پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تیم ملی فوتبال ناشنوایان کشورمان در حالی موفق شد در المپیک ۲۰۲۲ برزیل به جمع ۸ تیم پایانی صعود کند که هیچ حمایتی از آن‌ها صورت نگرفت.

منتشر شده در 1 تیر 1401
در سرویس

خداوند متعال به انسان‌ها برای دیدن زیبایی‌های طبیعت نعمت بینایی و برای شنیدن صدا‌های اطراف نعمت شنوایی را در اختیار اشرف مخلوقات قرار داده است، اما این زندگی برای برخی از افراد شرایط کمی متفاوت تری دارد. نابینایی، ناشنوایی، معلولیت‌های جسمی و حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی و بیماری‌های مختلف چه از لحظه تولد و چه در مسیر زندگی ممکن است برای هر فردی رخ دهد. بی اطلاعی از شرایط این افراد و نبود آگاهی از نحوه ارتباط با آنان، سبب به وجود آمدن رفتار‌های بعضا خشونت آمیز و انزوای گروه قابل توجهی از جامعه می‌شود.

ورزشکاران ناشنوایی که در کشور شناخته شده نیستند
ورزشکارانی از جنس ناشنوایان و نابینایان که افتخارات زیادی را برای کشور آفریده‌اند و قهرمانی جهان و المپیک را در کارنامه دارند، اما شاید کمتر کسی نام این ورزشکاران را شنیده باشد و حتی بدانند که چنین قهرمانانی در کشورمان وجود دارند و در حال ورزش هستند. تاکنون چند بار در مورد ورزش ناشنوایان و کم شنوایان شنیده و از نوع فعالیت آن‌ها اطلاع داریم؟ آیا قهرمانان این رشته در جامعه شناخته شده هستند؟ قطعا جواب این موضوع برای خیلی از افرادی که ورزش را دنبال می‌کنند، منفی است، زیرا ارزش و بهایی که باید به ورزشکاران ناشنوا و نابینا در کشورمان داده شود، وجود ندارد و مسئولان ورزش و حتی رسانه‌ها در این خصوص کم کاری کرده و توجهی نداشته اند.

گفت و گویی با تیمور قادر تیموری سرمربی تیم ملی فوتبال ناشنوایان در خصوص مشکلات ورزشکاران ناشنوا داشتیم

قادر تیموری، سرمربی تیم ملی فوتبال ناشنوایان گفت: متاسفانه در کشور ما به فوتبال ناشنوایان اهمیت زیادی داده نمی‌شود، حتی پاداشی که بازیکنان ناشنوا می‌گیرند اصلا قابل قیاس با ورزشکاران شنوا نیست. در وافع مسئولان ورزش نسبت به ورزش ناشنوایان کم لطفی می‌کنند.  ورزشکارن ناشنوا با توجه به مشکل شنوایی که دارند در جامعه از نظر شغلی نسبت به سایر افراد عقب‌تر هستند. از طرفی مجلس شورای اسلامی قانونی برای ورزشکاران المپیکی تصویب کرده بود که به آن‌ها شغل داده شود، اما متاسفانه در این مصوبه مجلس کلمه ناشنوایان قید نشده و این قانون فقط مختص ورزشکاران جانبازان و معلولین است. یکی از قهرمانان ناشنوایان المپیک ما که در کشتی فعالیت می‌کند و موفق شده چندین مدال جهانی و المپیکی را به ارمغان بیارود، هنوز کار درست و حسابی برای او پیدا نکردیم و انگیزه خود را کامل از دست داده است.

فکر و ذهن مسئولان ورزش معطوف به شنوا‌ها
تمام فعالیت‌های ورزش ناشنوایان زیر نظر فدراسیون ناشنوایان اداره می‌شود که رشته‌های مختلفی از جمله تیم ملی فوتبال را در بر می‌گیرد. ملی پوشان فوتبال ناشنوای کشورمان بر خلاف بازیکنان شنوا در دنیا شناخته شده‌تر هستند، اما شناخت مردم ما بیشتر روی بازیکنان شنوا است تا ناشنوا. بازیکنان تیم ملی فوتبال ناشنوایان کشورمان بار‌ها در مسابقات بین المللی از قهرمانی آسیا و جهان گرفته تا المپیک‌های مختلف شرکت کرده و مقام‌های خوبی برای ایران کسب کرده اند، اما این ورزشکاران در کشورمان آنقدر ناشناخته هستند که هیچ کدام از مسئولان ورزش نه تنها تقدیر و تشکری از آن‌ها انجام ندادند، بلکه خیلی از آن‌ها به دست فراموشی سپرده شده و اطلاعی از آن‌ها در دست نیست.

برای حضور در مسابقات المپیک برزیل فقط ۲ جلسه تمرین در چمن طبیعی برگزار کردیم
 ما برای آماده شدن جهت شرکت در مسابقات المپیک برزیل فقط ۲ بار در زمین چمن طبیعی تمرین کردیم. مسابقات ما در چمن طبیعی برگزار می‌شود و ما برای اینکه با رقبای خودمان شرایط برابری داشته باشیم باید در چمن طبیعی تمرین می‌کردیم، اما متاسفانه فقط ۲ جلسه توانستیم در آن به تمرین بپردازیم. این مشکل مربوط به فدراسیون ناشنوایان نمی‌شود، زیرا این فدراسیون یک وزارت ورزش کوچیکی است که مجموعه‌ای از رشته‌ها را پوشش می‌دهد. فقط مختص فوتبال نیست، بلکه باید رشته‌های دیگر را هم حمایت کند. متاسفانه بودجه‌ای که به فدراسیون ناشنوایان داده می‌شود خیلی ناچیز است و گویا مسئولان ورزش این فدراسیون را به حساب نمی‌آورند.

 تیم ملی فوتبال ناشنوایان کشورمان چندی پیش در مسابقات المپیک ۲۰۲۲ که به میزبانی برزیل در شهر ریوردوژانیرو برگزار شد شرکت کردند و در آن مسابقات موفق شدند تا مرحله نیمه نهایی بالا بیایند. آن‌ها قبل از شرکت در آن مسابقات در دیدار نهایی رقابت‌های انتخابی المپیک ناشنوایان که روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد، در مصاف با تیم ملی عراق قرار گرفتند و در پایان با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست داده و راهی المپیک ناشنوایان ۲۰۲۲ شدند.

فوتبالیست‌های ناشنوای ایران به نیمه نهایی رسیدند
شاگردان قادر تیموری بعد از صعود به بیست و چهارمین دوره مسابقات المپیک ۲۰۲۲ ناشنوایان در مرحله گروهی با تیم‌های ملی هلند، ایتالیا و برزیل همگروه بودند و هر ۳ بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند. فوتبالیست‌های ناشنوای کشورمان برای رسیدن به جمع ۸ تیم پایانی باید از سد کامرون عبور می‌کرد که ملی پوشان کشورمان توانستند این تیم را هم با نتیجه ۶ بر صفر شکست داده و راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند.

تیم ملی فوتبال کشورمان برای رسیدن به نیمه نهایی رو در روی فرانسه قرار گرفت، اما نتوانست این تیم را از پیش رو بردارد و با نتیجه ۲ بر یک از حریف خود شکست خورده و از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

می توانستیم قهرمان مسابقات المپیک شویم
 فوتبال المپیک ناشنوایان ۲۴ دوره است که برگزار می‌شود و آخرین دوره آن ماه پیش در برزیل انجام شد. ما در همه دوره‌ها حضور داشتیم و تنها در یک دوره بود که توانستیم عنوان نایب قهرمانی را به دست آورده و در بقیه دوره‌ها مقام‌های پنجم، هشتم را کسب کردیم. در این دوره که در برزیل برگزار شد ما توانستیم مقابل ایتالیا، هلند، برزیل و کامرون به پیروزی دست پیدا کنیم، اما متاسفانه در مرحله نیمه نهایی مقابل فرانسه با توجه به بازی خوبی که انجام دادیم شکست خوردیم. ما برای المپیک برزیل ۶ ماه صبح تا بعدازظهر تمرین می‌کردیم و خیلی زحمت کشیدیم. هنوز شکست برابر فرانسه را نمی‌توانم هضم کنم، زیرا ما می‌توانستیم آن‌ها را شکست داده و به مقام قهرمانی المپیک دست پیدا کنیم. بعضی اوقات شانس با ما یار نیست.

تیم ملی فوتبال ناشنوایان کشورمان در مسابقات المپیک ۲۰۲۲ برزیل در جایگاه هفتم قرار گرفت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/49440

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی