پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از ایده تا اجرا

مجید میرزایی از ایده تا اجرای پروژه استفاده از دستگاه نانو حباب در فرایند تصفیه آب شرب در شهرستان ساوه را روایت می کند.

منتشر شده در 17 بهمن 1402

به گزارش جهت پرس؛ پژوهشگر مجید میرزایی در توییت خود از ایده ماجرای پروژه استفاده از دستگاه نانو حباب در فرایند تصفیه آب شرب در شهرستان ساوه را تا اجرای آن روایت می کند:
سه سال قبل
[مردم شهر ساوه حس میکردند که آب آشامیدنی لوله کشی اونها بو و طعم نامناسب دارد. به سازمان آب و فاضلاب اعتراض کردند. این آب خیلی حال بهم زن است آبی که مینوشی حتی کمی هم بوی ماهی، خاک و جلبک بدهد! چرا درستش نمیکنید؟]شما وقتی شیر آب خانه تان را باز کنید و دوست دارید آب باکیفیت از آن بیاید، مستلزم این است که کلی فرایند تصفیه آب انجام بشود که اتفاقا کار پیچیده‌ای است. صنعت تصفیه آب دائم به روز میشود و کشورها هم باید خودشان را بروز کنند. تازه تحریم‌ها هم باعث میشود نتوانیم تجهیزات بروز دنیا را راحت بخریم! چاره چیست؟ یکی می آید میگوید من میتوانم مشکل را حل کنم! به چه صورت؟
قبل اینکه بگویم چگونه، لازم است بدانید در چند ده سال اخیر در دنیا فهمیدند بهتر است جای استفاده از کلر و ترکیبات اینچنینی از گاز ازن برای تصفیه آب استفاده کنند. چون گاز ازن هم خاصیت میکروب زدایی دارد، هم محصولات جانبی کمتری در آب بجا می‌گذارد و خودش هم بعد مدتی به اکسیژن تبدیل میشود اما استفاده از ازن هم محدودیت دارد. مثلا باید بهینه استفاده بشود. اگر گاز ازن زیادی وارد آب بشود و بعد وارد هوا بشود می‌تواند مشکل ریوی ایجاد کند و..‌.در ایران تصفیه آب بیش از ۲۰ شهر با فرایند ازن دهی انجام میشود. اما مردم خیلی از این شهرا هنوز مشکل طعم و بو را دارند. آن پژوهشگری که گفته بود می‌تواند مشکل را حل کند می‌خواست همان روش ازن را استفاده کند منتها یک تفاوت مهم داشت. جای اینکه گاز ازن را همین شکلی وارد استخر آب کند میگوید بیایم گاز را در حباب‌های با اندازه نانومتر وارد آب کنیم. اینگونه ازن کمتر مصرف میشود، میکروب زدایی و حذف جلبک هم بیشتر میشود اما اگر فکر می‌کنید همان اول به او می گویند تو فرشته نجات ما هستی در اشتباهید. اول مخالفت میکنند. اما همین یکی دوسال پیش می‌بینن‌د آمریکا هم همین روش بکار برده است خلاصه به ایشان اعتماد می‌کنند و میگویند این شما و این تصفیه خانه‌ی شهر ساوه! این جوان همان ایده رو اجرا می‌کند. مصرف ازون را یک سوم می‌کند. فرایند میکروب زدایی و حذف جلبک استخرها با موفقیت پیش می‌رود. حذف بو و طعم تا بیش از ۹۰٪ موفقیت آمیز گزارش میشود درحالیکه روش قبلی حدود ۲۰٪ حذف طعم و بو گزارش می‌شد. حالا بیش از شش ماه است که این فرایند اجرا شده است. دیگر اعتراضی بابت بو و طعم گزارش نمیشود! سازمانهای مرتبط همه کیفیت آب را تایید کردند و مردم ساوه الان آب خوبی برای آشامیدن دارند و این حاصل اعتماد به یک تیم بود که مردانه پای حل مشکل مردم ایستاد.‌ امیدوارم در ۲۰ شهر دیگر مثل شهر تبریز و گلپایگان و… که این مشکل وجود دارد هم این فناوری اجرا بشود. دم اون تیم هم خیلی گرم که خوب جنگید…

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/158378

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی