پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس یک شایعه را بررسی می کند

ماجرای جدایی بحرین از ایران که هر سال در 23 مرداد بحث آن داغ می شود، این بار با شیطنت رسانه ای و استناد به یک روزنامه که صرفا با یک طرح گرافیگی توسط یکی از مسئولین منتشر شده است، دست مایه ای برای دروغ جلوه دادن این واقعه شده است.

منتشر شده در 24 مرداد 1402

جدایی بحرین از ایران که به طور رسمی در 23 مرداد سال 1350 انجام شد، موضوعی است که نه یکباره بلکه از مدتها قبل از این تاریخ کلید خورده بود.

این روزها در فضای مجازی عکسی از صفحه روزنامه اطلاعات که مربوط به 16 خرداد 1343 شمسی است منتشر می شود که در قسمتی از روزنامه محمدرضا شاه درباره دفاع از جدایی بحرین از ایران سخن گفته است. و در قسمت دیگر هویدا به عنوان نخست وزیر: از بحرین به عنوان دختری که شوهرکرد و رفت یاد می کند. اما در تاریخ نخست وزیر هویدا شش بهمن 1343 بود و جدایی بحرین از ایران در تاریخ 23 مرداد 1350 رخ داد. 

اما ماجرا چیست؟ 
علی بهادری جهرمی، دبیر و سخنگوی دولت رئیسی در توئیتی به مناسبت جدایی بحرین از ایران نوشت: عاقبت آن دیکتاتوری که خوش‌خدمتی خود را با جدا کردن تکه‌ای از ایران به بیگانگان نشان داد فرار و بی‌آبرویی بود؛ عاقبت وطن‌فروشان خرده‌پای امروزی که علیه مردم ایران اقدام می‌کنند به مراتب خفت‌بارتر خواهد بود.

رسانه

همانطور که در این توئیت مشخص است سخنگوی دولت به یک روزنامه جعلی یا به تعبیر شبکه منوتو به جعل روزنامه برای تخریب شاه متوسل شده است.

رسانه

 دو سوال مطرح است:
اگر بهادری جهرمی میخواست برای تخریب شاه یک روزنامه را جعل کند چرا دقیقا در روز 23 مرداد این توئیت را منتشر کرد؟
چرا با توجه به تاریخ همین روزنامه جعلی در 16 خرداد منتشر نکرد؟

اگر روزنامه جعلی نیست پس چرا تاریخ و سال آن مغایر با سال و روز جدایی بحرین از ایران است؟ چرا نقل قولی از هویدا آورده شده است، درحالی که هویدا در تاریخ 6 بهمن 1343 نخست وزیری خود را به صورت رسمی آغاز کرد. برخی کاربران هم با استناد به این موضوع می گویند: هویدا اصلا در آن تاریخ نخست وزیر نبوده است! که ظاهرا درست است.

رسانه

پاسخ سوال اول که با اندکی تامل مشخص است. توئیت سخنگوی دولت در 14 اوت 2023 زده شده است یعنی مصادف با 23 مرداد 1402 روز جدایی رسمی بحرین از ایران.

اما در مورد سوال دوم؛ اولین پاسخ توسط خود بهادری جهری داده شد.

رسانه

 روزنامه به اصطلاح جعلی در واقع یک طرح گرافیگی از یک هنرمند بوده است که برای کنار هم قرار دادن وقایع جدایی بحرین از ایران کنار هم قرار گرفته است.

اما روزنامه های اصلی همان زمان که درست بودن واقعه جدایی بحرین از ایران را نشان می دهند:

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1120

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی