پایگاه خبری تحلیلی جهت پرس

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
منتشر شده در 28 فروردین 1400
در سرویس

به گزارش جهت، محسن رضائی رئیس مرکز پژوهشای مجمع تشخیص مصاحت نظام و از کاندیداهای اتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، طی آخرین مصاحبه خود به موارد ذیل اشاه کرده است:

 

مردم از مدیریت اجرایی کشور ناراضی هستند

* در این دولت، مشکلات اداره جامعه به اوج خود رسیده است و ما کاملاً نارضایتی مردم از مدیریت اجرایی کشور را مشاهده می‌کنیم. مردم از مدیریت اجرایی کشور ناراضی هستند و حق هم دارند ناراضی باشند.

* یک دولت قوی و کارآمد، اولاً باید مردمی باشد، یعنی جناحی و باندی نباشد. ثانیاً باید بتواند انرژی عظیم جوانان را به صحنه بیاورد و سومین ویژگی دولت قوی و کارآمد، این است که شجاعت برخورد با باندهای فساد و مافیاهای رانت خواری را داشته باشد؛ بدون ملاحظه هیچ فردی حتی از نزدیکان خود. عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین  علیه‌السلام افزود: چهارمین ویژگی دولت قوی و کارآمد این است که در مذاکرات بین المللی حضور مقتدرانه داشته باشد نه اینکه دیپلماسی کاغذی را پیش بگیرد

* جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است

کاهش توان و سرانه خرید مردم

* قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سال‌ها و دوره‌های قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد. اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه‌ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است.

* ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را با قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

خطای راهبرد دولت در حوزه مسکن/ لزوم ورود قوه قضائیه

* یکی از خطاهای بزرگی که این دولت کرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند، این است که سرمایه گذاری در مسکن را بخاطر لجبازی با دولت قبل کلاً پایین کشیدند و تنها دولتی که سرمایه‌گذاری‌اش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تأثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ بویژه در شرایط تحریم‌ها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد. به نظرم در چنین مواردی که شاهد قصور مسئولان دولتی در وظایف قانونی خود هستیم، قوه قضائیه باید ورود کند و مسببان وضع مسکن را محاکمه کند.

نمی‌پذیرم که رؤسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم/خزانه الی به دولت بعدی می‌رسد

* آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد.

* من این مسأله را نمی‌پذیرم که رؤسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم و یا خواستیم کاری برای مردم انجام دهیم و رهبری به ما کمک نکرد. امام جامعه، هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، برخی اختیار خود را به دولت تفویض کرده‌اند و تا دولت گره از مشکل مردم باز کند. برای مثال همین تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، که دولت فعلی می‌تواند مشکلات اقتصادی که دارد را فراتر از اختیارات قانونی خود، در جلسه سران مورد بحث قرار دهد و از مقام معظم رهبری تأیید بگیرند و عمل کنند، فرصت تاریخی بسیار بزرگی برای دولت فعلی بود.

* در حالی که ذخایر صندوق توسعه ملی جزو اختیارات رئیس‌جمهور نیست، این دولت بارها اجازه گرفت و ده‌ها کار خارج از اختیارات قانونی خود را انجام داد ولی نتوانست نتیجه مطلوب برای معیشت مردم را حاصل کند. بنابراین من این بحث را نمی‌پذیرم. دولت می‌تواند به خوبی از اختیارات خود استفاده کند و هر جا نیاز داشته باشد از رهبری و مردم هم کمک بگیرد.

کشور با آلودگی امنیتی مواجه است

* کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هسته‌ای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم

* سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالم‌سازی امنیتی می‌کنند. ما مدت‌ها است که اینکار را نکرده‌ایم و شاید سی سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.

* کاغذهایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هسته‌ای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که در حال خارج کردن آنها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.

* موارد آلودگی امنیتی در کشور از ۱۰ سال پیش تاکنون تشدید شده است.

نفوذر در اقتصاد کشور

* اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکل‌گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می‌شود. یعنی هجوم اشخاص حقیقی و حقوقی ِ خاص در ابتدای صعود بورس برای ارزان خریدن و نیز سراسیمگی یک عده در انتهای اوج‌گیری بورس برای گران فروشی، نمونه‌هایی از این حرکت‌های مشکوک و مافیایی هستند که چنین اقداماتی بدون نفوذ غیرممکن است. این پدیده‌ها در اقتصاد کشورمان، عادی نیست و نشان می‌دهد واسطه‌گرها و رانت‌خواران با نفوذی‌ها به طریقی ارتباط برقرار کرده‌اند. بنابراین اعتقاد دارم در مساله مشکلات اقتصادی کشورمان، شاهد پدیده نفوذ و نیز شاهد پیوند نفوذی‌ها با مافیاها و سوداگران هستیم.

اشتراک گذاری :
jhtp.ir/116144

اخبار پیشنهادی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار ویژه

تبلیغات

اخبار جدید

شبکه های اجتماعی