پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 19 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، اگر چه با نزدیک شدن به آغاز سال جدید و شروع نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در شورای شهر، تا حدودی از هیجانات خبری پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کاسته شده است اما همچنان فعالان سیاسی در این رابطه، اظهارات جالبی را بیان می‌کنند.

بر همین اساس، گزیده اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده در رسانه‌ها با موضوع انتخابات ۱۴۰۰ که در بازه زمانی ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است،  با این بسته خبری در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

یک بار دیگر انتخابات، یک بار دیگر غرضی

 

محمد غرضی از تصمیم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبرداد.

وی با بیان اینکه از جوانی در فضای اداره کشور بودم و در دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ و ۵۰ افتخار خدمت به کشور را داشتم، گفت: قطعا با هدف خدمت به کشور در موعد قانونی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم.

محمد غرضی در انتخابات سال ۹۲ نیز کاندیدای پست ریاست جمهوری شده بود که در آن رقابت‌ها، ۴۴۶هزار و ۱۵ رای آورد که یک درصد آرای اخذ شده بود.

 

حرف‌های جدید علیرضا محجوب

 

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم، با هشت سال تأخیر به یاد مطالبات کارگران افتاد.

علیرضا محجوب که عنوان حزب سیاسی موسوم به «دبیرکل خانه کارگر» را هم یدک می‌کشد، ضمن ثبت نام در انتخابات میان دوره‌ای مجلس گفت: اگر انتخاب شدیم و خدا خواست که به مجلس راه پیدا کنیم قاعدتا اهدافی را که تعقیب می‌کنیم، عمدتا اهداف و مطالبات صنفی کارگران است.

یادآور می‌شود محجوب به عنوان نماینده مجلس دهم، در انتخابات مجلس یازدهم نیز نامزد شد اما نتوانست بیش از ۹۵ هزار رای در تهران کسب کند. علت ناکامی وی اصلاح‌طلبان دیگری نظیر مجید انصاری، برعکس از آب درآمدن وعده‌های اقتصادی دولت و مجلس دهم بود که موجب شد تورم ۶ تا ۸ برابری در اقلام مختلف طی ۷-۸ سال گذشته بر مردم به ویژه اقشار کارگری تحمیل شود.

 

تلاش اصلاح طلب ها برای برائت جستن از روحانی در آستانه انتخابات

 

حسین انصاری‌راد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را با مردم روشن کنند گفت: از رأی خود به روحانی و لیست امید رضایت ندارم زیرا آن‌طور که انتظار می‌رفت چه در دولت و چه در مجلس دهم عمل نشد. فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مجلس ششم درباره ابعاد حضور عارف در انتخابات گفت: «تصمیم آقای عارف مبنی بر اینکه فارغ از نظر اصلاح‌طلبان نامزد انتخابات شود و هیچ توجهی به نظر بزرگان اصلاحات نداشته باشند، به طور آشکار به اتحاد اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند. در حقیقت آقای عارف زمینه اختلاف میان اصلاح‌طلبان را ایجاد کرده است و چنین عملکردی نه برای خود او و نه برای جبهه اصلاحات نتیجه مطلوبی نخواهد داشت».

 

حرکت عضو هیئت رئیسه مجلس در مسیر کاندیداتوری

 

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۸ فروردین) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص اخباری مبنی بر اعلام کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و در انتظار تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان هستم.

وی افزود: جریانی می‌خواهند شورای نگهبان را با جوسازی و هوچی‌گری تحت فشار قرار دهند در حالی که ویژگی‌های رجل سیاسی و مذهبی در قانون مشخص شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ریاست جمهوری را تعریف کرد و گفت: ریاست جمهوری یعنی اداره و هماهنگی داخلی و بیرونی کشور که باید با شناخت سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و امنیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی همراه باشد.

وی افزود: رئیس جمهور باید برای اصلاح امور برنامه داشته باشد و مسائل را بشناسد همچنین راهبرد مشخصی برای اصلاح داشته باشد و علاوه بر تحول خواهی و شجاعت توانایی برای بسیج کردن در راستای تحول نیز از ویژگی‌هایش باشد.

 

قالیباف می‌آید/قالیباف نمی‌آید

 

مهدی چمران، نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به موضوعات مختلفی اشاره کرد که بعضی از آنها عبارتند از:

* آقای قالیباف در شورای ائتلاف بوده و هیچ جا نرفته و از هیچ کس حمایت نکرده است، البته ممکن است حمایت کند ولی در نهایت پشت شورای ائتلاف خواهد بود و هست.

* دوستان اصرار دارند چون لیست تهران شناخته شود، من شرکت کنم/ همچنین بر اساس استقبال مردمی که صورت گرفته، فکر کنم شرکت می‌کنم.

* کسی که بیشتر از همه بتواند در بین اصلاحات رای بیاورد، آقای ظریف است.

* آقای قالیباف دفعه گذشته هم بودند و نهایتا به نفع آقای رئیسی کنار رفتند. من فکر می­‌کنم اگر آقای رئیسی باشند، آقای قالیباف شرکت نمی­‌کند و یا اگر شرکت کند، همان کار دفعه قبل را تکرار می­‌کند.

* با کنارگیری کردن مردم از انتخابات، اوضاع بدتر می­‌شود و امکان دارد دو مرتبه گزینه­‌های نامناسب سر کار بیایند.

* مردم باید به میدان بیایند و انتخاب هوشمندانه انجام دهند، نه انتخاب هیجانی و احساسی.

* دادن وعده کار ساده ایست ولی بعدا پای وعده‌­ها نایستادن، نوعی توهین به مردم و رای مردم است.

 

 

ناسزا گفتن اصلاح طلبان از زبان بادامچیان/ 

بادامچیان طی مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفت: زمانی که می گویند اصلاح طلب اعتدالی یعنی بقیه افراطی و تندرو هستند و کمی جسارت و تندی به بقیه است شاید به شوخی بتوان گفت که این به نوعی سخن ناسزا به بقیه است که دیگر جواب نمی دهد. الان از ۲۴ میلیونی که آمدند و رأی دادند تصور نمی کنم که حتی آقای دکتر روحانی هم پشیمان نشده باشند! خصوصا با این وضعیتی که الان حاکم است بنابراین در نهایت ممکن است آنها روی یک نفر وحدت کنند ایرادی هم ندارد.

وی همچنین افزود: جامعه اگر می خواهد که یک جامعه آزاد سیاسی باشد نباید نگاه محدود نگر داشته باشد باید دعوت به وحدت و اتحاد کنیم و رای گسترده به نامزد اصلح را مطرح کنیم . حال اینکه بگوییم هیچ کس نیاید چندان مورد پسند نظام  نیست.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: در اینجا دیگر اصلاح طلب و اصولگرا جواب نمی دهد بلکه یک ملت هستیم با یک کشور و یک نظام تثبیت شده و قرار است تا همه با هم کار کنیم، مشکلات مردم را رفع کنیم، کشورمان را به تکامل و اوج قدرتش برسانیم و ظرفیت زیادی داریم تا از همه نیروهایمان استفاده کنیم، بجای آن چیزی که در طی این سالها انجام شد (مثل اینکه یک اتوبوس بیاید و یک اتوبوس برود).

بادامچیان همچنین گفت: اینکه کسی فکر کند آقای بازرگان می خواست کشور را به سمت بدبختی بکشاند، چنین چیزی نیست. البته بنی صدر مهره بود و ماموریت داشت، او متفاوت از سایرین است. اما مثلا آقای هاشمی در بازسازی بعد از دوران جنگ می خواست عدالت نباشد؟ خیر، او می گفت اول اقتصاد را درست کنیم و بعد عدالت را. رئیس دولت اصلاحات می خواست کشور بدبخت شود؟ او حداقل می خواست در دوران خودش یک نام پرافتخار باقی بگذارد. در دوران آقای احمدی نژاد، در دوران آقای روحانی هم همینطور است.

اما و اگرهای نیکزاد برای کاندیداتوری

 

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در پاسخ به سؤال انتخاباتی خبرنگاران از آن‌ها خواست تا فعلاً صبر کنند.

علی نیکزاد در توئیتی با انتشار عکسی از جلسه خود با خبرنگاران نوشت:«یکی از جلسات خوب این چند وقت، برگزار شد، با اکثر خبرنگاران حوزه مجلس. هم سوال داشتند از مشکلات مهمی مانند مسکن و هم از برخی سخت گیری ها در مجلس گلایه کردند. سعی کردم همه را در حد توان پاسخگو باشم غیر از یک سوال درباره انتخابات که از آنها خواستم فعلا صبر کنند. صبر چیز خوبی است».

 

 بازار شایعات که این روزها داغ‌تر از همیشه است، امروز بار دیگر به سراغ رؤسای قوه قضائیه و مقننه آمد. نخستین خبر کذبی که امروز به شکل وسیعی در فضای مجازی منتشر شد، خبر استعفای آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی از قوه قضائیه برای حضور در انتخابات و مشخص شدن جایگزین وی بود.

این خبر از سوی مدیر روابط عمومی قوه قضائیه تکذیب شد. همچنین اعلام شد که رئیس دستگاه قضا، در راستای سفرهای استانی خود فردا به استان همدان سفر خواهد کرد و مشکلات قضایی این استان را از نزدیک پیگیری خواهد کرد.

دروغ دیگری که امروز منتشر شد، خبر خلع درجه از سردار جمال الدین آبرومند از نزدیکان رئیس‌مجلس به دلیل فساد اقتصادی بود. کمی بعد مشخص شد که این خبر نیز صحت ندارد.

همزمانی دو خبر جعلی علیه دو رئیس قوه و دو کاندیدای بالقوه جریان انقلابی که اتفاقا هر دو از سرمایه انسانی بالایی برخوردارند قابل تامل است و می تواند منشا تحلیل صاحبنظران درباره احتمال راه‌اندازی اتاق تخریب کاندیداهای احتمالی جریان انقلاب باشد.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بازار شایعات و اخبار دروغ روز به روز بیشتر می‌شود. در این میان آنچه برای مخاطب از نظر سواد رسانه‌ای حائز اهمیت است، در مرحله اول تحت تأثیر قرار نگرفتن و جلوگیری از بازنشر این خبرهاست و در مرحله بعد، پیگیری منابع اخبار و اطمینان از صحت و سقم آن‌هاست.

 

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/117318

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی