پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قنادباشی در گفتگو با جهت پرس مطرح کرد

تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل گفت: دولت و مردم پاکستان هم از تروریست ها نه تنها دل خوشی ندارند بلکه خواستار پایان هرگونه تحرکات تروریستی و از میان بردن مراکز تروریستی هستند.

منتشر شده در 30 دی 1402
در سرویس

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از بیانیه اتحادیه عرب درباره حمله سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها، تاکید کرد که ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی تردید نخواهد کرد و احترام به تمامیت ارضی و حسن همجواری، از اصول ثابت ایران در رابطه با عراق است.

به گفته این مقام مسئول اقدام جمهوری اسلامی بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق که امنیت ملی ایران و شهروندانش را در معرض تهدید و خطر قرار داده بودند، صورت گرفت و ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.

از آغازین روز‌های حمله داعش و گروه‌های تکفیری به عراق، ایران با رویکرد مسئولانه خود برای حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، با تمام توان در کنار دولت، ملت و نیرو‌های مسلح عراق قرار گرفت.

اقدامات اخیر ایران اسلامی در خصوص بمباران مقر تروریست های مستقر در خاک کشورهای همسایه با توجه به لزوم عدم سکوت در برابر جنایات تروریست های داعشی و جیش الظلم در داخل ایران و شهادت کودکان و انسان های بیگناه و هوچی گری ها و سیاه نمایی و تبلیغات دروغ انگلیس و رژیم کودک کش اسرائیل  روی دیگر سکه ای بود که به دنبال ایجاد تفرقه میان همسایگان و شایعه شکل گیری جنگ میان ایران و همسایگانش بود. امری که در گفتگو با جعفر قناد باشی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل به ارزیابی آن پرداخته ایم.

* جناب قنادباشی نخست تحلیل تان از بمباران مراکز تروریست ها در خاک عراق و پاکستان چیست؟

این اقدام در واقع پاسخی به انتظارات مردم و خانواده شهدایی بود که در حادثه  تروریستی اخیر  عزیزانشان را از دست داده بودند و از طرفی مراکزی که  داعش و گروه های تروریستی دیگر در آن مستقر بودند، عملیات های خرابکارانه برای به شهادت رساندن مردم عزیز ما همچنین جاسوسی سازماندهی  میکرد وطبیعتا ادامه فعالیت های آنها به معنای ضربه وارد آوردن به نظام جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رسیدن افراد بیشتری بود؛ لذا اقدامات سپاه در ضربه به مراکز آنها به معنای جلوگیری از اقدامات بعدی آنها بود. ما در این عملیات نشان دادیم که قادریم  مراکز گروه های تروریستی در هر نقطه منطقه که باشد را نابود کنیم  و این به معنای پشیمانی دشمن از تکرار جنایات و ادامه مسیرش خواهد بود.

جنایات این گروهک های تروریستی در راستای انحراف افکار عمومی از جنایات و کودک کشی های رژیم صهیونیستی صورت گرفت اما با انتقام و پاسخ سخت ایران مواجه شد.

*دشمن خصوصا انگلیس در حال مانور دادن روی اختلاف و تفرقه میان ایران و همسایگانش بعد از انتقام ایران از گروهک های تروریستی و بمباران مقر آنها است تا قضیه را به شکل دیگری نمایش بدهد، تحلیل شما از این وضعیت چیست؟

ایران آگاه است که دولت و مردم پاکستان هم از تروریست ها نه تنها دل خوشی ندارند بلکه خواستار جلوگیری از حرکت های تروریستی در کشورشان هستند و همچنین  از اینکه از خاک کشورشان  برای اقدامات تروریستی بهره برداری شود، راضی نبوده و خواستار پایان هرگونه تحرکات تروریستی و از میان بردن مراکز تروریستی هستند.

این  خواسته ها در مذاکرات مکرر میان  مقامات ایرانی و پاکستانی مورد تاکید قرار گرفته است و هر دو طرف خواستار جلوگیری از هر گونه اقدامات تروریستی  و خواستار محوهرگونه حرکات تروریستی علیه هر دو کشور  و نابودی مراکز آنها هستند لذا آنچه  که در صحنه تبلیغات گفته و کوشش میشود که بدبینی های میان ایران و پاکستان ایجاد شود ناشی از همان سیاست های انگلیسی و آمریکایی است که  در پاکستان سابقه طولانی دارد و  سالهای سال آمریکا و انگلیس سعی کردند که از پاکستان  برای پیشبرد مقاصدشان در منطقه استفاده کنند  و تا همین جا هم پاکستان از محل تحریکات و اقدامات آنها دچار آسیب و زیان های بسیاری چه در پاکستان و چه در افغانستان و چه در مور د دیگر همسایگانش به دلیل همین تبلیغات و القائاتی که آمریکایی ها و انگلیسی ها داشتند، شده است.

لذا اگر به طور واقعی نگاه کنیم مقامات پاکستانی همراه هستند و آنچه  منوط به پایان دادن به تروریست میشود و  بسیاری از مردم پاکستان هم در سفرها خصوصا در سفر حج و در  صحنه های مختلف اجتماعات اسلامی  این خواسته خود را بیان کردند که علاقمند نیستند  از خاکشان برای حرکت های تروریستی که عمدتا مورد استفاده صهیونیست ها و آمریکایی ها است قرار بگیرد و خواستار بیرون کردن آنها هستند.

*سیاست اصولی ایران برای برخورد با تروریست ها  و حفظ امنیت در مرزها چه نکاتی در برابر تلاش تفرقه افکنانه دشمن و تبلیغات صهیونیست های کودک کش در بر دارد؟

جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال گذشته عملا در عرصه عمل به رغم همه مسایل و مشکلات و شرایط سخت و دشواری که منطقه داشته اثبات کرد که به تمامیت ارزی و حاکمیت کشورها احترام می گذارد و این چیزی نیست که در حرف و شعار باشد و عملا اثبات کرده و بسیاری از موارد با سعه صدر و بلند نظری از برخی خطاهایی که از برخی کشورهای همسایه صورت گرفته را چشم پوشی کرده ولیکن طبیعتا زمانیکه تروریست به عاملی جدی برای صهیونیست ها به منظور پیشبرد اهداف و رسیدن  به مقاصد شومشان مبدل میشوند و تنها مسیر صهیونیست ها در منطقه دنبال و اجرا می کند، جمهوری اسلامی ایران ناگزیر باید به طور جدی وارد شود؛ ما به اتباع همه کشورها به عنوان برادران  خودمان در جمهوری اسلامی ایران احترام می گذاریم و خواستار عزت و سلامتی آنها و آبادانی کشورهای منطقه و خواستار برقراری  امنیت در منطقه هستیم و این چیزی نیست که از کسی پوشیده باشد. اگر یک نظر سنجی در منطقه صورت بگیرد دنیا و افکار عمومی خواهد  فهمید که چه درصد بالایی از مردمان کشورهای منطقه نقش جمهوری اسلامی را در حفظ  امنیت منطقه بسیار پررنگ می دانند و چه درصد بالایی ایران را یکی از کشورهایی که به خدمات بین المللی احترام میگذارد، میشناسند و آنچه در تبلیغات دروغ  و سیاه نمایی دشمن و صهیونیست ها برای تغییر و کنترل افکار گفته میشود نمی تواند اینگونه نظرسنجی های دقیق در خصوص نقش و جایگاه ایران در برقراری امنیت منطقه و  حفظ تمامیت ارزی را زیر سوال ببرد و این نظر سنجی ها این تبلیغات دروغین را خنثی  می کند.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/155956

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی