براساس مطالب مندرج در شبکههای اجتماعی، گفته میشود یک شهروند ترکیه از زیر آوار توییت زده و نشانی دقیق خود را داده تا بیایند و نجاتش بدهند!
قطعا این خبر خوبیست اما جالب است که در زلزله ترکیه مانند سایر اتفاقات سالهای اخیر، اخبار فانتزی، بیاهمیت و غیرقابل صحتسنجی به شکل گسترده در شبکههای اجتماعی و رسانههای رسمی منتشر شده و مانع از آن میشود که مخاطب خصوصاً مخاطبی که اهل ترکیه نیست، بتواند عمق فاجعه را درک کند.
در چند زلزله قبلی ترکیه و در مواردی همچون بمبگذاریهای استانبول این روند بهخوبی قابل مشاهده است.
مدیریت احساسات و افکار عمومی با دروازهبانی خبر در کنار سایر ابزارهای رسانه، یکی از روشهای مرسوم در دنیا جهت اعمال مدیریت و کاهش آسیبهای جانبی فجایع و رویدادهای بزرگ است.