پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گزارش جهت پرس بخوانید

برخی کارشناسان معتقدند حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق یک عمل واکنشی از روی اجبار بوده است تا خودش را نجات دهد.

منتشر شده در 15 فروردین 1403

به گزارش جهت پرس؛ عطیه فکری _ بر اساس پیش‌بینی مؤسسه رند (RAND)، هزینه‌های اقتصادی جنگی که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند، می‌تواند باعث شود اسرائیل در یک دهه آینده، حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از فعالیت‌های اقتصادی خود را از دست بدهد و آینده اقتصادی اسرائیل به شکل جدی به خطر بیفتد.

برای رژیم صهیونیستی، ۹۰% شوک اقتصادی جنگ غزه ناشی از اثرات غیرمستقیم آن خواهد بود؛ کاهش سرمایه‌گذاری، اختلال در بازار کار و کاهش رشد بهره‌وری از جمله مهم‌ترین شاخص‌ها هستند.

چرا بندر ایلات رگ حیات اسرائیل است؟

بندر ایلات که در شمالی‌ترین نقطه در دریای سرخ قرار دارد، یکی از اولین بنادری بود که تحت تاثیر حملات یمنی‌ها به تلافی حملات ارتش صهیونیستی در غزه قرار گرفت، زیرا شرکت‌های کشتیرانی مسیر کشتی‌های خود به این بندر را تغییر می‌دهند تا از حملات انصارالله در امان باشند. بندر ایلات به مدت ۴ ماه در نتیجه عملیات یمنی‌ها علیه کشتی‌های به مقصد سرزمین‌های اشغالی که در جهت حمایت از غزه انجام می‌شود، به طور کامل بسته شده است.

اتحادیه کارگران رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیمی از کارگران بندر ایلات پس از آسیب مالی شدید به این بندر دریایی به دلیل بحران در خطوط کشتیرانی دریای سرخ، در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند. بنابر اعلام اتحادیه کارگران رژیم صهیونیستی که صدها هزار نیرو در بخش دولتی را پوشش می‌دهد، مدیریت بندر ایلات قصد دارد نیمی از ۱۲۰ کارمند خود را اخراج کند. به همین دلیل، کارگران بارانداز روز چهارشنبه اعتراضی برگزار خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز در بخشی از گزارشش درباره این موضوع نوشت: ایلات که عمدتاً واردات خودرو و صادرات پتاس از بحر المیت را انجام می‌دهد، در مقایسه با بنادر مدیترانه‌ای در حیفا و اشدود که تقریباً تمام تجارت اسرائیل از آنها انجام می‌شود، از اهمیت کمتر برخوردار است. اما به دلیل مجاورت با مرز اردن به سرزمین‌های اشغالی دروازه‌ای به سمت شرق بدون نیاز به حرکت در کانال سوئز ارائه می‌دهد.

مدیر اجرایی بندر ایلات در ماه دسامبر به رویترز گفت که از زمانی که انصارالله یمن حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز کردند، شاهد کاهش ۸۵ درصدی فعالیت‌ها در این بندر بوده‌اند. او در آن زمان گفت که در صورت ادامه بحران ممکن است مجبور شوند کارگران را به مرخصی بفرستند.

مقامات صهیونیستی می‌گویند که برای جایگزینی این مسیر در دریای سرخ، باید حمل و نقل را در نوک جنوبی آفریقا انجام دهند که سفرهای دریایی به مدیترانه را بین دو تا سه هفته افزایش می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های اضافی را در این خط ایجاد می‌کند.

بحران کارگران در اراضی اشغالی

اسرائیل از آغاز جنگ، حدود ۱۵۰۰۰ کارگر بخش کشاورزی را از دست داده است. بیشتر۳۰۰۰۰ کارگر خارجی بخش کشاورزی در اسرائیل اهل تایلند هستند و ده‌ها نفر از آنها در حمله ماه گذشته حماس، اسیر یا کشته شدند و دیگر باقی‌­مانده‌ها، بیشتر به کشور خود بازگشته‌اند. حدود ۹۰۰۰ فلسطینی در بخش کشاورزی اسرائیل کار می‌کردند و اسرائیل از زمان شروع جنگ، ورود آنها را به این کشور ممنوع کرده است.

دولت مالاوی در قاره آفریقا می‌گوید که هزاران کارگر مزرعه‌دار را به سرزمین‌های اشغالی می‌فرستد. رژیم صهیونیستی برای پر کردن مشاغل خالی کارگران خارجی فراری، در پی جنگ غزه تلاش می‌کند از هر کجای دنیا که امکان‌پذیر باشد، کارگر جذب کند. مالاوی قصد ارسال ۵۰۰۰ کارگر مزرعه را برای کمک به جبران کارگرانی که رژیم غاصب در نتیجه جنگ از دست داده است را دارد.

اما سیاستمداران اپوزیسیون و سازمان‌های جامعه مدنی در کشور جنوب آفریقایی از این اقدام به‌عنوان اینکه جوانان مالاوی را در معرض خطر قرار می‌دهد، انتقاد کرده­‌اند و خاطرنشان شدند که این تصمیم، دو هفته پس از اعلام بسته کمکی دولت صهیونیستی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای مالاوی صورت گرفته است. مالاوی که بانک جهانی، آن را چهارمین کشور فقیر جهان می‌داند، عمیقاً در بدهی است، به دنبال تسکین است و کمبود کالاهای اساسی را تجربه می‌کند. وزارت کشاورزی اسرائیل تأیید کرد که مالاوی صدها کارگر را فرستاده است اما نمی‌تواند بلافاصله تعداد دقیقی را اعلام کند.

افزایش هزینه حمل‌ونقل به دلیل ناامن شدن دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی

نیروهای مسلح یمنی در پی جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه و محاصره این منطقه، اعلام کردند که مانع عبور کشتی هایی خواهند شد که به مقصد سرزمینهای اشغالی حرکت میکنند و آنها را هدف قرار خواهند داد. این حملات در هفته‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است و به دلیل وابستگی بیش از ۹۰ درصدی تجارت رژیم صهیونیستی به دریا، هزینه اقتصادی سنگینی بر رژیم تحمیل کرده است.

تبعات حمله پهپادی اخیر به بندر ایلات چه بود؟

رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کردند که حمله پهپادی اخیر نیروهای مقاومت به بندر ایلات جز خطرناک‌ترین حادثه‌ها از زمان شروع جنگ بوده و آن را یک حادثه غیرعادی خواندند اما آن چه مهم است اعتراف رسانه‌های صهیونیستی به توانمندی مقاومت اسلامی عراق در زمینه هدف قرار دادن دقیق مواضع اسرائیلی بود. این حمله ثابت کرد که مقاومت اسلامی عراق، نیروهای مسلح یمن و مقاومت لبنان می‌توانند در پاسخ به کشتار کودکان و زنان فلسطینی، مواضع و کشتی‌های صهیونیستی را هدف قرار دهند که نشان‌دهنده دقت سلاح‌های پیشرفته‌ای است که مقاومت از آن استفاده می‌کند.

این حمله به دشمن فهماند در صورتی‌که از کشتار کودکان و زنان غزه دست برندارد، ضربات سنگینی را از سوی مقاومت عراق، یمن، لبنان و غیره علیه مواضع و کشتی‌هایش دریافت خواهد کرد مانند حمله به کشتی ساعر 6، که از گران‌ترین کشتی‌های نیروی دریایی اسرائیل می‌باشد و به همین دلیل بود که این رژیم حمله به ایلات را خطرناک‌ترین حمله از زمان شروع جنگ توصیف نمود.

علاوه بر آن تنها راه ورود غذا و انرژی به سرزمین‌های اشغالی هم به خطر افتاده و نیروهای اسرائیلی را به شدت دچار ترس و ناامیدی کرده است، آن‌ها به این نتیجه رسید‌ه‌اند که اگر نیروهای مقاومت و کشورهای همسو و مدافع فلسطین با یکدیگر متحد شوند وضعیت اسفباری را تجربه خواهند کرد حتی بدتر از فلسطین چون روز به روز و هر ساعت فشاری اقتصادی و از بین رفتن زیرساخت‌هایشان در این جنگ فرسایشی بیشتر می‌شود. به واقع حیاتشان به بندر ایلات و حفظ آن وابسته شده است همین حمله اخیر به بندر ایلات اسرائیل با اقدامات یمنی‌ها در دریای سرخ سه میلیارد دلار ضرر کرده و واردات محموله‌های باری از خاور دور به سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است.

در نتیجه حمله به کنسولگری ایران در دمشق و تکرار سناریوی ترور برای نیروهای ایران یک واکنش جبرآمیز برای حفظ بندر ایلات بوده است.

رژیم صهیونیستی در طول دو هفته اخیر در چند عرصه ذیل دچار فشار بوده است

در عرصه سیاسی می توان به قطعنامه شورای امنیت و عدم همراهی آمریکا با این رژیم، محکومیت جنایت این رژیم در بیمارستان شفا توسط افکار عمومی جهانی و سفر اسماعیل هنیه به ایران و دیدار فرماندهان مقاومت فلسطینی با مقامات ایران اشاره کرد که این مسائل برای این رژیم بسیار سنگین بود.

در عرصه نظامی با توجه به عدم انجام عملیات زمینی در رفح و عدم همراهی آمریکا در این عملیات و حملات حزب الله لبنان در کنار حملات مقاومت عراق به ویژه حمله به بندر ایلات مهم ترین اتفاقات مهم در عرصه نظامی علیه این رژیم بود.

در  عرصه‌داخلی هم اسرائیل از نظر فشار افکارعمومی و موضوع اقتصادی به شدت تحت فشار است و این فشارها بر جنبه های دیگر نیز تاثیرگذار بوده است.

اسرائیل نسبت به ضربات ایران چه راهبردی دارد؟

راهبرد اسرائیل در برابر ایران صرف نظر از مواردی همچون جنگ در فضای خاکستری و استراتژی جنگ از طریق هزاران جراحت متمرکز بر ترور فرماندهان اصلی و پشتیبان مقاومت قرار گرفته که این امر بیانگر تداوم روند کنونی است که در شبکه ۱۴ این رژیم نیز به صراحت به آن اذعان شده بود. اسرائیل طی چند وقت اخیر یک روند از اقدامات را همچون حمله به دیرالزور و حلب انجام داد که حمله اخیر به نوعی تکمیل کننده اقدامات تروریستی این رژیم بوده است.

در مرحله سوم جنگ فعلی تمرکز اسرائیل بر ترور فرماندهان مقاومت در داخل فلسطین و خارج از آن است و این مساله همچنان تداوم دارد.

آمریکا حامی اصلی این حمله بوده و بدون موافقت آمریکا این حمله صورت نمی گرفت. بنابراین مبرا کردن آمریکا از همدستی با این رژیم یک خطای راهبردی است.

اسرائیل در حال توازن کردن بازدارندگی خود در برابر ایران و گروه های مقاومت است و این قبیل حملات در این راستا ارزیابی می شود. بنابراین درجهت عدم تغییر بازدارندگی باید اقداماتی توسط ایران و گروه های مقاومت علیه این رژیم صورت گیرد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/165998

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی