پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برخلاف جو‌سازی رسانه‌های غربگرا پس از قطعی محدود گاز برخی شهرهای کشور در زمستان سال قبل، این رسانه‌ها قطعی گسترده برق آمریکا در ماه‌های اخیر را ناچیر قلمداد کرده و از پوشش اخبار قطع برق خانگی در آمریکا انتقاد می‌کنند.

منتشر شده در 29 مرداد 1402
در سرویس

قطعی گسترده برق در مناطق وسیعی از کشور آمریکا در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفته است. طوفان در ایالت‌های شرقی آمریکا شامل واشنگتن‌دی‌سی پایتخت این کشور، ضمن گرفتن جان حداقل دو نفر، برق بیش از یک میلیون و 100 هزار مشترک را قطع کرد.

از روز هشتم اکتبر (17 مردادماه) قطع گسترده برق در آمریکا شامل یک میلیون و 100 هزار مشترک آمریکایی در ایالت‌های آلاباما، جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، مریلند، دلاور، نیوجرسی، پنسیلوانیا، تنسی، ویرجینیا رخ داد و اتصال مجدد آن چند روز طول کشید.

چندی قبل هم مقامات کالیفرنیا هشدار دادند با ادامه موج کشنده گرما، این ایالت که بعد از آلاسکا و تگزاس سومین ایالت بزرگ آمریکا محسوب می‌شود، با احتمال زیاد قطع شدن برق در سال جاری مواجه است.

رئیس ‌شرکت اپراتورهای سامانه‌های مستقل کالیفرنیا که شبکه برق این ایالت را اداره می‌کند، به شبکه سی‌بی‌اس گفت: در حالی که مردم دستگاه‌های تهویه مطبوع خود را روشن می‌کنند، ایالت کالیفرنیا سطوح بی‌سابقه مصرف انرژی را پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند از عرضه فراتر رود.

«الیوت مینزر» گفت: این ایالت ممکن است دو تا چهار هزار مگاوات کمبود عرضه داشته باشد که ۱۰ درصد از تقاضای معمولی را تشکیل می‌دهد.

این مقام ایالتی آمریکا همچنین اظهار داشت که تلاش می‌شود چراغ‌ها روشن بماند اما اکنون وارد فاز شدید کنونی موج گرما شده‌ایم که می‌تواند ادامه داشته باشد و دو یا سه برابر بیشتر به صرفه‌جویی مردم و صاحبان کسب و کار نیاز داریم.

رفتار دوگانه در برخورد با اخبار داخلی و خارجی قطعی برق

پوشش اخبار قطعی برق مشترکان خانگی در آمریکا، با استدلال برخی منتقدان مواجه شده که ادعا می‌کنند، قطعی‌ برق روزانه ده‌ها هزار مشترک آمریکایی با توجه به جمعیت بیش از ۳۳۰ میلیون نفری این کشور، سهم ناچیزی از کل جمعیت آمریکا را شامل می‌شود و اهمیت چندانی ندارد.

 به گزارش خط انرژی، استدلال مذکور فارغ از اینکه چقدر دقت آماری دارد، پرده از یک تناقض بزرگ برمی‌دارد. زمستان سال گذشته بود که قطعی گاز سه روزه ۱۷ هزار مشترک گاز خانگی در تربت‌جام موج بزرگی از انتقاد علیه دولت سیزدهم را در پی داشت.
اگر بخواهیم واقعیت ماجرا را بررسی کنیم، در ایران ۲۵ میلیون و 500 هزار مشترک خانگی ۳۶۵ روز از سال به گاز طبیعی پایدار دسترسی دارند. ضرب این دو عدد در هم یعنی خانوارهای ایرانی طی یک سال ۹ میلیارد و 300 میلیون مشترک‌ روز به گاز طبیعی پایدار دسترسی دارند.

حال قطعی سه روزه ۱۷ هزار مشترک معادل گاز معادل ۵۱ هزار مشترک ‌روز است. به معنای دیگر در این شاخص کمتر از یک هزارم درصد (یک درصد تقسیم بر هزار) از گاز مردم ایران در سال تامین نشده و بیش از ۹۹.۹۹ درصد از جریان گاز بخش خانگی به طور کامل تامین شده است.

اگر چه قطع نشدن گاز و برق حتی یک هموطن اهمیت دارد اما تناقض منتقدان زمانی آشکار می‌شود که قطعی ده‌ها هزار مشترک برق که به صورت روزانه در آمریکا ثبت می‌شود را ناچیز قلمداد کرده و آن را به تغییرات آب و هوایی تقلیل می‌دهند، اما تامین نشدن کمتر از یک هزارم درصد از گاز طبیعی مشترکان خانگی آن هم در زمان اوج مصرف و سرمای بی‌سابقه را تعبیر به ناتوانی دولت کرده‌اند. البته دلیل آن روشن است، خودتحقیری در ایران یک پروژه بزرگ هوچیگری است که کاسبان زیادی دارد.

تأمین حداکثری برق صنایع

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران هم روز گذشته به مهر گفت: آمارهای افزایش تولید نشانگر تامین برق کافی برای صنایع کشور است.

حبیب قراگوزلو با ‌اشاره به رشد مصرف برق چهار هزار مگاواتی امسال در کشور نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تأمین برق صنعت در تابستان، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد، بدون محدودیت تأمین شد.

وی ضمن ‌اشاره به آمار شش ماهه نخست سال گذشته اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود در سال گذشته مصرف برق کشور، در بخش صنعتی با رشد هشت درصدی و سایر مصارف با رشد سه و دو دهم درصدی همراه بود و همچنین مصرف بخش خانگی با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های تشویقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش را نشان داد که حاکی از موفقیت اجرای طرح‌های وزارت نیرو در زمینه مدیریت مصرف است.

قراگوزلو افزود: از آن‌جایی که برق اصلی‌ترین انرژی مصرف صنایع ‌برای تولید است، آمارهای افزایش تولید نشانگر تأمین برق کافی برای صنایع کشور بوده که نه تنها منجر به اعمال محدودیت تولید نشده، که افزایش ظرفیت تولید صنایع بزرگ هم قابل توجه بوده است. به طوری‌که در بازه زمانی ۱۳ خرداد تا ۱۰ تیرماه امسال، شاهد رشد چشمگیر ظرفیت تولید کالا در همه بخش‌ها بودیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه رشد تولید ایران در بخش فولاد به 17 و چهار دهم درصد رسیده که این موفقیت قابل توجهی است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/876

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی