پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

محمد قبادلو قاتل شهید فرید کرم‌پور حسنوند بامداد امروز اعدام شد، فردی که در اوج اغتشاشت با زیر گرفتن عمدی ماموران انتظامی در راستای هدف دشمنان کشور حرکت کرد و برای آزادی از زندان به حمایت آنها دلخوش کرد.

منتشر شده در 3 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ زهرا لایق حقیقی؛ صبح امروز محمد قبادلو به حکم دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر «قصاص نفس» اعدام شد. خبری که از روز گذشته با اعلام آن، شبکه‌های معاند بار دیگر موجی از اخبار دروغ را راه انداختند.

محمد قبادلو

محمد قبادلو سال گذشته در اوج شرایط امنیتی کشور و اغتشاشاتی که به دلیل مرگ مهسا امینی در ایران به راه افتاد تحت تاثیر شبکه های معاند در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، در حوالی شهر پرند زمانی که جمعی از عوامل نیروی انتظامی در سطح شهر، در حال کنترل اغتشاشگران بودند، با یک خودروی پیکان سفیدرنگ، به صورت عمدی با سرعت بالا به قصد قتل ماموران انتظامی که در حال انجام وظیفه بودند به آنها حمله کرد و ۶ مامور را در حالی که سوار موتور بودند، زیر می‌گیرد که هر ۶ نفر دچار مصدومیت و شکستگی دست و پا می‌شوند و یکی از ماموران به نام «فرید کرم‌پور» در اثر شدت جراحات به شهادت می‌رسد.

او بعد از بازداشت به عمدی بودن کار خود برای کشتن ماموران انتظامی اعتراف می‌کند.

شبکه‌های معاند چه گفتند؟

بعد از بازداشت محمد قبادلو شبکه های معاند به حمایت از مطالبی را منتشر کردند. بعداز گذشت مدتی از بازداشت قبادلو خانواده وی با هماهنگی وکیل خود از بیماری روانی فرزندشان مبنی بر دو قطبی بودن صحبت به میان آوردند. علت ایجاد این اختلال را نیز جانباز بودن پدر معرفی کردند. محمدعلی قبادلو، پدر محمد قبادلو در یک پیام گفته بود که جانباز شیمیایی و اعصاب روان است که هفت سال برای کشور جنگیده. او گفت شرایط او در وضعیت سلامت روان فرزندش و بیماری اختلال دوقطبی او تأثیر منفی گذاشته و اتهام قتل مأمور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است. 

در بسیاری از خبرای شبکه‌های معاند با ایران سعی بر این داشتند که بگویند پدر محمد قبادلو 8 سال برای این نظام جنگیده است و به خاطر جان فشانی پدر نباید حکم پسرش اعدام شود. معصومه احمدی، مادرش نیز در ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند.» که با استقبال شبکه های معاند رو به رو شد.

رد ادعای اختلال روانی قبادلو توسط پزشکی قانونی

🔸وکلای قبادلو در لوایح که به دادگاه ارائه کرده بودند ادعای اختلال جدی روانی متهم طی سال‌های طولانی را برای نقض حکم قصاص مطرح کرده بودند. پزشکی قانونی پس‌از بررسی شرایط متهم اعلام کرد: علائم و شواهدی از اختلال عمدهٔ روانپزشکی که باعث فقدان قوهٔ تمییز و کنترل اراده شود در زمان وقوع جرم در متهم مشاهده نمی‌شود. روان‌پزشک پزشکی قانونی هم در دادگاه اعلام کرده: در مورد متهم قبادلو، اظهارات این شخص نشان می‌دهد که انگیزهٔ مشخصی داشته و ماهیت جرم را می‌دانسته.
روان‌پزشک حاضر در جلسهٔ دادگاه در پاسخ به سؤال‌های طرح‌شده به صراحت اعلام کرده «باتوجه به اطلاعاتی که متهم می‌دهد، او شب قبل‌از حادثه به سقز می‌رود، ناراحت می‌شود و تحت‌تأثیر و تحریک فضای مجازی قرار می‌گیرد، خشمگین می‌شود و رفتاری را انجام می‌دهد که انگیزهٔ جرم و مجازات آن را می‌دانست.»
طبق گفتهٔ روان‌پزشک پزشکی قانونی، متهم کاملا آنچه اتفاق افتاده است را توضیح می‌دهد و یک عامل محرک نیز ذکر می‌کند و رفتار او هدف‌دار بوده است.
در این پرونده، دادگاه با توجه به اقرار صریح متهم نسبت به ارتکاب جرم با تشریح جزئیات و بیان اینکه جرم با طرح و برنامهٔ قبلی انجام شده، علائم و شواهدی از اختلال عمده در متهم مشاهده نمی‌شود و او مسئول اعمال و رفتار خود بوده است، حکم قصاص را صادر کرد.

واکنش مخالفین جمهوری اسلامی به این حکم

بعد از اعلام اجرایی شدن حکم اعدام قبادلو اولین شبکه‌ای که برای حمایت از او متنی را منتشر کرد اسرائیل به فارسی بود، رژیمی که خود الان در حال گرفتن جان هزاران زن و کودک و جوان بی گناه و مظلوم است از کسی دفاع کرد که با دروغ‌های رنگارنگ به کام مرگ کشانده شده بود.

 

بعد از این اتفاق براندازان به جان پهلوی چی ها افتادن، شب گذشته در حالی که کمپین نه به اعدام محمد قبادلو را به راه انداخته بودند خانواده پهلوی جشنی خانوادگی به راه انداخته بودند و با انتشار آن در صفحه فرح پهلوی مورد عصبانیت براندازان قرار گرفتند که امروز روز شادی نیست اگر به فکر آزادی ایران هستنید.

اما نکته مهم این ماجرا

حکم اعدام با حکم قصاص فرق می‌کند، نکته‌ای که براندازان و حقوق دادنانشان به آن توجهی نداشتن. حکم اعدام دست حاکمیت است و حکم قصاص دست اولیا دم. در روند پرونده محمد قبادلو  حکم قصاص در دادگاه بدوی و تجدیدنظر صادر شده است. در اولین مرحله اجرایی نشدن حکم اعدام وکیل وی درخواست اعاده بر این حکم کرده بود که این اعاده رسیدگی شده و تایید شده. مجددا وکیل قبادلو ادعای جنون کرده است. حکم مجددا به دیوان برای رسیدگی مجدد ارجاع داده می‌شود. در این زمان خانواده شهید اعتراض کردند که این کار خلاف بین شرع است. رئیس دادگستری استان این بار از طرف خانواده مقتول درخواست اعاده داده است. رئیس با اعمال ماده 477 تشخیص داده است که پذیرش مجدد اعاده خلاف شرع است. حکم برای اجرا ابلاغ می‌شود.

در فضای مجازی اعتراض خانواده شهید عنوان نمی‍گردد و کلیت ماجرای حکم محمد قبادلو قصاص بوده است نه اعدام. اگر براندازان به فکر جان قاتل بودند باید کمپین درخواست اخذ رضایت راه می‌نداختند نه هشتگ نه اعدام و آزادی از این حکم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/156439

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی