پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاسخ به چند شبهه؛

در این گزارش به شایعات رایج درباره شب اول رمضان پرداخته می شود.

منتشر شده در 21 اسفند 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ شبهه یا تصور غلط از چیزی با وجود کاربرد صحیح اولیه و دلالت قرآنی و مستند روایی, رفته رفته در اثر متداول شدن در محاورات, در معنی ظن و گمان به کار رفته است. همچنین از طرفی موجب برداشت غیرصحیح فقهی و از طرف دیگر توسط لغویون در فرهنگ ها استفاده شده است که نمی تواند درست باشد.
همزمان با حلول ماه مبارک رمضان بازار بعضی شبهات هم داغ میشود.
در این گزارش به چند شبهه رایج در این زمینه پرداخته می شود.

شبهه:

ریختن گلاب بر سر و صورت در روز اول رمضان (زاد المعاد)
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هرکه در روز اوّل این ماه کفى از گلاب بر رو بزند، از خوارى و پریشانى نجات یابد و اگر هرروز بریزد در آن روز از این بلاها ایمن گردد و هرکه یک کف گلاب در روز اوّل این ماه بر سر ریزد در آن سال از مرض سر سام ایمن گردد.

مستحب است اول ماه رمضان صورت وسرتون رو با کمی گلاب مسح کنید. تمام خانواده حتی بچه کوچک فایده گلاب برای اولین روز ماه رمضان مانع از فقر وذلت وبیماری سرطان میشود.

حضرت محمد(ص) فرمود: هرکس سوره فتح را در شب اول ماه رمضان سه بار بخواند خداوند درهای رزق و روزی را تا رمضان سال بعد به روی او می گشاید. به دیگران هم بگویید، هر کسی سوره نصر و سوری یس را در روز اول ماه رمضان بخواند در طول سال خوشحال و مسرور خواهد بود

پاسخ:
مستحب است که در روز اول ماه رمضان کفى(یعنی مقداری) از گلاب به روى خویش بزند، تا دچار خوارى و پریشانی نگردد و قدرى هم به سر خود بمالد، تا در آن سال از بیمارى سینه ایمن گردد {در مفاتیح الجنان هم این مطلب  آمده}

اما در مورد خواندن سوره های ذکر شده باید گفت که در منابع دینی برای سوره های فتح، نصر، و یس آمده چنین مطلبی وجود ندارد و در اعمال شب اول و روز اول ماه رمضان نیز  به این مطلب اشاره ای نشده است البته‌ قرائت آیات و سوره های قرآن در هر زمانی آثار و برکات زیادی دارد و در برخی موارد که فضیلت خاصی برای آنها نقل شده است حتما باید به منابع معتبر رجوع کرد

در فضیلت و خواصی که در منابع دینی برای سوره «فتح» آمده چنین مطلبی مشاهده نشد و نزدیکترین مورد فرمایش زیر از امام صادق (ع) است:
هر کس شب اول ماه رمضان سوره فتح را قرائت نماید تا سال آینده همین روز در حفظ و حراست الهی خواهد بود.

با جستجوی کلید واژه های متن در پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه، چنین مطلبی مشاهده نشد.

در فضیلت و خواصی که در منابع دینی برای سوره «نصر» آمده چنین مطلبی مشاهده نشد.

در فضیلت و خواصی که در منابع دینی برای سوره «یس» آمده چنین مطلبی مشاهده نشد.

در اعمال شب اول و روز اول ماه رمضان نیز این موارد ذکر نشده است.

قرائت آیات و سوره های قرآن در هر زمانی آثار و برکات زیادی دارد و در برخی موارد فضیلت خاصی برای آنها نقل شده است که برای آگاهی از این موارد حتما باید به منابع معتبر رجوع کرد.

دعا و برخی ثمرات دنیوی سوره ها گاهی مستجاب نمی شود که دلایل مختلفی دارد یا آن دعا یا تلاوت سوره با آداب و شرایط کامل انجام نشده است و یا تلاشی برای تحقق آن هدف دنیوی صورت نگرفته است و یا آن هدف دنیایی در آن زمان به مصلحت دعا کننده و درخواست کننده از خدا نیست.
امام سجاد (ع) می فرماید: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را که می‌خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند.» (تحف العقول، ص 202)

منبع : جهت پرس
اشتراک گذاری :
jhtp.ir/163553

اخبار پیشنهادی

نظرات

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی