پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

عفو رهبری به مناسبت عید فطر که مشمول برخی از مجرمان جاسوسی نیز شده است با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری روبرو شد.

منتشر شده در 20 فروردین 1403
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _  عفو رهبری شامل حال محکومان امنیتی هم می‌شود، این خبری است که در دو روز گذشته نسبت به آزاد شدن جاسوسان امنیتی که به عنوان فعال محیط زیست در کشور فعالیت می‌کردند، در حال انتشار است و هر کس از ظن خودش  درمورد این مسئله اظهار نظر می‌کند.

در سال‌های گذشته گروهی از فعالان محیط زیست که در واقع ادعا می‌کردند فعال محیط زیست هستند توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند، کاووس سیدامامی یکی از این فعالان محسوب می‌شد که طبق اسناد بدست آمده یک جاسوس حرفه‌ای و آموزش دیده بود که در نهایت قبل از گذراندن دوران محکومیتش به طرز شنیع و وحشتناکی در زندان خودکشی کرد. حالا بعد از 7 سال تعدادی از این محکومان امنیتی مشمول عفو رهبری به مناسبت عید سعید فطر شده‌اند.

پرونده فعالان محیط زیستی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی رسیدگی شد و مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده بودند.

براساس رأی صادره، مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.

نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ١٠ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.

هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس و طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت مخاصم آمریکا به هشت سال حبس محکوم شده بودند.

سام رجبی تبریز فرزند پرویز به ۶ سال حبس، سپیده کاشانی به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی حمیدی به جرم جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنتی به ۴ سال حبس محکوم شده بودند.

روز گذشته ۱۸ فروردین و در آستانه عید سعید فطر رهبر معظم انقلاب اسلامی با در خواست رئیس قوه قضاییه برای عفو، تخفیف و تبدیل مجازات بیش از ۲ هزار نفر از محکومان محاکم موافقت کردند که ۱۱ نفر از آن‌ها از محکومان مربوط به پرونده‌های امنیتی بودند. بنابر عفو اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان و سپیده کاشانی از زندان آزاد می‌شوند.

موج رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در بی‌گناه جلوه دادن جاسوسان محیط زیست

همین عفو زمینه سواستفاده برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌‌طلب را فراهم کرد تا وانمود کنند آن‌ها بعد از 7 سال بی‌گناهیشان ثابت شده و تبرئه شده‌اند در صورتی که عفو رهبری شامل کسانی می‌شود که اواخر دوره محکومیتشان عفو می‌خورند و این به معنی بی‌گناهی و تبرئه شدن نیست.

معصومه ابتکار که سال‌ها مسئولیت سازمان حفاظت از محیط زیست بر عهده او بود توییتی حمایتی از این محکومان امنیتی زد تا باز هم نشان بدهد اصلاح‌طلبان ید طولانی در جاسوس‌پروری دارند.

بسیاری از مسئولان محیط زیست و سایر مسئولینی که به نوعی اصلاح‌طلب محسوب می‌شدند ارتباط نزدیکی با افرادی داشتند که از طرف سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه مامور به جاسوسی در ایران بودند.

ارتباط معصومه ابتکار و کاووس سیدامامی، عیسی کلانتری و کاوه مدنی، پیروز حناچی و امیر اریازند همیشه این شبهه را در اذهان عمومی باقی گذاشته که چرا مسئولین دولتی اصلاح‌طلب با این افراد در ارتباط بودند، انتخاب مشکوک امیرآریا زند که سابقه بازداشت دارد و یکی از امضا کنندگان نامه به ترامپِ است، در ادامه پروژه نفوذی که چندین ساله در کشور ریشه انداخته محسوب می‌شود.

در این ماجرا برخی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب به تبعیت از فعالان سیاسی و جناح متبوعشان سعی کردند حقیقت را وارونه نشان بدهند تا به مخاطب اینگونه القا شود که آن‌ها 7 سال بی‌گناه در زندان بودند تا شاید بتوانند اصلاح‌طلبان را در نزد مرد تطهیر کنند.

در پی این خبر و واکنشی که جانب اصلاح‌طلبان مشاهده شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای که حافظه تاریخی خود را از دست نداده بودند، اقدام به اعتراض توام با انتقاد کردند و با استدلال توضیح دادند که عفو با تبرئه متفاوت است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/166482

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی