پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 11 اسفند 1399
در سرویس

به گزارش جهت، «معتقد هستم که بحث ترور من جدی است. خودشان می‌کشند، خودشان هم مراسم عزاداری بر پا می‌کنند و بعد دیگران را متهم می‌کنند.» این تازه‌ترین اظهارات محمود احمدی‌نژاد است که در پاسخ به پرسشی درباره ترورش مطرح کرده است؛ آن هم در نشستی که فیلمش را سایت دولت بهار منتشر کرده است. ادعایی جنجالی که تنها کمتر از سه هفته پس از نامه‌ سرگشاده‌اش به حسن روحانی و انتقادات تندش از حداد عادل مطرح شده است؛ اولی نامه‌ای بود که در اعتراض به دخالت نیروهای امنیتی در برگزاری تجمع هوادارانش به مناسبت ۲۲ بهمن نوشته شد و دومی جوابیه‌ای برای گمانه‌زنی حداد عادل از رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات 1400. آنچه موجب شد تا احمدی‌نژاد برآشوبد و حداد عادل را به دست‌بوسی فرح در زمان شاه متهم کند که حالا پس از انقلاب «سوپر حزب‌اللهی» شده است.

احمدی‌نژاد درباره ترور خودش چه گفت؟

حالا او بار دیگر درحالی‌که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی‌اش را شدت بخشیده است؛ از احتمال جدی ترور خود سخن می‌گوید، ادعایی که طوفانی رسانه‌ای به راه انداخته است. او گفته است که ناگفته‌هایش را ضبط کرده‌ و در چندین جای مطمئن قرار داده‌ است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی «برنامه ترور» او را دنبال می‌کنند، فقط گفته است: «بروید و ببینید که آن کانال تلگرامی مال چه کسی است که رسماً تهدید کرده است که می‌خواهیم ترور کنیم، پیدا می‌شود.» او بدون دادن هرگونه اطلاعی از کسانی که قصد ترورش را دارند آن را برنامه‌ای قطعی نامیده است. او پیش از این نیز ادعاهایی از این جنس کرده بود و هر بار گفته بود اطلاعاتی دارد که منتشر می‌کند، ادعایی که در سطح همان ادعا ماند و فراتر نرفت.

ادعای ترور؛ حربه‌ای برای خودنمایی بیشتر

به نظر می‌رسد داعیه جدید او را نیز باید در ادامه اظهارات و اقدامات اخیر او تحلیل کرد، اقدامی برای دیده شدن و موج‌سازی رسانه‌ای. احمدی‌نژاد از همان ابتدای حضور رسمی‌اش در عرصه سیاست از اواسط دهه هشتاد نشان داده که در خودنمایی کردن، موج‌سازی و فرافکنی مهارت دارد. در سال‌های پس از پایان ریاست‌جمهوری‌اش نیز همیشه سعی کرده در مرکز دید باشد و از میدان به در نرود. یک روز با نامه‌نگاری به سران کشورها، یک روز با انتقادات تند و یک روز با درختکاری و نوید دولت بهار و این روزها نیز با ادعای ترور.

هر چند احمدی‌نژاد تاکنون به صراحت از حضور خود در انتخابات 1400 سخن نگفته اما  مثلاً در خرداد سال جاری در یک گفتگوی اسکایپی با شبکه یو. اس ایران درباره حضورش در انتخابات از آمادگی خود برای فداکارى به خاطر ایران سخن گفت و به تازگی نیز اظهار کرد که اگر احساس وظیفه کند به میدان خواهد آمد. این اظهارات در حالی است که فیلم‌هایی از مردمی که خواهان حضور او در انتخابات هستند پخش می‌شود، تجمعاتی در محل زندگی او و در راه‌پیمایی 22 بهمن برگزار می‌شود که هدفشان دعوت از او برای انتخابات 1400 است. فضاسازی که برای نشان دادن میل جامعه به حضور اوست، آن هم جامعه‌ای تب‌وتاب زده که تشنه پوپولیسم است.

احمدی‌نژاد به خوبی فضا را شناخته و می‌داند در شرایطی که مردم سرخورده و نومید هستند می‌تواند با دوگانه سازی سیاه و سپید، خود را در قامت یک منجی به خلق بنمایاند. وی تاکنون نشان داده ترفند جذب توده را خود بلد است و می‌داند چگونه باید خود را تافته جدا بافته معرفی کند و به راست و چپ بتازد به همان‌هایی که همیشه آن‌ها را صاحبان قدرت و ثروت می‌خواند. او زمانی با تاختن به هاشمی رفسنجانی توانست قلوب مردم را فتح کند و حالا با مظلوم‌نمایی و داعیه ترور خود. بنابراین ادعای ترور او بیشتر یک بازارگرمی انتخاباتی است.

آنچه به نظر می‌رسد هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر شویم بیشتر شاهد آن خواهیم بود. بنابراین همچنان باید منتظر هنرنمایی‌ها و طنازی‌های احمدی‌نژاد برای جذب توده مردم بود. هرچند با این ادعا او نشان داده فصل جدیدی در ادعاهایش آغازشده که فصلی ویژه کارزار انتخاباتی 1400 که این بار مسیرش از القای خشونت و حذف فیزیکی می‌گذرد تا که قبول افتد و در نظر آید.

 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/121242

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی