پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گزارش جهت پرس از مناظره‌ای تکراری درباره لیبرالیسم

مناظره علیزاده و غنی‌نژاد حاوی نکات مهمی از آسیب‌های لیبرالیسم و عدم نظارت کافی به سرمایه‌داران بخش خصوصی بود که غنی‌نژاد این موضوع را مربوط عدم کفایت دولت‌ها می‌دانست.

منتشر شده در 31 اردیبهشت 1402
در سرویس

عطیه فکری – دکتر موسی غنی‌نژاد و علی علیزاده، کارشناس مسائل سیاسی در مناظره‌ای که از صدا و سیما ملی ایران پخش شد، نظرات مثبت و منفی خود را درباره مزایا و معایب لیبرالیسم و نظام سرمایه‌داری در ایران مطرح کردند.

غنی‌نژاد بر این باور است که سرآغاز رشد و پیشرفت آزادی دادن به انسان است و دخالت های دولت ارمغانی جز فقر و فلاکت ندارد. در مقابل علیزاده از دخالت‌های دولت در اقتصاد دفاع می‌کند و معتقد است این دخالت‌های به منظور ایجاد برابری در جامعه لازم است. 

علیزاده با بیان اینکه تمامی دولت‌های در حال توسعه از صنعت های نوپای خود حمایت کرده‌اند تاکید دارد نمی توان از رقابت بین نوزاد و یک فرد بالغ حرف زد. در مقابل غنی‌نژاد با رد این مقایسه وضعیت صنعت خودرو ایران پس از ۵۰ سال حمایت را شاهدی از بی‌نتیجه بودن سیاست‌های حمایتی می‌داند که هزینه آن را مردم می بپردازند. غنی نژاد اعتقاد دارد: چنانچه آزادی نباشد ما همچنان در اقتصاد و سیاست با مشکل مواجه خواهیم بود. در مقابل علیزاده با اشاره به دستاوردهای نظامی از نقش دولت در توسعه اقتصاد دفاع می کند.

اصلاحات اقتصادی دولت هاشمی چه فوایدی برای کشور داشت؟

بحث علیزاده و غنی‌نژاد به اصلاحات اقتصادی 8 سال دولت هاشمی رفسنجانی کشیده شد که هر کدام نظرات متفاوتی داشتند. علیزاده شروع سرمایه‌داری در ایران و آسیب‌های نظام سرمایه‌داری را مربوط به این دوره می‌دانست در حالیکه غنی‌نژاد در دفاع در سیاست‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: در سال 68 مشکل چه بود؟ مشکل 10 سال اقتصاد دستوری بود که کشور را به خاک سیاه کشیده بود؛ سال 67 می‌رفتید سوپرمارکت‌ها به غیر از کنسرو چیز دیگری نبود، عملکرد اقتصاد دولتی این پدیده را بوجود اورده بود. در این شرایط بود که آقای رفسنجانی اصلاحات اقتصادی را شروع کردند اما عده‌ای علاقه داشتند لیبرالیسم را به عنوان ناسزای سیاسی به مردم القا کنند.

اما علیزاده با پافشاری به نظر خودش سیاست اقتصادی اوباما در آمریکا را مثال زد که الان بعد از چند کشور را به ورطه نابودی کشانده است.

مردم و کاربران چه واکنشی به مناظره غنی‌نژاد و علیزاده نشان دادند؟

این مناظره به دلیل اینکه از تلویزیون ایران پخش شده بود مخاطبان زیادی داشت که هر کدام با توجه به دسته‌بندی‌ گروه‌های سیاسی نظرات متفاوتی ارائه دادند. برخی با نظرات علیزاده و آسیب‌های لیبرالیسم در کشور موافق بودند و برخی دیگر به هواداری از غنی‌نژاد طرف مقابل را رد می‌کردند و بعضا شایعاتی غیراخلاقی را مطرح می‌کردند. دسته سومی هم بودند که به دور از دعواهای سیاسی نظرات کارشناسی و تحلیلی می‌دادند و حتی از فرهنگ آزادی بیان در ایران که باعث شد دو نفر با دو تفکر کاملا متفاوت در قاب تلویزیون جمهوری اسلامی آزادانه به ارائه نظریاتشان بپردازند، حمایت و تشویق کردند.

تحلیل مناظره توسط فعالان اقتصادی و رسانه‌ای

در تحلیل اقتصاد ایران و ایجاد الگوسازی اقتصادی برخی معتقد بودند که هم کمونیسم و هم لیبرالیسم در ایران مطرود و ناکارآمد است و اقتصاد ایران نیاز به دخالت دولت و حمایت از بخش خصوصی توامان دارد. برخی هم در تحلیل‌هایشان از دو طرف مناظره شاکی بودند که چرا به مسئله تحریم در اقتصاد ایران هیچ اشاره‌ای نشده است؟ در حالکی که تحریم از طرف کشورهای سرمایه‌داری و به ناحق کمر اقتصاد ایران را شکسته است.

1

1

1

 موافقان علیزاده در مناظره چه نظراتی داشتند؟

کاربرانی که موافق نظرات علیزاده بودند عموما به چند نکته مشترک اشاره می‌کردند. اینکه اصلاح‌طلبان و طرفدارن مکتب لیبرالیسم 32 سال دولت را در دست داشتند ولی به جای بهتر شدن اوضاع روز به روز وضعیت معیشتی مردم پایین‌تر آمد و به عبارت ساده‌تری سفره‌هایشان کوچک شد اما موافقان غنی‌نژاد و اصلاح‌طلبان این مسئله را نمی‌پذیرند.

1

1

 

1

طرفداران نظریه گفتگو و تعامل و آزادی بیان در ایران

در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برخی فارغ از اینکه کدام یک از طرفین مناظره درست می‌گوید به این نکته که همه طیف‌ها و گروه‌ها در ایران از آزادی بیان برخوردارند و تلویزیون جمهوری اسلامی پذیرای همه نوع تفکری است، پرداختند. 

1

1

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/6655

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی