پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 7 بهمن 1399
در سرویس

به گزارش خبرنگار جهت ، انتشار ویدئوی تبلیغاتی سیدجوادهاشمی بازیگر فیلم‌های ژانر جنگی که به گفته خودش سابقه ده‌ها بار شهادت بر پرده سینما را تجربه کرده است، حواشی فراوانی به دنبال داشت.

 

پول و دیگر هیچ
حالا افزون بر درآمدهای معمول و دستمزدهای بعضاً بسیار گزاف،‌ بخش بزرگی از سلبریتی‌ها در حال پول در آوردن از راه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هستند. تبلیغات در صفحه‌های پربازدید سلبریتی‌ها این روزها نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای دنیا به یک رویه عادی تبدیل شده است.

در این بین هرکسی براساس تعداد دنبال‌کننده‌هایش، سقف مشخصی از درآمد را کسب می‌کند. بسیاری از سلبریتی‌های معروف، تعرفه‌های مشخصی برای تبلیغات در صفحه‌هایشان دارند. در این بین آنچه در ایران رخ می‌دهد، عدم وجود زیرساخت‌های قانونی و دیریتی برای نظارت بر محتوای تبلیغات است.

 

آزادی بیش از حد در تبلیغات

عموم کارشناسان فضای مجازی معتقدند نمی‌توان و اصولاً نباید تبلیغات سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی را محدود یا ممنوع کرد. همواره اینگونه گفته می‌شود که مقابله با استفاده‌های ممنوعه  از امکانات و دسترسی‌های تلگرام و ایسنتاگرام و امثالهم امکان‌پذیر نیست. از این حیث نه با ایجاد ممنوعیت و محدودیت بلکه با ایجاد ساختاری برای شفاف شدن درآمدها به‌ویژه برای سلبریتی‌ها می‌توان همچون برخی از کشورهای توسعه‌یافته جهان، با این موضوع کنار آمد. گرچه در ظاهر، درآمد سلبریتی‌های ایران در مقایسه با همکاران خارجی آنها کم است اما همین درآمد در مقایسه با میانگین درآمدها در ایران بسیار بالا و چشمگیر است. شنیده‌ها حاکی از درآمدهای چند‌ده میلیونی تا چند میلیارد تومانی برای سلبریتی‌ها از راه تبلیغات در فضای مجازی است. این درآمدها در کنار آزادی بدون کنترل آنها سبب شده است تا در هر نوع تبلیغی حضور یافته و چشم بر روی مصاحل ملی ببندند.

 

همه تبلیغ‌کنندگان اینترنتی

شاید نتوان همه نامهای فعال در این زمینه را یکجا جمع کرد اما با نام بردن از بعضی نمونه‌های می‌توان به عمق نفوذ این پدیده در ایران پی برد.بازیگرانی همچون رضاتوکلی، لاله‌اسکندری، خشایار راد، سیماتیرانداز، رضارویگری، رضابنفشه‌خواه، بهرنگ علوی، عباس محبوب، امیرمحمد زند، پندار اکبری، مهران رجبی، اصغر سمسارزاده و بهنوش بختیاری از بازیگرانی هستند که تاکنون به اشکال مختلف در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت کرده‌اند. محمدرضا حیاتی گوینده خبر، فغانی داور فوتبال و و علی پروین پیشکسوت فوتبال هم از دیگر سلبریتی‌های فعال در این زمینه بوده‌اند.

 

زوایای تاریک شرکت داماک دبی 

خرج ارز از کشور با وجود کمبودهای موجود در ایران برای تامین ارزهای خارجی، کمترین ضرر خرید ملک در خارج از کشور توسط اتباع ایرانی است. اینکه یک بازیگر میان‌رده بدون توجه به این حقایق، اقدام به تبلیغ خرید ملک در خارج از کشور کند، خود بخشی از ضرر استت اما همه آن نیست. شرکت‌هایی از قبیل داماک دبی دارای ارتباطات پیچیده با عناصر گوناگون در سراسر دنیا هستند و به همین دلیل توانسته‌اند به بازار ساخت و فروش مسکن در دبی وارد شوند.همین روابط، باعث شده است که زمزمه‌های ارتباط اینگونه شرکت‌ها با حاکمیت آمریکا و شخص ترامپ به گوش برسد.

 

لزوم پیشگیری
نمونه‌هایی همچون سیدجوادهاشمی به فراوانی در میان سلبریتی‌های ایرانی وجود دارند و سالهاست که مردم را به خروج ارز از کشور تشویق می‌کنند. این عده‌ای ترسی هم قانون و مجریان قانون ندارند چرا که مطمئن هستند می‌توانند بدن هیچ دغدغه‌ای به کار خود ادامه دهند.

از یاد نبریم که در شرایط تحریم و مشکلات متعدد ناشی از آنها، لزوم قانونمند شدن این فضا و مدیریت رفتار سلبریتی‌‌ها در تبلیغات، این روزها بیشتر به چشم می‌آید. نباید فضای مجازی ایران اسلامی، همچون یک معدن طلای بدون نگهبان باشد که هر فردی بتواند با کمترین امکانات، بیشترین سوءاستفاده از شهروندان ایرانی را داشته باشد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/125672

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی