پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

یک رفتار شناس اجتماعی مطرح کرد:

یک رفتار شناس اجتماعی در ارزیابی شخصیتی ضد اجتماعی همچون تتلو و راه های مقابله با آن گفت: جای خالی هنرمندان واقعی سبب بروز و ظهور چنین شخصیت هایی شده است اما برای مقابله با اینگونه افراد نباید به طور مستقیم به آنها حمله کرد چرا که باعث قدرت گرفتنشان میگردد بلکه با عرضه و حمایت از هنرمندان اصیل در رشته های مختلف باید میدان را از دست اینها گرفت.

منتشر شده در 22 آذر 1402
در سرویس

امروز کمتر کسی است که مقصودلو معروف به تتلو را نشناسد، شخصیتی ضد اجتماعی و ضد اخلاقی که با استفاده از هنجارشکنی و حاشیه‌سازی و قبح‌شکنی، خودش را در فکر و ذهن جامعه معرفی کرده است.

تتوهای غیرعادی، ناسزاگویی، استفاده از الفاظ رکیک، پرداختن به مسائل جنسی، موضوعات غیر اخلاقی و … رفتارهایی بود که او در اینستاگرام تکرار می‌کرد و از این طریق خودش را بر سر زبان‌ها انداخت تا بلکه بر تعداد طرفدارانش بیفزاید و جالب است که تتلو با فحش‌هایی که می‌داد ۴ میلیون دنبال‌کننده جذب کرد؛ طرفدارانی که به گفته برخی رفتارشناسان، روانشناسان و کارشناسان اجتماعی خود از مشکلات رفتاری رنج می برند و جای خالی نهادهای فرهنگی و نبود راهنما و تربیت درست  فرهنگی و اجتماعی سبب چنین گرایشاتی برایشان شده است.

لایوهای تتلو در اینستاگرام، رکورد مخاطبان حاضر آنلاین در یک لایو را در تاریخ این پلتفرم شکست و شهرتش  از این طریق هر روز بیشتر شد. آن سال‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هنوز به اندازه حالا، فراگیر نشده بود و انتشار محتوای ضداخلاقی هنوز به این اندازه متداول نبود. همین موضوع باعث شد تتلو با تکرار رفتارهای غیراخلاقی شهرتش را بیشتر کند و به نوعی این شناخته شدن خود را مدیون فضای مجازی باشد. شخصیتی که به دلیل شرت قبح شکنی ها توسط دولت ترکیه دیپورت شد و امروز در زندان به سر میبرد. برای بررسی شخصیت ضد اجتماعی و ضد اخلاقی تتلو و راه مقابله با چنین شخصیت هایی پای صحبت های دکتر مجید ابهری، رفتار شناس اجتماعی نشسته ایم که در ادامه میخوانید.

* ارزیابی شما از تبعات شخصیتی ضد فرهنگی و ضد اجتماعی مانند امیر مقصودلو در جامعه چیست؟

گسترش روز افزون شبکه های  اینترنتی در جامعه باعث ایجاد  تغییرات در سلیقه فرهنگی و سبک زندگی بسیاری از نوجوانان و جوانان گردیده است.

در این میان کم کاری و غفلت نهادهای فرهنگی در معرفی و ارائه الگوهای تربیتی و رفتاری همچنین  آشناسازی جوانان جامعه با معیارهای گزینش این الگوها باعث گردیده نسل زِد به اشتباه در مسیری بیافتد که برخی از سلبریتی نمایان را به عنوان بُت و نماد فرهنگی انتخاب کنند‌.

متاسفانه نه خانواده ها و نه نهادهای فرهنگی هیچکدام این خلا فرهنگی را پر نکرده و به جوانان مسیر درست را نشان نداده اند؛ در این میان بُت های کاغذی و سلبریتی های مجازی از این خلاها حداکثر استفاده را به عمل آورده و جوانان را تحت مدیریت سلیقه خود قرار داده اند، یکی از این افراد آقای امیر مقصودلو معروف به تتلو می باشد. این فرد روزگاری  نهضت بق بقو را در جامعه به راه انداخت و تعداد قابل توجهی از نوجوانان  و جوانان را در مسیر بق بقو گفتن و نوشتن کشانید سپس با اشعار و ترانه های سراسر مستهجن و هزل به  عنوان هنر و موسیقی وارد معرکه شد و در این میان چهره تتو شده خود را مظهر تماشای  آنها قرار داد و باز هم نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و رسانه های دیگر از این کاستی ها بهره نگرفته و جوانان را ارشاد نکردند تا جاییکه امروز صدها هزار نفر از دختران و پسران نوجوان  و جوان جزو مریدان این فرد و امثال وی مانند حسین تهی و افراد مشابه آنها قرار گرفتند.

خلا وجودی هنرمندان اصیل در  زمینه خواندن، موزیک و  تئاتر و فیلم باعث شده افراد پوشالی و کاذب صحنه را به دست بگیرند. در این میان  از نظر اینجانب و از نگاه رفتارشناسی اجتماعی مقصرین اصلی  و واقعی عبارتند از: ۱) خانواده ها ۲) نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش ۳) رسانه ها در فضای مجازی و حقیقی از تلویزیون تا سینما و تئاتر ؛ به همین  علت وقتی صحنه از هنرمندان واقعی و اصیل خالی گردد اینگونه افراد به کذب و دروغ و غلط جای هنرمندان واقعی را گرفته و ارزش های  هنری را مغلوب ذوق و سلیقه هنری خود کرده و فرزندان ما را به انحراف می کشند.

*در شرایط حاضر و دستگیری این شخصیت ضد فرهنگی که حتی به طرفدارانش هم هتاکی و فحاشی و اهانت های زشت میکند و کلمات رکیک و غیر اخلاقی و هنجار شکنانه به زبان می آورد با این فرد معروف به تتلو و طرفدارانش در جامعه چه کنیم؟

ببینید در حال حاضر هر گونه سرکوب وی و طرفدارانش موجب ازدیاد و افزایش آنها و قدرت گرفتن جبهه آنها می گردد؛ چرا که عده ای از جمله شبکه های ماهواره ای خارج از کشور  و معروف به لس آنجلسی با طرفداری و  سیاه نمایی در قبال آنها به دنبال هوچی گری و ایجاد تنش بیشتر و جلب توجهات به سمت چنین شخصیتی ضد اجتماعی هستند لذا هرگونه ایستادگی در برابر این  افراد نه تنها آنها را به عقب  نمیراند بلکه به آنها میدان می دهد. چراکه بخشی از جوانان تصور می کنند خانواده ها، دولت و نظام فرهنگی و آموزشی به خاطر دشمنی با اینگونه افراد و افکار آنها مقابله می کنند در حالیکه اصلی ترین دشمنان فرزندان این جامعه و آینده آنها همین افراد هستند که با مصرف مواد مخدر و ساختن چهره های کاذب که حتی  در قلب اروپا و امریکا هم نمیتوان مشابه آنها را پیدا کرد، در واقع کسانی هستند که آینده جوانان و نوجوانان کشور را مورد بمباران فرهنگی قرار می دهند.

*اگر قرار  باشد در آینده از بروز و ظهور چنین شخصیتهایی یا گرایش جوانان و نوجوانان به آنها جلوگیری کنیم از اکنون چه کارهای فرهنگی باید انجام دهیم؟

برای مقابله با اینگونه افراد نباید به طور مستقیم به آنها حمله کرد  چرا که همانطور که پیش تر عرض شد حمله مستقیم به این افراد و شخصیت های کاذبشان باعث قدرت گرفتنشان میگردد بلکه جامعه و نهادهای فرهنگی با عرضه و حمایت از هنرمندان اصیل و  ارائه نمودن معیارهای انتخاب هنرمندان  اصیل  در رشته های مختلف باید میدان را از دست اینها گرفته و هنرمندان اصیل و واقعی را تقویت نمود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/151366

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی