پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نگاهی تحلیلی به شکاف‌های اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین

سال 1394 بود که رهبر معظم انقلاب، جمله‌ای تاریخی را گفت. عبارتی که به عنوان مهمترین جمله ایشان در آن سال انتخاب شد. «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» این پیش بینی در روزهای اخیر در حال تحقق است؟

منتشر شده در 3 بهمن 1401
در سرویس

احمد کارآمد – مدیر مسئول سایت جهت پرس: این روزها اشغالگران صیهونیست روزگار خوبی در بین خودشان هم ندارند. هزاران اسرائیلی طی روزها و شب های اخیر در مخالفت با سیاست های دولت نتانیاهو در مرکز تل آویو تظاهرات کرده‌اند، دولتی که خود ائتلافی و بسیار شکننده است. از سوی دیگر جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی نتانیاهو و جناح مخالفش یعنی لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی وجود دارد؛ جدالی که سستی شدید خانه عنکبوت را حکایت می‌کند. آیا وعده رهبر معظم انقلاب درباره آینده اسرائیل در حال تحقق است؟

پیش بینی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ماندگار نبودن رژیم صهیونیستی
سال 1394 بود که رهبر معظم انقلاب، جمله‌ای تاریخی را گفت. عبارتی که به عنوان مهمترین جمله ایشان در آن سال انتخاب شد. «رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» پیش بینی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ماندگار نبودن رژیم صهیونیستی، با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. عده‌ای با آن موافق و عده‌ای نیز آن را یک پیش بینی نادرست تصور می‌کردند. 
اما با گذشت چندین سال از بیان آن جمله تاریخی و با رجوع به نظرات کنونی مقامات اسرائیل، به نظر می‌رسد که زوال این رژیم اشغالگر، نه صرفا در بیان رهبر ایران، بلکه در گفته‌های بالاترین مقامات آن رژیم نیز مشهود است. 
سال گذشته بود که نفتالی بنت بعد از 12 سال، نتانیاهو را کنار زد و به نخست وزیری رسید. اما عمر دولتش طولانی نبود و بعد از بالا گرفتن اختلافات و افزایش هرج و مرج در رژیم صهیونیستی، مجددا در آبان ماه امسال و پس از 5 انتخابات پیاپی در 4 سال، بنیامین نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه جدید این رژیم شد.

نامه هشدارآمیز نخست وزیر سابق به مردم صهیونیست
اما پیش از به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو برای سومین بار، نفتالی بنت، نامه‌ای نوشت خطاب به بخشی از مردم رژیم صهیونیستی که آن‌ها را «جمعیت خاموش» می‌نامید. نامه‌ای کم نظیر که حکایت از وضعیت آشفته و نزدیک بودن فروپاشی این رژیم می‌د‌اد.  
نفتالی بنت در ابتدای این نامه، درباره اوضاع آشفته یک سال قبل، یعنی پیش از روی کار آمدن خودش، اینطور می‌نویسد: «حدود یک سال پیش، کشور اسرائیل به یکی از شرم آورترین دوران‌های سختی که تا به حال دیده بود رسید. هرج و مرج، چرخه انتخاباتی بی پایان، فلج شدن دولت، سوختن شهرهای لود و عکا در مقابل دولت سردرگم و دچار تعارض، سر خم کردن برای یک نفر و به بردگی گرفتن انرژی کشور برای نیازهای قضایی وی (به منظور فرار نتانیاهو از محاکمه) و ضعفی وحشتناک در برابر دشمن کشنده که به سمت اورشلیم موشک شلیک می‌کرد.»
بنت در ادامه توصیف شرایط به هم ریخته اسرائیل می‌نویسد: «اسرائیل چهار انتخابات متوالی را پشت سر گذاشته بود. شهروندان اسرائیل از کمپین‌های مبارزاتی وحشیانه بی پایان ناراحت، عصبانی و خسته شده بودند. بودجه دولتی وجود نداشت. ادارات دولتی فلج و سردرگم بودند. صدها هزار بیمار کرونا به دلیل سیاست تعطیلی و مرخصی موقت دولت سابق، خانه نشین شده بودند. و در این هنگام، موج کرونای دلتا در شرف ورود به دنیای ما بود. اقتصاد اسرائیل به دلیل انتخابات بی پایان و به دلیل ترس از تعطیلی‌های مخرب‌تر، در رشد منفی و در یک وضعیت عدم اطمینان هولناکی قرار داشت. اسرائیل کنترل مخارج خود را از دست داد و به رکورد کسری  10.1درصدی رسیده بود. حماس نتانیاهو را تهدید کرد که مراسم رژه پرچم‌ها را در مسیر معمول برگزار نکند، نتانیاهو نیز در مقابل تهدید تعظیم کرد و مسیر مراسم را تغییر داد.»
نخست وزیر سابق این رژیم، حملات گروه‌های مقاومت فلسطین را نیز اینطور یادآوری می‌کند: «در مقابل، حماس و جهاد اسلامی، گستاخانه و جسورانه به سمت اورشلیم، پایتخت اسرائیل، موشک شلیک کردند. آنها بوی ضعف و دو قطبی شدن داخلی را حس کردند. ساکنان اورشلیم صدای آژیر خطر را می‌شنیدند و در پیاده روها پناه میگرفتند.  جلسه عمومی کنست به حالت تعلیق درآمد و اعضای کنست به سرعت به اتاق‌های امنیتی منتقل شدند. ساکنان جنوب به پناهگاه‌هایی بازگشتند که در دهه گذشته به آن عادت کرده بودند.»

اعتراف به دعواهای داخلی رژیم اشغالگر
بنت به دعواهای داخلی رژیم اشغالگر نیز اشاره می‌کند: «دولت اسرائیل از صبح تا غروب مشغول دعواهای داخلی بود که به فلج کامل کشور انجامید. درگیری‌های داخلی در اسرائیل به اوج خود رسید و دولت اسرائیل، کنترل خود را از دست داده بود.» بنت در این نامه، درباره بالا بودن هزینه‌ها در اسرائیل نوشته است: «قیمت‌ها در اسرائیل یکی از بالاترین قیمت‌ها در جهان است. به مدت  15سال، جیب‌های انحصارطلبان و کارتل‌ها پر شد… قیمت مسکن غیرقابل تحمل است. در دهه گذشته، آن‌ها به سطوح نجومی افزایش یافته‌اند. در دو سال بن بست انتخاباتی، تعداد کار بازاریابی و شروع ساخت و ساز کاهش یافت.» نفتالی بنت در صفحات پایانی این نامه، برای بیدار کردن جمعیت خاموش این رژیم، اینطور می‌نویسد: «ماموریت ملی، یک ماموریت بزرگ و متعلق به همه ما است. آنچه در اینجا در خطر است، ادامه فعالیت کشور اسرائیل در برابر خطر سقوط به هرج و مرج، سرخم کردن جلوی یک فرد (نتانیاهو) و فروپاشی درونی است که ما را به ضعف بیرونی باز خواهد گرداند… مردم اسرائیل هرگز نتوانسته‌اند بیش از 80 سال، یک کشور مستقل و یکپارچه یهودی را حفظ کنند. کشور اسرائیل اکنون در 75 سالگی خود قرار دارد و این بار باید موفق شویم.»

اشغالگران صهیونیست به سمت فروپاشی
آنطور که از محتوای این نامه مشخص می‌شود این است که پیش بینی آیت‌الله خامنه‌ای، جدا از منطق نابودی باطل بر اساس سنت‌های الهی، بر پایه واقعیاتی است که در درون خود این رژیم اشغالگر می‌گذرد و آن‌ها را به سمت فروپاشی خواهد برد. 

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/17909

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی