پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یادداشت تحلیلی؛

غرب و گلوبالیستها و در رأس آن آمریکا در حال روانه کردن جهان به سمت یک جنگ جهانی هستند.

منتشر شده در 4 فروردین 1402
در سرویس

سید نیما نجفی با اشاره به اهداف غرب از جهت دهی دنیا به سمت جنگ جهانی توسط غرب نوشت: پیگیری اخبار این روزهای جهان پیرامون، ما را به این اصل میرساند که غرب و گلوبالیستها و در رأس آن آمریکا در حال روانه کردن جهان به سمت یک جنگ جهانی هستند. تصور کنید تحریک گسل اوکراین با وجودی که هر کسی میداند که تحریک این گسل به یک جنگ خواهد انجامید در دستور کار بایدن از اکتبر ۲۰۲۱ قرار بگیرد. حال پس از تحریک گسل اوکراین، تحریک گسل تایوان در دستور کار بایدن قرار گرفت. این در حالیست که کودن ترین انسان هم‌ میفهمد زمانیکه بحران اوکراین در جریان است، باز کردن گسل تایوان به هم افزایی بیشتر چین و روسیه منجر خواهد شد؛ ازینرو امضای افق همکاری ۲۰۳۰ چین و روسیه در روزهای اخیر از این وجه قابل توجیه است. جاییکه شی‌جی‌پینگ یادآور شد که همکاری دو کشور نظم جهانی را دچار تغییر خواهد کرد.

سه مصداق مهم برای میل غرب به ایجاد جنگ جهانی قابل درک است؛ نخست توطئه انفجار خط نورد استریم که در دوره نخست وزیری لیز تراس بر بریتانیا رخ داد و همچون گسلی میخواست تا پلهای پشت سر اروپا برای روابط انرژی با روسیه را خراب کند و یا دیدار یکسال قبل زلنسکی و بوریس جانسون در کی‌یف که درست زمانی انجام شد که زلنسکی قصد آتش‌بس با پوتین را داشت و در سطح دیگر پس از موافقت پوتین با طرح صلح چین در مورد اوکراین، اینبار بریتانیا خبر از ارسال محموله‌های اورانیم ضعیف شده به اوکراین میدهد که این به معنی نقش بریتانیا در یکسال اخیر برای تشدید گسل اوکراین می‌باشد. نقشی که قطعا مورد تأیید آمریکا نیز می‌باشد.

نقش ایران را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنم. غرب مایل است تا ایران و روسیه و چین را وارد یک ائتلاف جهانی کند و با تشدید فشار به این سه کشور زمینه را چه بسا برای جنگی جهانی آغاز کند. تقویت ناتو در شرق اروپا و اسکاندیناوی برای مهار روسیه، تقویت ناتوی شرقی با محوریت استرالیا پس از پیمان آئوکاس و نیز ژاپن پس از روی کار آمدن فومیو کیشیدا و در عین حال تقویت ناتوی عربی با محوریت امارات و اردن ذیل همین طرح جهانی جای میگیرد. از همین‌رو معتقدم پالس‌های همکاری ایران به غرب و اروپا نیز به نتیجه نخواهد رسید، زیرا غرب تصمیم به محاصره همزمان روسیه، چین و ایران دارد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/11899

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی