پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی سفر تاریخی رئیسی به جاکارتا در گفتگوی جهت پرس با آصفری نماینده مجلس

سفر آقای رئیس‌جمهور این بار به اندونزی دستاوردهای بسیاری برای دو کشور در بر دارد، دستاوردهایی که گام مؤثری در جهت مخالف سیاست ایران هراسی آمریکا و اسرائیل است.

منتشر شده در 3 خرداد 1402
در سرویس

سفر آقای رئیس‌جمهور این بار به اندونزی دستاوردهای بسیاری چه در حوزه اشتراکات دینی و فرهنگی و سیاسی و چه در حوزه افزایش مبادلات اقتصادی و مراودات تجاری دو کشور در بر دارد. دستاوردهایی که محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی آن را گام مؤثری در جهت مخالف سیاست ایران هراسی آمریکا و اسرائیل ارزیابی می‌کند.

این نماینده مجلس در ادامه گفتگوی خود با جهت پرس در تحلیل و ارزیابی این سفر گفت: سفر آقای رئیسی به اندونزی می‌تواند دستاوردهای خوبی را برای دو طرف به دنبال داشته باشد از این بابت که آمریکا و صهیونیست به دنبال منزوی کردن ایران و ایران هراسی هستند.

وی ادامه داد: سفرهایی که آقای رئیسی به کشورهای مختلف شروع کردند نشان می‌دهد که سیاست شکست‌خورده آمریکا و اسرائیل به‌عنوان سیاست ایران هراسی بوده و راه به‌جایی نمی‌برد.

آصفری با اشاره به ظرفیت‌های مغفول میان دو کشور افزود: این سفرها و افزایش روابط می‌تواند مبادلات اقتصادی را به‌ویژه در جهت خنثی کردن و کم کردن تأثیر تحریم ها هم برای ما و هم برای اندونزی در برداشته باشد چراکه اندونزی هم کشوری است که مورد تحریم‌هایی قرارگرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این سفر می‌تواند با توافق‌های دوجانبه‌ای در موضوعات مختلف صادرات و واردات از برخی مسائل گره‌گشایی کند، گفت: ایران و اندونزی می‌توانند با مبادله پول مشترک بین دو کشور هم مسیر جذب سرمایه‌گذاری در داخل کشور و هم انتقال سرمایه در پروژه‌های پیمانکاری و اعزام مهندسین را در جهت توسعه دو کشور شکل بدهند.

وی ابراز کرد: با توجه به مشترکاتی که ما با اندونزی‌ها به‌ویژه در حوزه دین‌داریم، می‌توان گام‌های مؤثری در شکل‌گیری روابط کارساز اقتصادی و سیاسی برداریم و همچنین با توجه به روابط مؤثر اندونزی با دیگر کشورها، حرکت مثبتی برای افزایش سطح روابطمان با کشورهای شرق آسیا و منطقه هم فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌تواند بخش اعظمی از مبادلات، صادرات و واردات همچنین تولیدکننده‌ها و واردکننده‌هایی که در حوزه‌ها فعال هستند را جذب کند، ادامه داد: با توجه به توانمندی که جمهوری اسلامی در حوزه صنعت نفت، پتروشیمی و پالایشگاهی دارد، می‌توانیم در این حوزه‌ها اقدامات خوبی برای اندونزی انجام دهیم.

آصفری عنوان کرد: این گسترش روابط و افزایش مراودات اقتصادی با اندونزی می‌تواند ارزش پول ملی کشور ما را با توجه به مسائل اقتصادی توسعه دهد و مطمئنا به نفع دو کشور خواهد بود.

وی در پاسخ به صحبت‌هایی که در خصوص افزایش ارزش پول ملی و دلار زدایی در مراودات تجاری عنوان‌شده، گفت: با توجه به صحبت‌های انجام‌شده و جایگذاری دلار در مبادلات تجاری است باید عنوان کرد که با توجه به اینکه اندونزی هم مورد تحریم قرارگرفته استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد با توجه به اینکه اندونزی با کشورهای دیگری هم در شرق آسیا ارتباطات خوبی دارد ارزش پول ملی دو کشور را ارتقا بخشد.

آصفری ابراز کرد: این سفر و دستاوردهای آن می‌تواند مبادلات اقتصادی و تجاری را در حوزه‌های پول مشترک دو کشور عملیاتی و اجرایی کند البته این مهم قرار بود سه سال پیش با سفر آقای روحانی به اندونزی اتفاق بیافتد و ۶ کشور ازجمله کشورهایی مانند سوریه، عراق، ترکیه و روسیه در توافق مشترک ۵ جانبه ای که با اندونزی داشتند به این مهم دست یابند ولی ایران متأسفانه به دلیل دل‌خوشی که آن زمان به برجام پیدا کرده بود از ظرفیت خوب اندونزی و کشورهای منطقه غافل شد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مطمئنا اقدامات آقای رئیسی می‌تواند هم‌سطح روابط بین‌المللی و منطقه‌ای را گسترش دهد و هم مسائل اقتصادی بین دو کشور را توسعه و در جهت زدودن سناریوی ایران هراسی و منزوی کردن ایران بسیار مؤثر باشد.

 

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6325

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی