پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 31 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، چند روزی است بار دیگر نام محسن نامجو، نوازنده و خواننده ایرانی در میان فضای مجازی غوغا به پا کرده است، غوغایی که البته این بار نه در پی سبک‌های عجیب‌وغریب موسیقی و هتاکی‌اش به قرآن بلکه به دلیل تداوم موج اتهام آزار و تجاوز جنسی او، برپاشده است.

نام نامجو یک‌بار دیگر در جنبش Me To اواسط سال گذشته با طرح اتهام علیه او از طرف کاربری با نام ماهی، کنار کیوان امام و آیدین آغداشلو و چهره‌های مشهور دیگر مطرح شد؛ اما او خیلی زود این اتهام را رد کرد. تا چند روز پیش که این بار اتفاقاً چند چهره شناخته‌شده خانم در عرصه سینما و موسیقی در یکی از شبکه‌های اجتماعی به طرح آزارهای جنسی او پرداختند. پس‌ازاین نیز گروهی از فعالان در دادخواستی از رسانه‌ها خواستند تا زمان رفع اتهامات و پاسخگویی نامجو درباره آزارهای جنسی از دعوت او به برنامه‌هایشان خودداری کنند.

متجاوز طلبکار می‌شود
شاید همین نیز موجب شد تا نامجو شامگاه روز جمعه 27 فروردین در پیامی ویدیویی به تعبیر خود از زنان آزاردیده، عذرخواهی کند. او نشسته روی مبل و رو به دوربین با خواندن متنی از رو، با اشاره به گفته‌های خود در ویدئوی قبلی گفت که در آن ویدئو به‌اندازه کافی «شفاف و صادق» نبوده است و سپس با پذیرش اتهام طرح‌شده علیه خود، اظهار کرد که این رفتارها حاصل «نبود آموزش و تربیت در یک فرهنگ مردسالارانه» بوده است.

توجیه یا عقده گشایی علیه ایران اسلامی؟
پیام عذرخواهی ویدیویی نامجو اما در شبکه‌های اجتماعی با واکنش منفی مواجه شد که این‌که عذرخواهی با نگاهی از بالا به پایین صورت گرفته است و نامجو دارد رفتار خودش را با زیر سؤال بردن فرهنگ ایرانی توجیه می‌کند. برخی کاربران نوشتند اتفاقاً همین فرهنگ ایرانی به ما یاد داده که باید به ناموس دیگری با چشم‌پاک نگاه کرد. آن‌ها از این‌که نامجو با این ترفند سعی دارد همه را شریک جرم خود کند عصبانی بودند.

بررسی اظهارات نامجو در این ویدیو نشان می‌دهد که او هرچند این اتهامات را پذیرفته، اما بیشتر سعی دارد تا با لفاظی بار کارهای ناپسند خود را بر دوش دیگران بیندازد و علاوه بر فرهنگ ایرانی، در این شرایط پای نظام جمهوری اسلامی را نیز وسط بکشد که «من نمی‌خواهم تصویر نمادین مرد قلدر ایرانی باشم که غرورش به او اجازه عذرخواهی نمی‌دهد، مثل حکومتمان که انسان‌ها را در زمین و آسمان می‌کشد و به حقوقشان تجاوز می‌کند و عذر هم نمی‌خواهد.»

نامجو؛ از حرمت شکنی قرآن تا ژست روشنفکری
درحالی‌که اقدام او به‌عنوان رفتار یک فرد برآیند تصمیمات شخصی اوست و ربط دادن آن به زمین و زمان فرار کردن از پذیرش این کار زشت است. طرح ادعاهای نامجو در پیام عذرخواهی، این پرسش را مطرح می‌کند او که در این‌ سال‌ها سعی کرده چهره‌ای آوانگارد و روشنفکر از خود بروز دهد چگونه نتوانسته بند این فرهنگ مردسالار ایرانی را از پای خود باز کند؟ نامجویی که در طی عمر هنری خود سعی کرد تا ساختارهای زیادی را در عرصه کاری خود بشکند و حتی حرمت نگه نداشته و آیات قرآن را با موسیقی بخواند، چطور نتوانسته ساختار به قول خودش فرهنگ مردسالار ایرانی را بشکند؟

در عوض او با نگاه بزرگ‌بینی و فرافکن خود به حریم خصوصی زنان تجاوز کرده و بعد در پی توجیه برآمده است و تازه به خاطر عذرخواهی این‌چنین، منت بر سر زنان آزاردیده و جنبش‌های زنان نیز می‌گذارد! رفتاری که خشم زنان آزاردیده و اغلب کاربران را بیشتر برانگیخت.

رسوایی دوباره نامجو با انتشار یک فایل صوتی
در این میان، فایل صوتی دیگری از او منتشر شد که نقطه مقابل متن عذرخواهی‌اش بود، اظهاراتی که به گفته خودش درد دل با یک دوست بود و اصلاً قصدی بر انتشار آن نداشت.

او در این فایل صوتی می‌گوید: «چه جوری است یک جنبشی تشکیل‌شده و یک سال از آن می‌گذرد، اما یک اسم آدم‌حسابی در آن نمی‌بینم. همه یک سری آدم‌هایی هستند که تنها باری که اسمشان شنیده‌شده از همین ماجرا بوده. … یک زن حسابی فمینیست که می‌توانست به شما قدرت بدهد به شما نپیوست…»

نامجو همچنین با اشاره به آیدین آغداشلو و فروش چند میلیاردی تابلوی او در حراج تهران پس از طرح اتهامات جنسی علیه او، اظهار می‌کند بعد از طرح این اتهام‌ها علیه او شمار طرفدارانش در سایت موسیقی اسپاتیفای و اینستاگرام بیشتر شده همان‌طور که «تابلوی استاد نقاش گران‌تر فروخته شد…»

همین نیز موجب شد تا منویات واقعی نامجو برای همه آشکار شود و آن ویترین زیبایی که چندین سال با استفاده از آن خودنمایی می‌کرد فروبریزد.

سقوط خواننده هتاک
هرچند نامجو، پیام عذرخواهی خود را نشانه این می‌داند که نمی‌خواهد تصویر نمادین مرد قدر ایرانی باشد اما انتشار فایل صوتی او، سویه واقعی چهره او را نشان داد؛ قلدرمآبی مردی که سعی دارد با پنبه نرم موسیقی و واژگان سر ببرد و خود را قربانی حسادت بداند. او که چندی پیش در فایل صوتی دیگری مدعی شده بود یک ساعت نفس کشیدنش برابر با شش ماه زندگی زنانی است که علیه او طرح اتهام کرده‌اند، حالا نیز مدعی شده که این اقدام در راستای حذف او صورت گرفته است. این ادعا در حالی‌ است که این روزها با طرح اتهام جنسی، به قول خودش آمار فالوورها و طرفدارانش بالا رفته است.

نامجو چند روز پیش در گفتگویی گفته بود که «آرتیست چیزی برای مبارزه ندارد». او از نومیدی و خستگی سخن گفته بود؛ سخنانی که اتفاقاً با واکنش منفی هنرمندان زیادی مواجه شد که این ویدئو را پمپاژ نومیدی و خشم می‌دانستند.

نامجو، مقهور فرهنگ سطحی‌نگری
به نظر می‌رسد این روزها نامجو راه فرار از این نومیدی را پناه بردن به حاشیه می‌داند. گویا او نیز رمز و راز زندگی در فضای مجازی را یاد گرفته است؛ پناه بردن به حاشیه. نامجو حالا ‌مقهور فرهنگی سطحی شده است که در آن هنرمند با سنجه فالورهای اینستاگرامی و لایک‌هایش سنجیده می‌شود، عرصه‌ای که از پمپاژ خشونت و نومیدی ابایی ندارد چراکه نان خود را از این راه درمی‌آورد و دیگر امیدی به هنر خود ندارد که هنرش سال‌هاست دلتنگ روزهایی است که در شهرش در تربت‌جام و در ایران، تشنه نام بود. حالا نامجو در پس سال‌ها غربت نشینی و شکستن حریم‌های اخلاقی و اعتقادی، نام دارد اما چه نامی که ازاین‌پس دیگر نامش را به متجاوز طلبکار می‌برند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/115818

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی