پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تحلیل یک کارشناس فضای مجازی از تغییر جدید در طرح جنجالی مجلس

یک کارشناس فضای مجازی با اشاره به تغییر جدید در طرح صیانت مجلس از فضای مجازی موسوم به حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی نوشت: همه ممنوعیت‌های که در طرح بودند، حذف شده اند.

منتشر شده در 27 تیر 1400
در سرویس

حبیب مهاجر، کارشناس فضای مجازی با اشاره به تغییر جدید در طرح صیانت مجلس از فضای مجازی موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی نوشت: عبارت مرزبانی فضای مجازی کلا حذف شد. مدیریت گیت‌وی به صورت کمیته‌ای و با ریاست مرکز ملی فضای مجازی انجام میشه. این کمیته حق تعیین مصادیق محتوا مجرمانه و خدمات غیرمجاز رو نداره. وظیفه اصلیش هم تامین امنیت شبکه داخلی از محل گیت‌وی هست.

حذف ممنوعیت تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی غیرمجاز
وی افزود: ممنوعیت تبلیغات در سکوهایی که مجوز نمیگیرن یا نگرفتن (مثلا گوگل) برداشته شد ولی ضوابطش رو کمیسیون تعیین میکنه. ترکیب کمیسیون سبک‌تر شد. نظام صنفی عضو شد. نسبت اعضای دولتی و حکومتی تعدیل شد (فکر کنم الان برابر هستند) ولی در مجموع آرای منصوب و منتخب رییس‌جمهور بیشتر هست.

چه ممنوعیت‌هایی حذف شدند؟
این کارشناس ادامه داد: ممنوعیت‌های که توی طرح بود همشون حذف شدن، مثل:  ممنوعیت تبلیغات در خدمات خارجی فاقد مجوز (مثل گوگل)  ممنوعیت تبلیغ خدمات خارجی. ممنوعیت ارائه خدمات بانکداری و دولت الکترونیکی در خدمات خارجی دارای مجوز، ممنوعیت ورود تجهیزاتی که نصب پیش‌فرض رو رعایت نمیکنن و …

حفاظت از حقوق پلتفرم‌های داخلی در صورت تخلف کاربر
مهاجر ادامه داد: برای خدمات پایه کاربردی که ضوابط رو رعایت میکنن در برابر سوء مصرف کاربران مصونیت قضایی ایجاد شد. (مشابه سکشن ۲۳۰). فیلترینگ آخرین گزینه در برخورد با موارد غیرمجاز شده و خدماتی که نمونه جایگزین ندارن تا زمان تامین نمونه جایگزین ممنوع شد.

وی در پایان تاکید کرد: جرم انگاری تولید و توزیع فیلترینگ بصورت غیرمجاز، فقط برای موارد تجاری انجام شده و دیگه استفاده و توزیع شخصی شامل این موضوع نیست. طرح رو بخونید و مواردی که به نظرتون بهتره توی طرح بیاد رو بهم بگید. ان‌شاءالله توی‌ مجلس (چه ۸۵ی بشه و چه علنی تصویب بشه) تغییرات رو پیگیری می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/102165

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی