پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 24 اسفند 1399

به گزارش جهت،  صابر گل عنبری؛ تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: حدود ده روز دیگر چهارمین انتخابات کنست اسرائیل ظرف یک سال اخیر برگزار می‌شود و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو همچنان صدرنشین نظرسنجی‌هاست. تغییرات معناداری در اطلس حزبی و توازن قوای احزاب اسرائیلی رخ داده است که هم ژنرال‌ها و احزاب‌شان به حاشیه رفته‌اند هم جریان‌های چپ. از این رو، در اصل رقابت میان راستگرایان اسرائیلی است. با این وجود، اما هنوز مشخص نیست که آیا این انتخابات به بن بست سیاسی کنونی پایان می‌دهد یا نتیجه آن انتخاباتی پنجمی خواهد بود. آنچه تقریبا مبرهن است بعید بودن دستیابی نتانیاهو به نصف به علاوه یک 120 کرسی کنست برای تشکیل دولت همراه با متحدانش است.
نتانیاهو که در چند دوره اخیر با مساله عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی و دست و دل‌بازی‌های ترامپ در حق اسرائیل مانور می‌داد، در این دوره خود را “فرشته نجات” اسرائیلی‌ها در مقابل ایران معرفی می‌کند و در حال ترویج این گزاره است که تنها وی قادر به مقابله با ایران و متحدان منطقه‌ای آن است. اما رقبایش در طول این مدت، وی را به بزرگ‌نمایی خطر ایران و استفاده تبلیغاتی از این مساله متهم می‌کردند. در این میان، حادثه حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان در هفته گذشته اتفاق افتاد که وی حسابی روی آن مانور داد و این واقعه را تاکیدی بر مدعای خود درباره خطر ایران دانسته و از آن استفاده انتخاباتی کرد.
نتانیاهو و نزدیکان وی همچنین در ماه‌های اخیر این گونه به اسرائیلی‌ها القاء می‌کنند که او تنها کسی است که می‌تواند مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شود و اگر در قدرت نماند ایران به این سلاح دست پیدا می‌کند و آینده اسرائیل در ابهام فرو می‌رود. از این جهت، پرسش این است که آیا قبل از اجرای گام‌های هسته‌ای دو ماه اخیر این گونه شرایط منطقه‌ای لحاظ شده است؟ و حداقل آیا بهتر نبود که اجرای چنین اقداماتی به بعد از ماه مارس موکول می‌شد که هم نتانیاهو این گونه در راستای اهداف انتخاباتی خود بهره‌برداری نمی‌کرد، هم مدتی از ریاست جمهوری بایدن گذشته بود و در سایه بی‌عملی وی، برای افکار عمومی جهان توجیه‌پذیرتر می‌نمود؟
بی بی همچنین دیروز در راستای تبلیغات انتخاباتی خود با برگه ایران علت لغو سفرش به امارات در هفته گذشته را نگرانی از حملات موشکی جنبش انصار الله یمن به هواپیمای حامل خود در آسمان عربستان اعلام کرد. در حالی که لغو سفر به مخالفت اردن با عبور هواپیمای وی از آسمان این کشور به علت جلوگیری تل‌آویو از سفر ولیعهد اردن به قدس و زیارت مسجد الاقصی بر می‌گردد. این مساله موجب انتقادات مخالفان اسرائیلی نتانیاهو و اتهاماتی به وی مبنی بر آسیب زدن به روابط با اردن شد؛ اما وی با طرح خطرات احتمالی در آسمان عربستان باز تلاش کرد که نگاه‌ها را به خطرات ایران و متحدین شیفت دهد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/119476

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی