پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 17 اسفند 1399
در سرویس

علی علیزاده عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت پیرامون آخرین تحولات مرتبط با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تعلل دولت‌های غربی در اجرای تعهدات به دلیل رصد و منتظر ماندن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، اظهار داشت: دولت روزهای پایانی خودش را سپری می‌کند و در حال دست‌وپا زدن است تا توشه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری و فعالیت‌های بعدی خود فراهم کند.

تمایل دولت رفتار مسالمت آمیز اروپا و استفاده از آن در انتخابات است
وی ادامه داد: در همین راستا، شاید دولت همسو با مجلس گرایش‌هایی را برای ایستادگی در قبال دولت‌های غربی و طرف‌های برجامی و اجرای قانون اقدام راهبردی نشان بدهد، اما برخی مواضعی که این روزها از درون دولت به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد آن‌ها در مقطع کنونی تمایل چندانی ندارند که رفتار اروپایی‌ها مانند آمریکا تند و صریح باشد. درواقع، تمایل دولت این است که اروپایی‌ها در قبال پرونده هسته‌ای ایران رفتار مسالمت ‌آمیزتری داشته باشند تا شرایط آن را برای حضور و پیروزی در انتخابات مساعد کنند.

نماینده مردم مراغه در مجلس ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصمیم کلان خودش در حال کم کردن تعهدات برجامی است، زیرا این طرف مقابل بود که نقض پیمان کرد و در همین راستا، آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم با فرصت سوزی تعهدات را انجام ندادند. درواقع، اروپایی‌ها تمام چشم امیدشان به این است در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده جریانی همسو با آن‌ها روی کار بیاید، به همین دلیل در این شرایط کج دار و مریز و دوپهلو رفتار می‌کنند.

اراده یکپارچه نظام تنبیه طرف اروپایی و آمریکایی است
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: به نظر می‌رسد دولت‌های غربی نتوانند در این مرحله نتیجه خاصی بگیرند، زیرا اراده یکپارچه نظام این است که کمی طرف اروپایی و آمریکایی برجام را تنبیه کند و اگر دولتی‌ها نیز برمدار دیدگاه‌ها و راهبردهای اصولی رهبری پیش بروند قطعاً ایستادگی کشور نتیجه خواهد داد.

علی علیزاده همچنین تصریح کرد: طرف غربی در تلاش است چه با ورود به برجام چه با خروج از آن، فشارهایی را به ایران وارد کند تا کشورمان مجبور به پذیرش خواسته‌های آنان شود و شرایط برای رفتن سر میز مذاکره ایران مساعد گردد. درواقع، اروپایی‌ها تمام تلاششان این است جمهوری اسلامی ایران را پای مذاکره با حضور و رهبری آمریکا بکشانند.

غرب به دنبال برجام دو و سه است
این نماینده مجلس گفت: از یکسو دولت‌های غربی به دنبال برجام دو و سه هستند و از سوی دیگر از آنجایی که همگان به خوبی می‌دانند رویکرد آمریکایی‌ها بر صبر کردن تا زمان نتایج انتخابات ریاست جمهوری و حتی تأثیرگذاری بر آن است، بعید میدانم نتیجه چندانی از اقدامات و تحرکات اخیرشان دریافت کنند. علاوه بر آن، اراده نظام بر این است روی پای خودش محکم بایستد و طرف غربی را به سمت اجرای تعهدات هسته‌ای حرکت دهد بجای اینکه خودش دنباله‌روی خواسته‌های آنان باشد؛ بنابراین اگر رفتار دولت هم در این زمینه مناسب باشد طبیعتاً به نتیجه بهتری دست می‌یابیم، اما اگر دولت مسیر سازش را در پیش بگیرد و بر مذاکره تأکید کند شاید نتایج دیگری به دست بیاید.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/120576

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی