پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 14 بهمن 1399
در سرویس

به گزارش جهت، اخیراً عطاءالله مهاجرانی به صدر اخبار روزنامه‌های اصلاح‌طلب برگشته است. رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی و حامیان خارجی آنها جنجالی عجیب پیرامون چند توئیت از وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نخست سیدمحدخاتمی به راه انداخته‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

تازه‌ترین توییت‌های عطاالله مهاجرانی ، در انتقاد به تندروی طیف مشخص و فراگیری از اصلاح‌طلبان نوشته و منتشر شده است. وی که اصولاً علاقمند به اتخاذ مواضع شاذ در مواقع خاص است، طی یک توئیت مشخصاً از «اصلاح‌طلبان رادیکال» سخن گفته است.
اصلاحات همواره کوشیده تا خود را به عنوان طیفی میانه‌رو و محبوب طبقات مختلف معرفی کند اما توئیت مهاجرانی که خود یکی از تندوتیزترین و گل‌درشت‌ترین اصلاح‌طلبها محسوب می‌شود، مهر تأییدی بر تندروی تمام یا دست کم بخشی از آنها است.

خودجوشی اصلاحات

در مقابل سخنان مهاجرانی، اصلاح‌طلبان نیز، حمایت ضمنی و نیم‌بند وی از حضور نظامیان در مقام ریاست‌جمهوری را حمایت از سپاه پاسداران دانسته‌اند. آنها ضمن رفتار ظاهراً ستیزه‌جویانه با مهاجرانی، وی را به  تلاش برای تشکیل دولت نظامی متهم کرده‌اند. واکنش فوری، هماهنگ و بیش از حد تند برخی از نمایندگان مجلس ششم، فعالان اصلاح‌طلب حوزه فرهنگ و چهره‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلب به سخنان وی نشان می‌دهد که عموم آنها، خود را برای اتفاقی مهم (مثلاً معرفی یک کاندید خاص برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری) آماده می‌کنند.


این همه هیاهو برای چیست؟

تغییر مواضع و چرخش‌های عطاالله مهاجرانی با هدف جلب توجه طی در سال‌های اخیر، بارها و بارها تکرار شده است؛ اما واکنش به توییت اخیر او از سوی طیفی گسترده‌ از فعالان اصلاح‌طلب تقریباً بی‌سابقه محسوب می‌شود. در همین گیرودار، بخشی از سخنان وزیر ارشاد خاتمی درباره احمد بورقانی( معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در زمان خاتمی) و نحوه برخورد با مطبوعات در زمان وزارت او، انتقادهای تندی را به دنبال داشت.

مهاجرانی در حساب توییتر خود نوشت: «موج اول: مطبوعات رادیکال بود که فرمان هدایت آن در وزارت ارشاد نبود، مرحوم احمد بورانی هم با من هماهنگ نبود، به همین دلیل وقتی اختیار وزیر را که در اعطای مجوز به ایشان داده بودم، پس گرفتم، استعفا داد. موج اول اصلاح‌طلبان رادیکال با طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس به اوج خود رسید. من با طرح مخالف بودم می‌دانستم به سرانجام نمی‌رسد. نرسید. موج دوم: تخریب عمیق و گسترده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. گفتند هاشمی مرده سیاسی است. موج سوم: تخریب سپاه و طرح دولت نظامی است. حکایت همچنان …»
مهاجرانی در توئیت‌های خود، از یک ‌سو اختلاف خود با احمد بورقانی را مشخصاً مورد اشاره قرار داد و از سوی دیگر به اصلاحات حمله کرد. مهاجرانی نوشت که اصلاح‌طلبان به ‌سمت رادیکالیسم در حرکت هستند و تلاش کرد تا  مرزی میان خود و اصلاح‌طلبان رادیکال ترسیم کند. وی نوشت که «منِ مهاجرانی همیشه با رادیکالیسم اصلاحات مخالف بودم.»

 

اصلاحات: مهاجرانی بد است/ ما تخریبگر سپاه نیستیم

روزنامه شرق اما برای پاسخ دادن به مهاجرانی، از همه توان خود استفاده کرد و ضمن اشاره به سخنان وی در صفحه اول خود، جزئیات را اینگونه مورد اشاره قرار داد. « دیگر عطاالله مهاجرانی که سال‌هاست در خارج از کشور به‌سر می‌برد و احتمالا سال‌ها هم از فضای سیاسی داخلی ایران دور است، در شرایطی بر پیکره نحیف اصلاح‌طلبی در ایران می‌تازد که اصلاح‌طلبان در همین چند وقت اخیر کم هزینه سیاسی متحمل نشده‌اند؛ برای مثال ردصلاحیت گسترده نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98. او در شرایطی که عموم نیروهای اصلاح‌طلب می‌کوشند با ایجاد نهاد اجماع‌ساز به ‌صورت منطقی و به دور از هرگونه تنش سیاسی وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، اصلاح‌طلبان را متهم به رادیکال‌بودن می‌کند و مشخص نیست این گزاره که جریان تندرو سومی در میان اصلاح‌طلبان در حال شکل‌گیری است که هدفش تخریب سپاه است، از کجاست و چه نشانه‌ای دال بر این موضوع دارد؟ اگر هم صرف انتقاد به نامزدهای نظامی را به‌مثابه تخریب سپاه پاسداران می‌گیرد، باید گفت که از چنین مقدمه‌ای، چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، زیرا انتقادها از نیروهایی که به حضور نامزدهای نظامی انتقاد دارند، مبتنی‌بر آرای امام خمینی است. فارغ از آنکه این استدلال چقدر درست یا نادرست باشد، اما ذکر این دغدغه صرفا ریشه در اندیشه‌های ابتدای انقلاب دارد و نمی‌توان از آن، نتیجه تخریب سپاه را برداشت کرد و شاید طرح چنین موضوعاتی صرفا عرصه و امکان برخورد بیشتر با نیروهای اصلاح‌طلب را فراهم کند که مشخص نیست چرا عطاالله مهاجرانی که روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات بود، مبادرت به آن می‌کند؟»

 

واکنش حجاریان
سعید حجاریان در واکنش به توییت انتقادی مهاجرانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: رادیکالیسم بعد از دوم خرداد، نه سه موج که چندین موج داشت؛ از جمله ‎قتل‌های زنجیره‌ای، ۱۸ تیر، قتل عام مطبوعات، وقایع ۸۸، دی ۹۶ و همچنین ‎آبان ۹۸. حکایت همچنان باقی‌ست!

 

طعنه به ازدواج مجدد مهاجرانی و تأیید برخی اخبار

ناصر قوامی، نماینده مجلس ششم، درباره هدف مهاجرانی از طرح چنین موضوعاتی به «شرق» گفت: «من نمی‌خواهم بگویم که آقای مهاجرانی در دوران وزارت خود چه مشکلاتی داشت که منجر به کناره‌گیری‌اش شد، زیرا به زندگی شخصی‌اش بازمی‌گردد و به ما هم ربطی ندارد اما به هر حال حالا که سال‌ها از دوران وزارتش می‌گذرد دوست دارم به او بگویم، آقای مهاجرانی شما که در آن روزگار متوجه نبودی که نباید وقتی در مقام وزارت قرار داری، به ‌دنبال مسائل حاشیه‌ساز بروی و مانند یک جوان 18ساله عمل کنی، حالا در مقام انتقاد از پیامدهای منفی رادیکالیسم برآمده‌ای؟ از طرفی آقای مهاجرانی طوری می‌نویسد که انگار همه نمایندگان مجلس ششم مرده‌اند. ما بودیم و به یاد داریم که او هیچ ‌وقت هیچ گفت‌وگویی یا سخنرانی‌ای یا حرفی درباره مخالفت با طرح اصلاح‌ قانون مطبوعات نداشت. مهاجرانی همیشه فرصت‌طلب بود. از همان زمان هم همین‌طور بود و حالا که از کشور خارج شده است، می‌خواهد اصلاح‌طلبان را بزند تا شاید به اهدافی که در نظرش دارد، برسد. او تصور می‌کند اگر علیه اصلاح‌طلبان سخن بگوید و توییت بزند، مجرایی برایش باز می‌شود تا به ایران برگردد و احتمالا به جایگاهی برسد. مثلا بیاید و نماینده مجلس بشود. من به او می‌گویم و نصیحت می‌کنم که برادر من این خبرها نیست و برای امر محال حرفی نزن که آبرویت لکه‌دار شود. مردم هم می‌فهمند که حمله به اصلاحات برای چیست. باور کنید مردم آن‌قدر در حوزه سیاسی باهوش شده‌اند که اگر فردی در انگلیس هم حرفی برای منافع شخصی‌اش بزند، مردم متوجه می‌شوند. توصیه من این است که آقای مهاجرانی علیه هم‌جناحی‌های سابق خود حمله نکند و زمینه تهدید و تحدید اصلاح‌طلبان را بیش از پیش فراهم نکند».

قوامی با سخنان خود، در حقیقت بخشی از اخبار و زمزمه‌های شنیده شده از تریبون‌های و طیف اصولگرا و انلابیون درباره مهاجرانی و دلیل خروج بی‌بازگشت وی از کشور را تأیید کرد.

 

پاسخ مهاجرانی و گلایه مهاجرانی از شرق

حملات پراکنده اصلاح‌طلبان به مهاجران بالاخره باعث شد تا وی اندکی نرمش نشان دهد و مواضع خود را تا حدی ترمیم کند. وی در پاسخ به طعنه‌ها و حملات اخیر اصلاح‌طلبان، یک اعتراف دیگر به جمع اعترافات اصلاحات در حاشیه ماجرای توئیت‌های اخیر خود افزود.

 

مهاجرانی با انتشار یک توئیت کنایه‌وار نوشت: «به اصلاح‌طلبان حملات! نکرده‌ام، از موج سوم اصلاح‌طلبی رادیکال انتقاد نکرده‌ام. همه اصلاح طلبان رادیکال نیستند و همه با طرح “دولت نظامی” موافق نیستند. شرق حرفه‌ای نگاه نکرده و تیتر نزده، توئیت‌هایم پشت پرده ندارند! نقد یک حرکت افراطی است و اشاره به تجربه تلخ اصلاحات رادیکال.»

 

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/125086

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی