پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نخستین رئیس جمهور آمریکا که قرار کیفری گرفت

ترامپ نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که علیه وی قرار کیفری و بازداشت صادر میشود اما سیستم آمریکا خود را رسوا میکند و ترامپ در نهایت روانه زندان می‌شود؟

منتشر شده در 20 فروردین 1402
در سرویس

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور را باید یک نقطه عطف در تاریخ سیاسی آمریکا به شمار آورد. در این سال، فردی وارد صحنه سیاسی آمریکا شد که تا به امروز(سال 2023)، مردم آمریکا و جهان پرده های مختلفی از جنجال‌سازی‌های وی را شاهد و ناظر بوده اند.

ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 از جو بایدن رقیب دموکرات خود شکست خورد و به باشگاه روسای جمهور تک دوره ای آمریکا پیوست با این حال، جدای از جنجال های وی در آن دوره و تلاش های عجیبش جهت عدم تحویل مسالمت آمیز قدرت، باز هم رسوایی ها و جنجال های او حتی با خروجش از قدرت نیز خاتمه نیافته است.

در این راستا، در تازه ترین مورد، دادستان منطقه منهتن نیویورک الوین براگ، تلاش های گسترده ای را علیه ترامپ به دلیل اقدام وی در پرداخت حق السکوت 130 هزار دلاری به استورمی دنیلز، یک پورن استار آمریکایی(بازیگر فیلم های مستهجن) در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016(با این هدف که وی روابط جنسی نامشروعش با ترامپ را نزد رسانه ها افشا نکند) انجام داده است. در ادامه، به تازگی هیات منصفه منطقه قضایی منهتن نیویورک نیز ترامپ را متهم دانسته و از صدور قرار کیفری علیه وی خبر داده است. مساله‌ای که در عمل نیز محقق شده و بازداشت یک ساعته ترامپ و تفهیم 34 مورد اتهامی به وی را به همراه داشته است. 

موضوعی که جنجال های گسترده ای را در آمریکا ایجاد کرده و مدتی است که به تیتر یکِ رسانه های مهم آمریکایی و بین المللی تبدیل شده است. البته که ترامپ نیز در نقطه مقابل بیکار ننشسته و در شبکه اجتماعی خود یعنی Truth از هواداران دوآتشه اش خواسته به خیابان ها بریزند و دست به تظاهرات بزنند و مانع از اجرایی‌شدنِ نهایی آنچه وی توطئه های دموکرات ها و شخص بایدن علیه خود خوانده، شوند.

با این همه، جدای از همه تحلیل و تفسیرهایی که در مدت اخیر رسانه های مختلف در مورد رسوایی جدید ترامپ مطرح کرده و می کنند، توجه به سه نکته اساسی در مورد جنجال جدید ترامپ، از اهمیت زیادی برخوردار است و واقعیت های زیادی را از معادلات کلان سیاسی و اجتماعی در آمریکا آشکار می کند.

یک: ترامپ و کلاهبرداری قابل تامل از مردم آمریکا
بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا معتقدند که اگر رسوایی رابطه جنسی نامشروع ترامپ بات استورمی دنیلز، پورن استار آمریکایی در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور افشا می شد و به طور خاص، دنیلز با رسانه های های مطرح آمریکایی در این رابطه سخن می گفت، شانس پیروزی نهایی ترامپ در انتخابات مذکور تا حد زیادی کاهش پیدا می کرد.

با این حال، ترامپ و وکیل وی مایکل کوهن صرفا با پرداخت رشوه و حق السکوت 130 هزار دلاری، عملا بر هرزگی و فساد اخلاقی ترامپ سرپوش گذاشتند و مانع از اثرگذاری این مساله بر نتیجه نهایی انتخابات مذکور شدند. این مساله خود حامل دو معنای محوری است: اولا، “پول” متغیری اساسی و تعیین کننده در شکل دهی به معادلات سیاسی مهم آمریکا است و ثانیا، ترامپ با هزینه کردِ مبلغ 130 هزار دلار که برای وی به عنوان یک تاجر چندان هم زیادی نیست، کلاهبرداری بزرگی را از مردم آمریکا انجام داده و توانسته از طرح مساله ای تاثیرگذاری که در واقع مرتبط با صلاحیت اخلاقی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، نزد افکار عمومی این کشور جلوگیری کند.

موضوعی که البته به نحو گسترده ای در روزهای اخیر از سوی تحلیلگران آمریکایی هم مورد اشاره قرار گرفته و آن ها نقدهای جدی را به این موضوع وارد کرده اند و حتی برخی تاکید کرده اند که این موضوع نشان داد که تا چه اندازه دموکراسی آمریکایی تکیه بر باد دارد.

دو: عدالتی که بعید است اجرا شود
برخی تحلیلگران آمریکایی در مدت اخیر به طور خاص تحلیل و تفسیرهای خود را معطوف به این مساله کرده اند که حتی علی رغم اعلام جرم و صدور قرار کیفری دادگاه منطقه قضایی منهتن نیویورک علیه ترامپ، شانس محاکمه نهایی و به ثمر رسیدن فرآیند قضایی علیه او، چندان زیاد نیست. آن ها در این زمینه سه متغیر تعیین‌کننده و اساسی را نیز مورد توجه قرار می دهند.

اولا، ترامپ در سال های اخیر با رویه ها و اقدامات جنجالی خود تا حد زیادی به رهبر و نماد حزب جمهوریخواه تبدیل شده و همین مساله سبب شده است تا جمهوریخواهان در پرونده های مختلفی که علیه ترامپ، تاکنون مطرح شده به صورت یکپارچه و متحد به نفع وی متحد شوند و از او دفاع کنند. متغیری که تا حد زیادی اجرای عدالت در مورد جرایم ترامپ را به امری پرهزینه برای نظام قضایی آمریکا تبدیل کرده است.

ثانیا، ترامپ در میان برخی طیف‌های خاص اجتماعی آمریکا و به ویژه نژادپرستان این کشور، از حامیان سرسختی برخوردار است و نظام حکمرانی آمریکا دغدغه های جدی در مورد جنجال سازی های آن ها در صورت محاکمه نهایی ترامپ دارد.
جهان هنوز صحنه رژه هواداران مسلح دوآتشه ترامپ در شهرهای مختلف آمریکا در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را فراموش نکرده و بعید نیست که اگر بنا باشد پرونده ترامپ به پیش رود، این طیف‌ها بحران های امنیتی جدی را در این کشور ایجاد کنند.

و در نهایت باید گفت که ترامپ نخستین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که علیه وی قرار کیفری و بازداشت صادر می شود با این حال، نظام حکمرانی آمریکا برای وجهه خود هم که شده بعید است کار را تا جایی پیش برد که مثلا ترامپ در نهایت روانه زندان شود.

موضوعی که می تواند تبعات منفی قابل توجهی را برای قدرت نرم آمریکا در عرصه بین المللی داشته باشد و البته همانطور که پیشتر نیز گفته شد، تبعات امنیتی منفی قابل توجهی را نیز برای این کشور به همراه خواهد داشت. از این منظر، مهمترین سناریویی که در مورد پرونده ترامپ مطرح است این نکته می باشد که احتمالا ما شاهد یک روند قضایی طولانی و خسته کننده خواهیم بود که احتمال اینکه در پایان نیز نتیجه ای حاصل نشود، کم نیست.

سه: محاکمه ترامپ گزینه مطلوب خودِ اوست
در نهایت باید گفت که جنجال ها و رسوایی های اخیر علیه ترامپ، مسائل ناخوشایند برای وی نیستند و اتفاقا خودِ او نیز از این مساله قویا استقبال می کند. ترامپ در مقام یک سیاستمدار پوپولیست که پیش از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016، کوچکترین سابقه فعالیت سیاسی نداشته و بیشتر در صنعت رسانه و سرگرمی فعال بوده، بقای سیاسی خود را در جنجال‌سازی‌های مختلف می بیند و بین اینکه رسانه ها به وی نپردازند و از یاد و خاطره مردم برود و یا علیه وی جنجال ها و رسوایی های تازه مطرح شود و به مرکز توجه رسانه‌ها تبدیل شود، بدون تردید گزینه دوم را انتخاب می کند.

از این رو، باید توجه داشته باشیم که رسوایی ها و جنجال های اخیر علیه ترامپ، برای خودِ وی نیز کاملا مطلوب هستند و او به عنوان یک سیاستمدار پوپولیست، قمار بقای خود را روی همین مسائل انجام می دهد. درست به همین دلیل هم است که بسیاری در روزهای اخیر هشدار داده اند تا مبادا زمینه برای ترامپ فراهم شود که او از موقعیت استفاده کند و نه تنها آمریکا را به لبه پرتگاه بحران های سیاسی و امنیتی بکشاند، بلکه موقعیت خود را نیز همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا تقویت کند.

فراموش نکنیم که ترامپ پیش از این نیز بارها و بارها از جنجال های اینچنینی در راستای منافع خود استفاده کرده و نکته محوری در این میان این است که قربانی اصلی در این معادله نیز صرفا مردم آمریکا بوده اند.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/10360

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی