پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

جهت پرس بررسی می‌کند؛

اخیرا فراخوان کمپین «بایکوت اینترنشنال» از سوی کاربران سلطنت طلب مطرح شده است که حکایت از افزایش اختلاف بین اپوزیسیون جمهوری اسلامی است اما ریشه این اختلاف به چه برمیگردد و چه پیامی برای ایران دارد؟

منتشر شده در 9 خرداد 1402

کمپین بایکوت ایران اینترنشنال با هشتگ #بایکوت_اینترنشنال به دلیل آنچه تریبون دادن به تروریست‌های تجزیه طلب، مجاهدین، انحراف به اصطلاح انقلاب ملی ایران و رهبرسازی دروغین از دشمنان ملت ایران توسط شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال عنوان شد، در اواسط اردیببهشت سال جاری آغاز شد. در این کمپین کاربران باید ابتدا با استفاده از هشتگ کمپین تولید محتوا کرده و ضمن اعلام برائت از این شبکه، از دنبال کردن حساب‌های کاربری متعلق به آنها در شبکه های اجتماعی صرف نظر کنند؛ اقدامی که با استقبال حساب‌های کاربری در شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک همراه شد اما اغلب این حساب‌های کاربری افرادی از جنس مخالفان جمهوری اسلامی و دارای گرایشات سیاسی از جنس سلطنت طلبانه بودند.

شورای همبستگی یا دیوانه خانه اپوزیسیون؟!

راه اندازی این کمپین را شاید بتوان انتقام گیری حامیان رضا پهلوی و سلطنت طلبان از شبکه ایران اینترنشنال آن هم به دلیل موج جدید و گسترده حملات این شبکه به رضا پهلوی دانست؛ حملاتی که از پس از خروج رضا پهلوی از جریان برانداز موسوم به  شورای همبستگی و سفر وی به اراضی اشغالی آغاز شد. این شبکه در یکی از برنامه‌های خود به بررسی دلایل پایان این شورا پرداخت. در این برنامه رضا پهلوی به نوعی عامل پایان این ائتلاف و شکست آن در دسترسی به اهداف واهی آن عنوان شد.

موج دیگر حملات ایران اینترنشنال علیه سلطنت طلبان با خروج حامد اسماعیلیون از گروه همبستگی آغاز شد. این شبکه تلویزیونی در برنامه‌ای اختصاصی تریبون خود را در اختیار اسماعیلیون قرار داد؛ اسماعیلیون نیز در این برنامه حملات و انتقادات متعددی علیه رضا پهلوی بیان کرد. اسماعیلیون حضور رضا پهلوی و خودشیفتگی و استبداد نظر او را از جمله دلایلش برای خروج از شورای مخالفان جمهوری اسلامی عنوان کرد. اسماعیلیون همچنین پهلوی را به دهن لقی متهم کرد و گفت که به طور مشخص توئیت‌هایی که او (رضا پهلوی) طی دو سه هفته گذشته منتشر کرد، بیرون بردن بحث‌های داخلی در جمع بود.

افول ایران اینترنشنال در شبکه های اجتماعی

تغییرات سیاستگذاری و رخداد‌هایی که در یک ماه گذشته در بدنه و ارکان اصلی رسانه اینترنشنال به وجود آمد و همچنین تشکیل پویشی علیه این رسانه، باعث کاهش توجه افکار عمومی و ریزش اعضای کانال تلگرامی این رسانه شده است، به گونه‌ای که از ابتدا تا پایان اردیبهشت‌ماه تعداد اعضا از 670 هزار نفر به 640 هزار نفر کاهش پیدا کرده است، آن هم در حالی که در ماه‌های منتهی به ناآرامی‌های شهریور۱۴۰۱ با پوشش خبری ۲۴ساعته، به ۷۰۰هزار عضو رسیده بود و با شکست پروژه براندازی، سازوکار و اقبال عمومی به این رسانه مخالف نظام نیز کاهش یافته است.

در مردادماه و پیش از رخداد‌های مربوط به مهسا امینی، این کانال با تعداد اعضای کمتر از ۳۰۰‌هزار دنبال‌کننده فعالیت می‌کرد که به یک باره و از ۲۴شهریورماه و اعلام خبر درگذشت مهساامینی، تعداد اعضای این کانال با شیب تندی افزایش یافت و در ماه‌های منتهی به ناآرامی‌ها، این کانال با خبررسانی‌های مداوم و مستمر که با فضاسازی و دروغ‌پراکنی نیز همراه بود، روند افزایشی خود را در عضوگیری حفظ کرد، اما در پایان سال و تغییراتی که در سازوکار اداره این رسانه به وجود آمد، شاهد ریزش تدریجی و مداوم اعضای این کانال تلگرامی بوده‌ایم.

چرا زمین بازی به ضرر اینترنشنال تغییر کرد؟

بررسی تعداد بازدید، محتوا و دنبال‌کنندگان تلگرام، اینستاگرام و توئیتر منتسب به تلویزیون اینترنشنال در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این شاخص‌ها روندی نزولی داشتند و توجه افکار عمومی به این رسانه تا حد زیادی کاهش یافته است، به گونه‌ای که دیگر به عنوان رسانه مستقل و فراگیرِ طیف متوسط و فراجناحی فارسی‌زبان ایران به شمار نمی‌آید و سیاست‌های ضدملی این رسانه، برای همگان در حال آشکار شدن است.

انتقال دفتر اینترنشنال از لندن به واشنگتن در پی تهدیدات امنیتی، توافق ایران با عربستان، کمپین بایکوت اینترنشنال، تغییر سیاست‌ها و ترویج تفکر تجزیه‌طلبان و مجاهدین از جمله عوامل مهمی است که از نظر کاربران باعث افول و سقوط تلویزیون اینترنشنال و بستر‌های مجازی منتسب به وی شده است.

هشتگ بایکوت اینترنشنال یکی از دلایل اصلی رسوایی چهره واقعی اینترنشنال بود که در آن کاربران با برجسته‌کردن وجوه منفی این رسانه از جمله حمایت از چهره‌های ضدملی، حمایت از ناامنی و مصادره اعتراض‌های مدنی در ایران به افشای سیاست‌های رسانه‌ای این رسانه پرداختند، البته برخی کاربران، نسبت این رسانه با رژیم‌صهیونیستی و حمایت از آن‌ها و برخی نیز فروپاشی شورای همبستگی را از تأثیرات این رسانه بیان کردند.

آمار و ارقام کمپین #بایکوت_اینترنشنال

کاربران با ترند کردن هشتگ #بایکوت_اینترنشنال، مهمترین دلیل اعلام برائت از آنرا عادی‌سازی چهره‌های منفورِ ایران‌ستیز از سوی این شبکه معاند بیان کردند. کاربرانی که خود را وطن‌خواهان و ملی‌گرایانِ دلسوز جریان منفور زن، زندگی، آزادی نامیدند با یادآوری اعتراض‌های خارج از کشور، هدف اصلی این شبکه را از بازنشر تجمعات و به تصویرکشیدن پرچم‌های تجزیه‌طلب‌ها و همچنین پروموت کردن(تبلیغ) رهبران پوشالی مجاهد خلقی بیان کردند.

بایکوت اینترنشنال

با توجه به بررسی های صورت گرفته، ذیل هشتگ بایکوت اینترنشنال حمایت از رضا پهلوی و بازنشر تصاویری از پرچم شیر و خورشید برجسته شده است. این به این معناست که عمده کاربران حامی این کمپین از سلطنت طلبان و حامیان رضا پهلوی هستند.

حضور یک کاربر فعال با بیش از ۷۰۰ توئیت با نام «اردشیرم»، نشان از فعالیت غیرعادی برخی بدافزارها در این پویش مجازی دارد؛ به هر حال این هشتگ از سوی کاربران مخالف نظام به‌ویژه طرفداران رضا پهلوی حمایت‌شده بود و حامیانی از طیف‌های مختلف فکری در ایران داشت.

بایکوت اینترنشنال

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/5972

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی