پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نیاز به تیغ برّان در عمان

آمریکا دریای عمان را به محل درگیری جدید علیه ایران تبدیل کرده است تا ایران نتواند از ظرفیت این آب‌ها سودی ببرد.

منتشر شده در 17 آذر 1401
در سرویس

 آمریکا دریای عمان را به محل درگیری جدید علیه ایران تبدیل کرده است. نقش بزرگ ایران به‌عنوان ظرفیتی برجسته در ابتکار کمربند-جاده، پیروزی‌های محور مقاومت در مسیر ایران-مدیترانه، کمک‌های اثبات نشده تسلیحاتی به روسیه و مقاومت در برابر احیای نامتوازن توافق هسته‌ای، حساب‌های آمریکا با ایران هستند که باید تسویه شوند.

ناوگان پنجم آمریکا روز شنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) ادعا کرد روز چهارشنبه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) یک کشتی ماهی‌گیری را در خلیج عمان رهگیری و توقیف کرده که حامل مهمات برای یمن بوده است. این نیرو کمتر از ۳۰روز قبل نیز کشتی ماهی‌گیری دیگری را به اتهام قاچاق موادی با کاربرد دوگانه غیرنظامی-نظامی در دریای عمان توقیف و سپس غرق کرده بود.

تشدید اقدامات ادعایی آمریکا در دریای عمان نمی‌تواند به سادگی صورت گرفته باشد به‌ویژه آنکه تمام تحرکات آنها رسانه‌ای نمی‌شود مگر آنکه اهدافی از آن مدنظر طراحان باشد.

اهداف آمریکا از رسانه‌ای‌سازی اقداماتش در دریای عمان
۱_ هراس ایران نسبت به خطوط تجارت دریایی:
آمریکا با تعددبخشی به اقداماتش در خبرسازی یا توقیف کشتی‌های منسوب به ایران در دریای عمان که گلوگاه کشور است، تلاش دارد بار دیگر خطری را متوجه خطوط تجاری ایران سازد.

۲_ انتقام از پاسخ‌های منسوب به محور مقاومت:
آمریکا مدعی است محور مقاومت نفتکش متعلق به یک سرمایه‌دار صهیونیست را در 25 آبان، هدف قرار داده است. آمریکا همزمان با دیگر اهداف مدنظرش احتمالا به دنبال پاسخ به این حمله است. با این‌حال تعداد و ادامه یافتن آن، بیشتر از انتقام، نشان‌دهنده تمرکز بر اهداف بزرگ‌تر است.

۳_جمع‌آوری شواهد برای مجامع بین‌المللی:
آمریکا تلاش دارد با متهم ساختن ایران به قاچاق اسلحه، تهران را از طریق مجامع بین‌المللی تحت فشار همه‌جانبه‌ای قرار دهد، به‌ویژه که مسائل هسته‌ای و حقوق بشری ضدتهران در حال اوج‌گیری هستند.

۴_ رقابت در منطقه‌ با دسترسی کم:
بعد از  حملات ایران به اقلیم کردستان عراق آمریکا به دنبال کشاندن زمین درگیری خود با ایران، به جایی است که تهران قدرت آتش کمتری در آن دارد. در جایی مانند اقلیم به دلیل مجاورت با خاک ایران، تهران قادر به استفاده از طیف وسیعی از سلاح‌های خود است.

۵_ایجاد مشکل در سیستم دور زدن تحریم‌ها:
با اخلال در مبادلات تجاری دولتی ایران، به ادعای رسانه‌ها تهران به سمت استفاده از مسیرهای دیگری برای صادرات گام برداشته است. تهدید کشتی‌های باربری کوچکی که به حمل محموله‌های تجاری مانند کودشیمیایی می‌پردازند، برای ضربه به منابع مالی ایران صورت می‌گیرد.

۶_بازی در زمینی که برای آمریکا باقی مانده:
واشنگتن در سال جاری ضربات سختی از محور مقاومت در عراق و لبنان متحمل شده است. این شکست‌ها درحالی رقم خورده‌اند که آمریکا برای شکست نخوردن کارت‌های زیادی را مورد استفاده قرار داده و حتی سوزانده است.

۷_ایجاد اخلال در مسیر تجاری شرق به غرب:
آمریکایی‌ها در حال اتهام زدن به ایران درباره استفاده از بندر جاسک برای ارسال تسلیحات به یمن است. موضوعی که به نظر می‌رسد در راستای ایجاد التهاب در سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان یکی از مناطق مهم محل عبور کریدور‌ها به‌ویژه طرح‌هایی است که چینی‌ها به دنبال آن هستند.

۸_دورساختن تمرکز ایران در مسیر تهران-مدیترانه:
آمریکا به دنبال کشاندن ایران به درگیری‌هایی در خلیج فارس و قفقاز و حتی مناطق کوهستانی شمال عراق است تا قادر شود از میزان تمرکز بر مسیر ایران-مدیترانه بکاهد.

لزوم گسترش هیمنه نظارتی-نظامی تا اقیانوس هند
ایران با گسترش در اقیانوس هند، ضمن نظارت بر مسیرهای دریایی، بر وزن خود در مناسبات جهانی می‌افزاید. با چنین حضوری، تجارت در جهان بدون خرید نفت و انتقال کالا به ایران امری ناممکن خواهد بود. از سوی دیگر حضور در این منطقه امکان پاسخ‌دهی موثر به دشمنان از جمله فشار بیشتر به رژیم‌صهیونیستی را در صورت نیاز فراهم می‌آورد.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/23430

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی