پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاسخ کوتاه به شبهات انتخاباتی

یکی از شبهات مردم درباره مراحل نظارت بر انتخابات است که در این گزارش به آن پاسخ داده می شود.

منتشر شده در 29 بهمن 1402
در سرویس

به گزارش جهت پرس؛ از شبهات انتخاباتی که بین مردم رواج دارد درباره مراحل نظارت برانتخابات است. در این گزارش به همت پژوهشکده شورای نگهبان به آن پاسخ داده شده است.

نظارت بر انتخابات شامل چه مراحلی از انتخابات است؟

اولا در مقام تعریف انتخابات باید بیان نمود که انتخابات تشریفاتی است که همه‌ی فرآیندهای گزینش‌گری اعم از ثبت‌نام، تایید صلاحیت‌ها، اخذ رأی و شمارش آراء تا صدور اعتبارنامه‌ی منتخبان را شامل می‌شود. بر این اساس مفهوم نظارت بر انتخابات به معنای نظارت بر همه‌ی فرآیندهایی است که ذیل مفهوم انتخابات قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که هدف از نظارت بر انتخابات ها، تضمین صحت انتخابات‌‌ ،بررسی حسن اجرای قوانین مربوطه و دفاع از حقوق مردم است.

با در نظر گرفتن این اهداف نتیجه میگیریم، نظارت بر انتخابات باید شامل تمامی مراحل آن باشد تا از نقص و ناعدالتی در همه مراحل انتخابات جلوگیری شود و حقوق مردم ضایع نگردد.

برای مثال اگر بر مرحله تبلیغات انتخابات نظارت نشود، ممکن است نامزدها از روش های غیر قانونی و خلاف شرع برای تبلیغ خود استفاده کنند و چون نظارتی از سمت نهاد ناظر بر آن نیست امکان برخورد و جلوگیری از موارد غیر قانونی وجود نخواهد داشت.

یا اگر بر مرحله ثبت نام نامزدها نظارت نباشد، افراد بدون شایستگی در معرض رای مردم قرار خواهند گرفت و امکان جلوگیری از اقدام غیر قانونی آنها نیز سلب خواهد شد.
ولی اگر نظارت بر انتخابات شامل‌ برتمامی مراحل آن باشد، شاهد یک انتخابات‌ صحیح و‌کم نقص خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/159915

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی