پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 15 آبان 1399
در سرویس

به گزارش جهت، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز در آیین افتتاح قطعه نخست “اَبَر پروژه” انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که با ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس جمهور و با حضور رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با بیان اینکه امروز صفحه جدیدی از کتاب آینده تضمینی برای حیات و توسعه پایدار کشور ورق می‌خورد اظهار داشت: قطار وزارت نیرو تحت عنوان هر هفته الف ب ایران  امروز به نقطه‌ای رسیده که با مشارکت تاثیرگذار پروژه انتقال آب از خلیج فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه مهم در سطح دنیا است گفت: حدود 75 درصد نمک‌زدایی در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از 850 آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس وجود دارد که از این تعداد حدود 25 آب شیرین کن بزرگ بالای یکصد هزار مترمکعبی در شبانه روز هستند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نمک‌زدایی از آب دریا از حدود 67 سال پیش در این منطقه شروع شده و امروز امکان اقتصادی کردن این پروژه در کشور وجود دارد افزود: در دولت تدبیر و امید از چند سال گذشته کار مطالعه شیرین سازی آب آغاز شده است.

وی با عنوان اینکه سرانجام شیرین سازی آب دریا برای 17 استان کشور در دستور کار قرار گرفت گفت: در سال 60 میلیارد متر مکعب مصرف آب این 17 استان است و از این مقدار حدود دو میلیارد متر مکعب آن مصرف در بخش صنعت است که در برنامه سی سال آینده افزایش این مقدار به سه میلیارد متر مکعب است.

اردکانیان با بیان اینکه بخش صنعت حدود 950 میلیون متر مکعب آب کمبود دارد و به همین دلیل انتقال آب برای صنعت رقم خورد افزود: امروز 26 میلیارد متر مکعب تخصیص آب دریا بدون نمک‌زدایی به استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان داده‌ایم و در فعالیت‌های مختلف غیرشرب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از این مقدار حدود 13 میلیون متر مکعب بدون نمک‌زدایی در حال بهره‌برداری است گفت: هشت میلیارد و 200 میلیون متر مکعب از این آب به مجموعه این استان‌ها بدون نمک‌زدایی تخصیص داده‌ایم که از این مقدار حدود دو میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب شیرین حاصل شده که برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش خصوصی ما بخش هدف بوده که حدود 760 میلیون متر مکعب آب شور را از این پروژه در اختیار دارد افزود: مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه بسیار تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو موفق شده علاوه بر بودجه دولت از منابع غیردولتی تجهیز منابع برای طرح‌ها کند گفت: در بخش برق 4 میلیارد و 100 میلیون یورو و در بخش آب و فاضلاب  دو میلیارد و 600 میلیون یورو از بخش خصوصی و در مجموع 6 میلیارد و 700 میلیون یورو از بخش خصوصی تجهیز منابع شده است.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/135329

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی