پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 12 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت،چند روز پیش بود که خبر نامه رئیس دولت اصلاحات به رهبر معظم انقلاب منتشر شد؛ نامه‌ای 37 صفحه‌ای که طبق اطلاعات به ‌دست ‌آمده از اینکه «من که بودم و که هستم» و بیان سابقه و گذشته سید محمد خاتمی و دغدغه‌هایش برای انقلاب آغازشده تا بر این پیام تأکید شود که او «هیچ‌گاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت» نبوده و نیست.

طبق اعلام منابع خبری، خاتمی در ادامه نامه از نقش مهم رهبر انقلاب در محوریت انقلاب سخن گفته و خواسته که رهبری از این نقش برای حضور همه نیروهای سیاسی استفاده کند. همچنین به چالش‌ها و موضوعات پیش روی نظام پرداخته و از رهبری رهنمود خواسته است؛ اما علی خاتمی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات که مسئولیت بردن نامه را به دفتر رهبر انقلاب داشته، با انتشار اطلاعیه‌ای درباره محتوای نامه نوشته است: آنچه گفته‌شده تنها «گمانه‌زنی رسانه‌ای» است. آن‌طور که اعلام‌شده نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به خاتمی نیز در جریان محتوای نامه او نیستند و حتی نامه تایپ نشده و به دستخط خود خاتمی بوده و همان‌طور سربسته تحویل بیت رهبری شده است.

واکنش‌ها به نامه خاتمی
این نامه اما اگر از سوی اصلاح‌طلبان با استقبال مواجه شد و آن را نشانی از رویه اصلاح‌گری خاتمی دانستند و نوشتند که این نامه نشان می‌دهد او به فکر مصلحت ایران و مردم است اما از سوی اصولگرایان با واکنش منفی مواجه شد که خاتمی باید توبه کند. چنانچه کیهان در شماره روز دهم اسفندماه با حمله به خاتمی، نگارش این نامه را از «رفتارهای سالوسانه خاتمی» خواند و نوشت که او «یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال 88، به نظام و مردم بدهکار است.» از این منظر «خاتمی اگر واقعاً قصد ابراز ندامت و عذرخواهی دارد، باید این کار را علنی و با صراحت انجام دهد، خیانت انجام‌گرفته را به مردم توضیح داده و درباره حقیقت‌های جنایت روشنگری کند و از نظام و مردم طلب عفو نماید. توبه این‌چنینی و قول اصلاح‌ و جبران، شرط ادعای اصلاح‌طلبی است و در غیر این صورت، هم به نفاق منافقانی خواهد شد که فساد می‌ورزند اما ادعای اصلاح‌ دارند.»

گروهی دیگر همچون محمد صالح مفتاح نیز نوشت که خاتمی باید از مردم عذرخواهی و از اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد؛ اما سوی دیگر کاربرانی بودند که ارسال این نامه در آستانه انتخابات 1400 را همچون نامه قبلی خاتمی که در آستانه انتخابات مجلس دهم منتشر شد به تمایل اصلاح‌طلبان برای حضور در قدرت و به بازی گرفته شدن تعبیر کردند. نامه‌ای که می‌خواهد راه را برای اصلاح‌طلبان هموار سازد.

چرایی نامه‌نگاری خاتمی
با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، نگارش این نامه را می‌توان در راستای اهداف انتخاباتی اصلاح‌طلبان تحلیل کرد. نامه‌ای برای هموار ساختن مسیر اصلاح‌طلبان و نمود عینی تلاش این جریان برای نزدیک شدن به حاکمیت و تأیید چهره مطلوبشان در انتخابات که از مسیر نزدیکی و دوستی با حاکمیت می‌گذرد.

بنابراین گر چه اصلاح‌طلبان این نامه را در راستای اصلاح امور می‌دانند و در مدح اقدام خاتمی سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد تأکید بر هدف اصلاحگری خاتمی از این نامه و سکوت درباره اهداف انتخاباتی می‌تواند ادعای صداقت داشتن با مردم را از سوی اصلاح‌طلبان و شخص خاتمی به چالش بکشد. این‌که مسئله اساسی در نگارش این نامه در این مقطع بیشتر نیم‌نگاهی به انتخابات 1400 است تا دغدغه حل مشکلات کشور و مردم. تسهیل راه برای یک جریان سیاسی که بقای خود را درگرو نزدیک شدن به لایه‌های اصلی قدرت می‌پندارد یک منفعت عمومی نیست که اگر دغدغه اصلی خاتمی مردم و مسائل آنان یا وضعیت بحرانی کشور بود پیش‌تر از این باید دست ‌به ‌قلم می‌شد؛ پرسش اینجاست که چرا همیشه نزدیک انتخابات این اراده برای حل چالش‌ها و بحران‌های پیش‌آمده ایجاد می‌شود؛ پیش از انتخابات مجلس دهم و حالا در آستانه انتخابات ریاست ‌جمهوری دوازدهم؟

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/121180

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی