پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است، اما باید توجه داشته باشید که در صورت مصرف بیش از حد ذرت بعنوان ذرت مکزیکی ممکن است به بدنمان آسیب بزنیم.

منتشر شده در 25 دی 1400
در سرویس

ذرت مکزیکی

به گزارش جهت پرس،  ذُرت از آن دست خوراکی‌هایی است که بصورت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاهی با پختن آن خوراکی یا بهتر بگوییم غذایی به نام ذرت مکزیکی را تهیه می‌کنند که مصرف بیش از حد آن میتواند مضر باشد و ما در ادامه تصمیم داریم به عوارض آن بپردازیم.

ذرت؛ غله‌ای مهم

ذُرت یا بَلال یا جواری یکی از غلات مهم است. منشأ آن قاره آمریکا بوده‌است و پس از گندم، بیشترین اراضی کشاورزی جهان به ذرت اختصاص دارد.

 ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن بوده و نیز منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و سرشار از کالری است.

خواص ذرت پخته

طبخ ذرت سبب آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل کاروتنوئید‌ها (نسخه گیاهی ویتامین A) می‌شود که این مواد تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان دارند.

ذرت پخته حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین C خود، خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش را حفظ می‌کند. در واقع پختن ذرت باعث می‌شود که خاصیت آنتی اکسیدانی آن تا ۵۳ درصد افزایش پیدا کند.

علاوه بر آنتی اکسیدانها، این ماده غذایی مهم پس از طبخ ترکیبی موسوم به اسید فرولیک آزاد می‌کند که خواص فوق العاده‌ای دارد. این خواص در ذرت شیرین به مراتب بیشتر است.

همچنین بتاکاروتن‌های موجود در ذرت تاثیر فوق العاده‌ای در پیشگیری از واکنش‌های اکسیدیته در بدن دارد و در نتیجه از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

نکاتی مهم درباره خواص و مضرات خطرناک ذرت مکزیکی

ذرت سرشار از ویتامین‌های گروه C، B، A و املاح معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است و دارای مواد آنتی اکسیدان (ضدسرطان) و فیبر غذایی است، اما اگر ذرت به روش صحیح استفاده نشود وبه شکل ذرت مکزیکی استفاده شود می‌تواند بسیار مضر باشد، زیرا برای تهیه ذرت مکزیکی به ذرت، کره، نمک، سس‌های پرچرب و کالباس و برخی افزودنی‌های دیگر برای بهترکردن طعم و مزه آن می‌افزایند.

ابتلا به چاقی با مصرف ذرت مکزیکی

مصرف ذرت مکزیکی به عنوان میان وعده سبب افزایش کالری دریافتی و در نهایت سبب چاقی افراد می‌شود. 

ذرت به دلیل قند بالا و کربوهیدرات فراوانی که دارد در صورت مصرف زیاد افراد را دچار اضافه وزن کرده و از این رو برای تهیه ذرت مکزیکی به ذرت، کره، نمک، سس‌های پرچرب و کالباس و برخی افزودنی‌های دیگر برای بهترکردن طعم و مزه آن می‌افزایند که به همین علت این نوع ذرت سبب چاقی می‌شود.

ذرت مکزیکی

عوارض ذرت مکزیکی

  • چاقی

مصرف ذرت مکزیکی باعث چاقی می‌شود.

  • افزایش فشار چربی خون

ذرت مکزیکی به دلیل داشتن مواد دیگر و ترکیب غذایی بسیار پرکالری، چرب، شور و تند برای بیماران قلبی – عروقی و مبتلایان به فشار و چربی خون مضر است و سبب افزایش فشار خون و چربی خون افراد می‌شود.

  • ایجاد اختلال در رشد کودکان

نیاسین یکی از ویتامین‌های گروه B است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی و پروتیین بدن دارد. این ویتامین می‌تواند در بدن باعث تولید اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان شود.

کودکان، زنان باردار و شیرده و ورزشکاران در معرض کمبود نیاسین قرار دارند و کمبود این ویتامین در کودکان منجر به اختلال در رشد می‌شود. کمبود نیاسین در غلاتی مثل ذرت وجود دارد بنابراین افرادی که ذرت را به عنوان غذای عمده استفاده می‌کنند با کمبود این ویتامین مواجه هستند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/75208

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی