پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در گفتگو با جهت پرس مطرح شد

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا به توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا که با میانجیگری قطر صورت گرفته است واکنش نشان داد و آن را بزرگترین باج واشنگتن به ایران در تاریخ ایالات متحده خواند.

منتشر شده در 22 مرداد 1402
در سرویس

رضا آرمانیان – مایک پنس در حساب توئیتری خود نوشت: «در حالیکه از آزادی گروگانهای آمریکایی استقبال میکنم ملت آمریکا باید بداند که رئیس جمهور بایدن مجوز بزرگترین باج دهی تاریخ آمریکا به رژیم ایران صادر کرده است..» رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه «نیویورک تایمز» از توافق ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان در ازای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفتند و عنوان کردند  پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند، از زندان آزاد خواهند شد. حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد.

 منابع ایرانی نیز با تایید ضمنی این خبر اعلام کرده اند پول ایران در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است و در خصوص تبدیل آن از واحد «وون» (پول کره جنوبی) به یورو توافق صورت گرفته است. این همه درحالی است که سال گذشته در آستانه همین توافق، آمریکا حمایت از اِغتشاشگران را اولویت خواند و مذاکرات برای توافق بر سر جاسوسانش  را کم اهمیت دانست اما حالا یکسال پس از اغتشاشات بی سرانجام و ناامیدی از آن سر خانه اولش برگشته است. حالا باید دید داستان این به اصطلاح باج بزرگ آمریکا از منظر مایک پنس به ایران چیست ؟ خطای راهبردی است یا اجبار به مذاکره و توافق در برابر ایستادگی ایرانی هاست.

در همین خصوص محمدحسن آصفری، نماینده مجلس به جهت پرس پاسخ داده است‌.

این نماینده مجلس با تحلیل این رفتار  آمریکا و بازگشت به خانه اول در آستانه سالگرد اغتشاشات به جهت پرس  گفت: آمریکایی ها تلاش های گسترده ای انجام دادند که بتوانند در ایران مانع رشد و توسعه بوده و به دنبال منزوی کردن ایران در  هر زمان و شرایطی بوده، هستند و خواهند بود و این بین  جمهوری خواهان و دموکرات ها برای اینکه مقابل جمهوری اسلامی سد ایجاد کنند، تفاوتی ندارد.

وی افزود: اینکه امروز آمریکایی ها مجبور شدند و پذیرفتند که باید بخشی از  پول ها و دلارهای بلوکه شده را بپردازند و کشورها را برای پرداختشان مجاب کنند، نشان می دهد سیاست زورگویانه و فشار آمریکایی ها شکست خورده و نمیتواند باعث کوتاه آمدن ایران پای میز مذاکرات باشد.

این نماینده مجلس اذعان کرد: این رفتار نشان می دهد احزاب آمریکایی از جریاناتی که در داخل ایران با عنوان نفوذی  حمایت می کنند و از طرفی در پشت قضیه این سناریو پیامی برای  عوامل نفوذی که دست به کارهای براندازی و جاسوسی می کنند  و تصور می کنند از حمایت همه جانبه آمریکا برخوردارند، وجود دارد.

راه گریزی برای جاسوس ها نیست

آصفری گفت: عوامل نفوذی و جاسوسی باید بدانند و متوجه باشند که دستگاه اطلاعاتی ما بر موضوع نفوذ و جاسوس ها سوار هستند  و قرار نیست که جاسوسها همیشه با پول معامله شوند و زمانی خواهد رسید که برگشتی برای آنها وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد:  لذا آمریکایی ها  بهتر است به جای آنکه بخواهند از عوامل نفوذی و جاسوسی خود استفاده کنند یک بار هم عاقلانه با دولت وملت ایران سر میز مذاکره  وگفتگو نشسته و خواستهای ملت ایران را تمکین کنند تا هم  بتوانند از بازار و فرصت خوبی که در ایران وجود دارد استفاده کنند و هم اینکه بتوانند  آرامش را به منطقه بر گردانند.

این نماینده مجلس با اشاره به اطلاعات دسته چندمی که برخی خودفروختگان و جاسوسان در اختیار در امریکا قرار می دهند، گفت: اینها نمی تواند جلوی پیشرفت جمهوری  اسلامی ایران را بگیرد چنانچه امروز دستگاه امنیتی کشورمان بر  موضوعات و مسائل امنیتی کشور اشراف کامل دارند و با هر گونه تحرکات براندازی و جاسوسی به جد برخورد خواهند کرد.

کودتای مخملی  شکست خورده

وی با بیان اینکه آمریکا از نتایج اغتشاشات و حمایت از آنها ناامید شده، ادامه داد: سناریوی براندازی در داخل ایران شکست خورده و تا زمانیکه ملت ایران پای انقلاب و نظامشان هستند سیاست ها و کودتاهای مخملی و رنگینی که آمریکایی ها  در کشورهای دیگر استفاده کردند در ایران جواب نخواهد داد چرا که آحاد مردم پشت سر این نظام و انقلاب ایستاده اند.

آصفری تاکید کرد: تا زمانیکه مردم پشت سر نظام باشند هیچ جریان براندازی به نتیجه نخواهد رسید و آمریکا  تاکنون متوجه این موضوع شده است که چه سازمان منافقین و چه  سایر جریانات از ضد انقلاب و .. همه  نه تنها خروجی برای آنها برای براندازی در داخل ایران نداشته و نخواهد داشت بلکه تنها دارند جیب آمریکاییها و اروپایی ها را خالی می کنند.

ایستادگی ایران و کوتاه آمدن آمریکا

وی با بیان اینکه برخی از این اقدام آمریکا به باج بزرگ آمریکا به ملت ایران یاد می کنند، گفت: علت اینکه  آمریکایی ها امروز مجبور به کوتاه آمدن شده اند در مسائل مالی بازپس دهی اموال ایران شده است به دلیل همین ایستادگی ملت ایران است  و این ایستادگی امروز جواب داده و قطعا در برابر هر اقدام آمریکا، ایران یک سناریوی مختلف البته با پشتوانه مردم روی میز  دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: آمریکا هم با توجه به انتخابات پیش رو در 15 ماه آینده  نیاز دارد در برابر مردم و فرهیختگانش پاسخگو باشد که سیاست های فشاری که علیه ایران  انجام دادند چه خروجی داشته است؟ لذا مطمئنا به دنبال برگ برنده ای  هستند که نشان دهند ما توانستیم با ایرانی ها مذاکره و مسائل را حل کنیم.

آصفری با اشاره به جاسوسانی که موضوع این تبادل هستند گفت: این جاسوس ها فعالیت ها و ماموریت های مختلفی در حوزه های متفاوتی ازارتباط گیری با سرپل جریان های برانداز و سیاسی و امنیتی و … بوده است؛ اما اطلاعاتشان سوخته و به درد نخور بوده است چرا که  دستگاه امنیتی ما قبل اینکه این اطلاعات بخواهد به دست آمریکایی ها برسد و جریانات برانداز را به اهدافشان برساند،  دستگیر کرده است.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/1251

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی