پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 16 فروردین 1400
در سرویس

علی علیزاده عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جهت درباره موضع‌گیری و اظهارات جدید آمریکایی‌ها مبنی بر طرح گام‌به‌گام اجرای برجام و توافقات بعدی پیرامون آن، اظهار داشت: موضع‌گیری‌ها و اقدامات اخیر دولت‌های غربی درواقع نوعی حرف درمانی است، بدین‌صورت که آن‌ها اهداف تنظیمی خودشان را در قالب دیپلماسی عمومی به رسانه‌ها می‌زنند و بیانیه می‌دهند و موضع‌گیری دارند. تمام این‌ها با این هدف صورت می‌گیرد که ببینند جمهوری اسلامی ایران خصوصاً برخی مقاماتی که به دولت آمریکا دل‌بسته‌اند، درباره آنچه موضعی خواهند گرفت. درواقع طرح چنین پیشنهاد‌هایی، ادامه همان تحت‌فشار قرار گذاشتن ایران است تا بتوانند تنور خودشان را گرم کنند و به اهداف مدنظر دست یابند.

غرب هیچ پیشنهاد سازنده به نفع ایران را اجرایی نمی‌کنند
نماینده مردم مراغه در مجلس ادامه داد: آن‌ها هیچ پیشنهاد و حرکت سازنده‌ای به نفع ایران اجرایی نخواهند کرد، بنابراین کشورمان پیش از هر چیزی درصدد است طرف‌های برجامی در ازای اجرای مفاد برجام، تحریم و خواسته‌های زیاده خواهانه ای نداشته باشند. پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به برجام یا پیغام‌هایی که از طریق دیپلماسی پنهان برای ایران می‌فرستند یا حتی تهدید کشورمان به‌موازات چنین پیشنهاد‌هایی، تمامی این‌ها درواقع تنها با هدف مانع سازی و چالش آفرینی برای ایران صورت می‌گیرد.

علی علیزاده تصریح کرد: من حرف جدیدی در اظهارات بایدن و کشورهای اروپایی نمی‌بینم که به نفع ایران بوده و تازگی داشته باشد بلکه آن‌ها اظهارات و خواسته‌های قبلی خودشان را در قالب طرح‌های جدید تکرار می‌کنند. سیاست فشار حداکثری و تهدید یا سیاست فشار هوشمند و دیپلماسی باز؛ درنهایت شبیه هم و در راستای رسیدن به یک هدف برنامه‌ریزی‌شده است. دیپلماسی آمریکایی‌ها هیچ‌گونه اعتباری ندارد، اگر این‌ها یک حرکت صادقانه انجام بدهند و اقدامی عملی در راستای اجرای تعهدات داشته باشند، آن‌وقت می‌توان به بقیه ادامه مسیر تعامل با آن‌ها فکر کرد.

می‌خواهند از پشم هسته‌ای کلاه انتخاباتی بسازند
وی همچنین گفت: متأسفانه برخی جریانات لیبرال و سکولار در داخل کشور به دنبال این است تا از موضوعات مربوط به برجام و پرونده هسته‌ای پشمی برای کلاه‌ خود در انتخابات تدارک ببینند. البته این‌ها اگر در بین مردم حضور پیدا کنند، خواهند دید حنایشان دیگر رنگی ندارد و مردم تصمیم دیگری خواهند گرفت و آن‌ها را از دور خارج خواهند کرد؛ بنابراین تلاش آمریکا و اروپا و پیشنهادهایشان در مقطع فعلی نفع چندانی برای جریان داخلی نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/117730

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی