید در نگاه اول اتحاد و اجماع خوب اصلاح‌طلبان را نشان بدهد ولی تعداد افراد بیشتر در جبهه مقابل امکان انتخاب بهتر را هم فراهم می‌کند که امیدواریم با مشارکت بالای مردم انتخابات مثل همیشه پرشور برگزار شود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/161121

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی